Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bootvirus?

CGH

Recommended Posts

Hej!

Jag har haft problem med att ladda windows XP de senaste dagarna. Det slutade med att jag formaterade hårddisken och installerade XP från början igen. Sedan laddade jag ett virusprogram direkt och scannade datorn. Då upptäkte jag att min dator var infekterad med worm/Rbot.LN, fastän jag inte installerat ngt annat än XP och virusprogrammet. Min slutsats är därför att jag har något virus som inte ligger på hårddisken.

(jag provade också att koppla bort min ena hårddisk och installera en annan eftersom jag trodde att min första var sönder, det slutade bara med att min andra nästan nya hårddisk slutade fungera)

Hur blir man av med virus som inte ligger på hårddisken?

Stort tack på förhand!!

Christian

[inlägget ändrat 2004-12-26 01:10:57 av CGH]

RBOT är en hel famlig trojaner som försöker ta hem s**t via bakdörrar. ICQ, Kazaa med flera är spridningsmedia.

Du nämner en andradisk. Kan du ha smittkällan där? Du skriver inte heller hur du ominstallerade mer än att du formaterade hårddisken.

Plockade du möjligen SP2 från Windows Update och inte från en förberedd CD vid ominstallationen, så kan mycket inträffa på den tiden.

Inte heller vet vi om du hade någon brandvägg uppe när du var on line första gången efter ominstallationen.

Kör du en full system scan på alla enheter som var inblandade (inkluseive brända CD!) så är det min gissning att du hittar källan...

Jag ska försöka ta det hela från början så detaljerat jag bara kan:

Jag har 2 hårddiskar, Hd1 som jag kör windows och alla program på och Hd2 som är nyare och som jag använder till lagring av saker jag hämtar hem på DC++ via mitt ADSL från Telia

Det hela började för en vecka sedan då jag satt och spelade ett spel (Pirates! som för övrigt är riktigt grymt) Hd1 började få laddningsproblem, den försökte läsa om och om igen och spelet blev hackigt och stannade upp under vissa perioder. Jag stängde ner alla program och stängde av datorn.

Nästa dag ville inte datorn starta alls utan efter det att BIOS laddat klart och windows XP skulle börja ladda blev rutan helt svart och den försökte ladda på samma sätt som kvällen innan(exakt samma läsljud). Jag väntade och försökte starta om ett flertal gånger med det gick inte.

Så jag kopplade bort modemet (fysiskt) och formaterade HD1 (körde från XP-cdn, tog bort den gamla partitionen som omfattade hela hdn och formaterade hela hårddisken grundligt). Därefter installerade jag windows XP igen från cd. Efter svårigheter att starta windows efter nyinstallationen (samma lässvårigheter och exakt samma läsljud uppstog när windows skulle läsas in) kom jag in i windows.

Hd2 hade jag låtit vara inkopplad hela tiden och jag installerade ZoneAlarmPro ifrån den, gick ut på internet och scannade igenom datorn efter virus via internet. C: var full med virus och jag laddade ner Antivirusprogrammen "AntiVir", Norton Antivirus 2005, och eScan Antivirus. Kopplade bort internet (fysiskt, dvs drog ur alla kablar). Sedan började jag söka igenom Båda mina hårddiskar. De innehöll minst 10 olika varianter av virus (bla Jeefo och många varianter av Rbot).

När datorn var rensad (körde alla programmen ett flertal gånger med omstarter av datorn emellan - tog mig en dag ungefär) så stängde jag av datorn och plockade jag ut Hd1. Eftersom jag aldrig blev av med laddningsproblemen antog jag att den började bli trasig och installerade istället windows Xp på Hd 2 istället. Det verkade som om det fungerade bra, men efter en omstart av windows ville inte den Hdn starta alls. Efter att Bios har laddat klart kommer meddelandet:

Ett diskläsfel uppstod

Tryck ned Ctrl+Alt+Del

Jag har flyttat om jumpern så att den ska vara master, men har även provat alla andra varianter, med samma resultat.

Eftersom det inte hade fungerat, satte jag in Hd1 igen och jag fick då tillgång till Hd2 via windows Xp på Hd1. Efter några omstarter och virusborttagningar hittar min dator inte längre Hd2.

Det verkar som om Boot-sektorerna blivit skadade på båda hårddiskar men att den äldre hårddisken lyckas ladda ändå, även om den "fastnar" vid uppstarten och flera gånger när datorn är igång. (främst när ett program ska startas).

Vad ska jag ta mig åt?

Vad kan det vara för fel?

Rädda mig!! ;)

Jag är i väldigt stort behov av min dator nu och har arbetat med att få den att fungera under väldigt många timmar denna vecka som jag inte har fått den att fungera.

Väldigt tacksam för hjälp

Christian

Tack för poängen i din tidigare tråd! :)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=656496

Fick du någon ledtråd där angående hårddiskljudet?

Häromveckan så ville min dator med XP inte starta upp Windows, sa något om att volymen inte var bootbar, då hjälpte det med att köra chkdsk på den disken från återställningskonsolen på XP-skivan.

Har tillverkarna av dina hårddiskar några testprogram att ladda ner?

Rbot och liknande otrevligheter utnyttjar säkerhetshål i XP, så det är mycket viktigt att ladda ner alla uppdateringar från Windows Update. Helst hela SP2 innan man bestämmer sig för en nyinstallation och så bränna ut den på en skiva så man inte behöver koppla upp sig på internet innan man har fått in alla säkerhetsuppdateringar.

Hej!

Nu har det hänt en del... ;) Jag körde scandisk som du tipsade om. Det medförde att väldigt många filer bara försvann från min hårddisk...

Men jag fick tag på ett bra program, File Scavenger, och kunde återskapa de filer jag blev av med... :)

Ditt tips om att kolla med tillverkarna var mycket bra! =) Jag kontaktade IBM:s support (de har tillverkat min ena hårddisk) och fick tips om ett program som fungerade väldigt bra, till skillnad från många av de andra program jag provat. Drive Fitness Test heter programmet och fungerade toppen, efter att ha kört det på mina diskar fungerade de utan laddningsljud och utan att windows stannar upp.

Programmet fixade de skadade sektorer på mina båda hårddiskar som av en okänd anledning blivit skadade.

Nu efter 2 omstarter har problemet kommit tillbaka, Hd1 fastnar och skrapljudet uppstår när jag laddar in windows igen, Hd2 kommer jag inte åt alls då det står att "Master File" har blivit skadad.

Vad är det som skadar mina hårddiskar?

Jag kör Norton antivirus, AntiVir, ZoneAlarmPro, Windows servicepack2 med windowsbrandväggen, Norton internet security, men inga program upptäcker några virus. Jag har tidigare funderat på bootvirus eftersom problemet har återkommit trots att jag formaterat om hårddisken, men mina viruskunskaper är väldigt bristfälliga...

Finns det någon som vet vad det kan vara som skadar mina båda hårddiskar och vad jag kan göra åt det?

Jag kör Norton antivirus, AntiVir, ZoneAlarmPro, Windows servicepack2 med windowsbrandväggen, Norton internet security

Att köra flera antivirus program samtidigt är inte bra, det kan ge upphov till många konstiga problem förutom en långsam dator. Samma sak gäller att ha flera aktiva brandväggar, det ger inget ytterligare skydd.

Jag har tidigare funderat på bootvirus eftersom problemet har återkommit trots att jag formaterat om hårddisken

Även bootvirus ligger på hårddisken, i bootsektorn, och ska inte överleva en total omformatering av disken.

Annars så vet jag inte så mycket om hårddiskar, så vi får hoppas någon annan kan ge dig mer hjälp.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...