Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fjärrinringning


Henrik Robeck

Rekommendera Poster

Henrik Robeck

Jag har ett antal klienter som måste kunna ringa in till nätverket via 3COM RAS, problemet är att jag inte får åtkomst till nätverket (eller kontakt med en internet-leveratör heller) på ett antal nya klientdatorer. Allt ifrån stationära Dll maskiner till HP bärbara.

Inringning sker via Xircom adapter eller US Robotic modem och jag får fel 629 hela tiden åt åtkomst nekad. Ett par äldre bärbara klienter med samma utrustning och inställning har inga problem att komma in på RAS.

Har rpövat att avinstallera modem och återinstallera, har avinstallerat Remote Access Server under services (Nätverks inställningar) och återinstallerat och konfigurerat fjärranslutningar till att vara identiska med de fungerande klienterna. La in senaste servicepacket efter att ha gjort det igen. Vi använder oss av DHCP som routras över RAS för inringning.

Samma inställninarr för inringing, WINS mm. Det vill bara inte funka.

Nåt är fel med konfigureringen men jag kommer inte på vad?

Vi använder oss av NT4 workstation resp Server.

Har någon en bra idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

min erfarenhet av RAS på windows nt 4 är följande.

RAS står inte för Remote Access server.

det står för RANDOM Access Server.

så mitt svar är.

se om du kan hitta något annat alternativ att köra RAS på.

tex. novell, linux osv.

rasen har aldrig fungerat bra på nt 4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hejsan!

 

Ursäkta mitt påhopp, men va i helv*** snackar du om??

 

RAS står för Remote Access Server och RAS är av de funktionerna på en NT 4 som fungerar bra. Inte bara min erfarenhet utan en massa folk har samma åsikt. Bara att titta i lite äldre "skvallerpress". En av de sakerna som inte varit bra med RAS är ett visst säkerhetsproblem man får bukt med en liten buggfix.

 

/Punisher.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Du har rätt på vissa saker.

RAS står för Remote Access Server, men om du åker på några förläsningar om nt och just ras. så kommer du att lära dig att RAS är Random Access Server. ibland kan den fungera jätte bra. och ibland inte.

min erfarenhet som it-konsult är. används inte nt´s ras.

 

// Lennie Andersson

MCSE & MCT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Japp, håller helt med, det är bara att tacka gudarna när det funkar som det ska...

 

 

------

MVH

/C

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Robeck

Tack för synpunkter. Men beslutet om RAS via NT är över mitt huvud.

Hur ska jag bära mig åt med mina klienter?

Vissa av mina datorer funkar ju utmärkt, men en del andra vägrar ju ut sig med felmeddelande 629, vilket också kommer upp vid

försök till fjärråtkomst av tex internetleverantör.

Det måste således vara något hos själva klienten. Med samma username och password så funkar inte identiska maskiner. Allt som man kan ställa in i modeminringningsegenskaper, nätverksinställningar är identiskt.

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

När du avinstallerar RAS så avinstalleras inte allt, det finns kvar rester i registret. Om du har tillgång till Technet-skiva så finns där en artikel om just avinstallation, har råkat ut för liknande problem som du har nu. Har du testat att tillfälligt sätta ner säkerhet, bara för att kolla om det funkar då? Har du testat med statiskt tilldelad ipadress? har även haft bärbara Compaq med inbyggda modem där jag till slut var tvungen att göra en ny installation av Nt4 wkstn för att få det att funka. Min erfarenhet av Ras är att det kan krångla ganska så ordentligt, men när man väl fått det att funka så tycker jag att det funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Robeck

tack..

Jag har inte prövat att tilldela statiska adresser pga av at det routras över 3COM ras i en range som har tilldelats.

Men det kan kanske gå att gå runt. Men annars är ju idén att man ska kunna ringa in med att bara tilldela nummer till RAS och sedan fördelas det ut från den. Protokollet är ju PPP till själva RAS:en och sedan sköter den buisinessen mot resten av nätverket och den server som sköter accessen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

micromannen

Tråkigt att du har dåliga erfarenheter av RAS, såsom förvisso väldigt många andra har.

Mina erfarenheter på ämnet är att SP3 och 4 i mångt och mycket gav en del stabiliserande funktioner även om de introducerade lite säkerhetsbrister.

RAS är (ännu?) inte så säker som jag skulle vilja att den var, det är stor skillnad mellan 6a och en vaniljinstallation dock, men den är med rätt patchnivå, konfiguration och omkringliggande nätfaktorer synnerligen stabil.

Vore intressant att höra mer exakt vad du haft för tekniska problem med RAS som gör att du totalt väljer bort den.

 

 

/Nilsson

MVP, MCT, MCSE, MCDBA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...