Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Det här är Amanda"


virtuosen

Rekommendera Poster

Har ni sett microsoftreklamen på tv?

Kan någon med modernt tv-kort rippa filmen och lägga in en blåskärm i reklamen?

 

"Windows har utfört en förbjuden åtgärd"..

hehe..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att vi utvisar alla opensource fanatiker till slashdot.org istället så slipper vi dom här.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
virtuosen skrev:

Har ni sett microsoftreklamen på tv?

Kan någon med modernt tv-kort rippa filmen och lägga in en blåskärm i reklamen?

 

"Windows har utfört en förbjuden åtgärd"..

hehe..

 

 

Kör dem med gamla Win9x så får de väl räkna med blåskärm, hehe.

"Förbjuden åtgärd" var länge sen jag såg i t ex XP.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är sant att XP "aldrig" blåskärmar. Den "funktionen" verkar vara avskaffad i XP. (P.g.a badwill??)

 

XP bara stendör. Eller ger en liten informationsruta om att programmet utfört en förbjuden åtgärd, och om man vill att informationen skall skickas till microsoft. (det vill man ju givetvis inte..) hehe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Ja, det är sant att XP "aldrig" blåskärmar.

Jodå, lyckades alldeles nyss. Har en dator som är lite sådär instabil och startar om sig lite när den själv vill, ungefär som på den gamla goda tiden, men precis innan den dör så skymtar man en blåskärm.

 

Efter en del felsökning har jag även kommit fram till att det är minnet som är trasigt. Men blåskärm blir det allt.

 

 

- Kim..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog blåskärmar XP ibland och tvärlåser sig, fast inte riktigt lika ofta som win98.

 

Stabilaste OS jag provat någonsin var nog OS/2 för många år sen, men det lyckades ju IBM schabbla bort, helt överlägset både win 3.1 och 95:an både i fråga om stabilitet och användarvänlighet.

 

[inlägget ändrat 2004-12-26 20:56:35 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog inte råkat ut för blåskärm på xp ännu..

(XP sedan januari-2002)

 

Fast en massa "förbjudna åtgärder" ser man ju ganska ofta..

(Mest Kazaa, Nero och liknande)

 

[inlägget ändrat 2004-12-26 20:57:10 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Mest Kazaa, Nero och liknande)

 

Och liknande...? Vad ser du för likheter mellan ett fildelningsprogram och ett brännarprogram?

 

"nog inte råkat ut för blåskärm på xp ännu.."

Om du råkat ut för det så vet du väl? En blåskärm kan sägas vara ett sundhetstecken, det är operativsystemet som reagerar på något felaktigt och försätter systemet i ett säkert läge, en windowsstop.

 

Kan t ex vara ett illa skrivet program som anropar hårdvaran direkt och därför får sig en smäll på fingrarna av operativet. Folk är så rädda för blåskärmar istället för att lära sig tolka dem och förstå vad som ligger bakom. Missförstå mig rätt nu, självklart vill man slippa att systemet stannar men när det gör det så är BSOD ofta till stor hjälp. Se bara till att du hinner se den innan datorn startar om automatiskt.

 

 

God fortsättning!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan t ex vara ett illa skrivet program som anropar hårdvaran direkt och därför får sig en smäll på fingrarna av operativet.

Bara som en lite parentes: I det fallet delas smällen ut utan någon blåskärm. En BSOD är rätt svår att framkalla om man bara är ett program i userspace.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En BSOD är rätt svår att framkalla om man bara är ett program i userspace.

 

Du menar att illa skriven kod/mjukvara inte kan generera en bluescreen?

 

Men om du får t ex detta errormessage:

 

"DIVIDE_BY_ZERO_ERROR" eller "KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED"

 

Applikation eller drivrutin i 9 fall av tio, eller hur?

 

Mitt exempel syftade egentligen på gamla program skrivna för Wintendo9X som tilläts hantera hårdvaran helt på egen hand och därför ofta hängde hela systemet när något gick snett. T ex käkade upp allt minne eller försökte behålla ljudkortet för bara sig självt. Känner du inte igen det fenomenet?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att illa skriven kod/mjukvara inte kan generera en bluescreen?

Nej, jag menar exakt det jag skrev. Att om man bara är ett program i userspace så kan man skriva nästan hur usel kod som helst och man kommer att stoppas innan man kommer dithän att kärnan ger dig en BSOD.

 

"DIVIDE_BY_ZERO_ERROR" eller "KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED"

Ett division by zero i user mode (vilket är där applikationer lever) kommer INTE att resultera i en BSOD. Utan i att applikationen (om den inte fångar upp felet) dör med en DrWatson-log. Ett ohanterat Kernel Mode Exception kan man absolut inte få en user mode.

Så:

Applikation eller drivrutin i 9 fall av tio, eller hur?

Sant om du stryker "Applikation eller" i påståendet.

 

Mitt exempel syftade egentligen på gamla program skrivna för Wintendo9X som tilläts hantera hårdvaran helt på egen hand och därför ofta hängde hela systemet när något gick snett. T ex käkade upp allt minne eller försökte behålla ljudkortet för bara sig självt. Känner du inte igen det fenomenet?

Jag har utvecklat för Win32 sen 1993 och sådant som normalt hänger eller orsakar ett systemfel i Windows95 orsakar bara en applikationskrash i NT-världen där varje program lever i en betydligt mer skyddad verkstad. Om du försöker gå direkt på portar eller skriva till minne som du inte allokerat så ser minnesskydd och andra mekanismer till att applikationen får stryk, inte OS:et, på den tid som det fortfarande var vanligt att folk använde inp och out för att gå direkt mot portar (vilket fungerade i Windows 3.x/95/98/Me) så var det jättevanligt att de frågade här (och på andra forum) varför deras kod inte fungerade i NT4 eller W2k och det var just därför, inte för att de fick någon BSOD.

För att få en BSOD måste man på något sätt köra den felaktiga koden i kernelspace och det kan man bara göra om man skriver drivrutiner eller på något sätt triggar en bug i befintlig drivrutin eller annan kärnnära kod (vilket förvisso kan vara mer eller mindre svårt om man t.ex har grafikkort med usla drivisar).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt klart kläm på det här och jag krälar numera ödmjukt i stoftet. Jag har väl inte haft riktigt klart för mig orsak och verkan vad gäller BSOD. Tack för förklaringen.

 

Men en sak som bekymrar mig är att vissa USB-drivare fortfarande orsakar en del BSOD här hos oss. Bl a digitala diktafoner, vi har två olika modeller och det funkar inte att ansluta en sorts diktafon om man har installerat den andras drivrutin. Den ena är försedd med styrkula som saknas på den andra. Är det inte för dåligt?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ena är försedd med styrkula som saknas på den andra. Är det inte för dåligt?

Jo, det suger stenhårt.

Vem som helst får tyvärr skriva drivrutiner, det bästa skydd man har är att försöka undvika att installera drivrutiner som inte är kvalitetstestade hos Microsoft (man brukar få någon varning när man försöker). Tyvärr är det en rätt kostsam procedur och i en värld där hårdvara ska vara så billig som möjligt så är det förmodligen det första man sparar in på.

Och när man väl står där med hårdvaran inköpt så är det ju i senaste laget att inte installera drivrutinerna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det bästa skydd man har är att försöka undvika att installera drivrutiner som inte är kvalitetstestade hos Microsoft (man brukar få någon varning när man försöker)

 

Det där har jag stängt av, det är bara irriterande.

I 9 fall av 10 fungerar det ju bra ändå även fast MS inte har testat hårdvaran.

 

Borde förresten inte allt bli mycket stabilare om MS släppte källkoden till windows till hårdvarutillverkare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I 9 fall av 10 fungerar det ju bra ändå även fast MS inte har testat hårdvaran.

Det handlar inte så mycket om att testa hårdvara som att granska koden till drivrutinen, en slags dyr code review som de kräver att få göra för att de ska garantera att den fungerar.

Men jag håller med, jag brukar också installera drivrutinerna ändå och det går ju oftast bra.

 

Borde förresten inte allt bli mycket stabilare om MS släppte källkoden till windows till hårdvarutillverkare?

Nej knappast. Det är inte brist på insyn i koden som gör drivrutiner trasiga, det är oftast brist på kompetens, tid eller resurser som gör att man fuskar i kurvorna.

Öppen källkod har många fördelar men i just det här fallet skulle det inte göra någon större nytta.

Däremot finns källkod släppt från Microsoft för nästan alla sorters drivrutiner, så att man ska ha något att utgå ifrån. Det ingår i det DDK som alla som gör drivrutiner måste ha och hjälper säkert massor, däremot skyddar det knappast mot att drivrutinutvecklaren inte tagit hänsyn till alla tänkbara scenarios som han kod kan köras i, det är oväntade sådana som skapar problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...