Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pc byts mot G4, del 2


ake

Rekommendera Poster

Till en början får man väl tacka för alla de inlägg, även om det ibland flöt i från tråden...

 

För att komma vidare och för att jag skall ta mig in i Macvärlden eller vara kvar i Pc världen...

Jag kommer behålla min nuvarande P2 300 men som sagt köpa en G4/400 eller fräschare PC för utvecklingen och köra P2:an som IISserver hemma.

När jag kör i större på jobbet i nätverk så kommer jag ha PC burkar runt om mig bara, och jobba mot unix...

 

1. Finns det nåt jag garanterat kan glömma som jag i min tidigare Pc värld kunde göra om jag köper mig en Mac.

 

2. Vad skall jag köpa för grafikkort och burk i PC väg för att matcha på ett ungefär (dvs vad får jag för samma pengar i PC världen om jag vill ha bra prestanda i webbmiljö? Vad skulle ni rekommendera som grafikkort och så vidare!)

 

3. Är G4:an uppskriven vad det gäller prestanda i Macromedias och Adobes program jämfört med en bra PC för samma pengar!

 

Vänliga hälsningar

/ake

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 136
  • Skapad
  • Senaste svar
Dobroslaw Krawczynski

1. Flyt, det är inte alltid smärtfritt att blanda ihop en massa sinsemellan inkompatible burkar. Jag tror iofs inte att det blir något problem men man vet ju aldrig, det är ju något helt nytt som kastas in i ekvationen. Och om nåt skiter sig så är det bra att ha folk som kan burken, har ni någon mac-tekniker?

 

2. I webmiljö? Du kan ju alltid köpa samma kort som macen har om du känner för att bränna lite stålar, annars så råkar både matrox (G400) och Nvidia (TNT2/Geforce) vara både snabbare och ha bättre drivisar än ATI. F.ö. så räcker det med att s3virge om man bara pysslar med 2d, grafikkortet är ganska betydelselöst i dessa sammanhang, se till att du har minne så det räcker för den upplösning du ska köra och att du kan köra på minst 85 Hz i frekvens. (Om du kör på en 19" eller större så rekommenderas matrox, de har bäst bild på stora skärmar enligt alla tester)

 

3. G4:an är snabb i photoshop. Athlon 1 GHz kostar ungefär lika mycket, och ska enligt vissa tester vara rätt snabb men programmen är inte lika väl integrerade på win. Det kan i många fall vara viktigare än 1/10-dels sekund. Detta gäller photoshop, när det gäller macromedia så har jag faktiskt ingen aning, men eftersom man aldrig testar macromedias program när man jämför mac mot pc så finns det skäl att misstänka att pc är snabbare där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Om du redan har en PC som du ska behålla så stärks Mac-köp ännu mer, om inte för annat så enbart pga testning / kompatibilitet av sidor etc.

Om du jobbar mot *nix så fungerar en Mac utmärkt. Kan vara strul i NT ibland.

 

1) Det finns väl en del, men du måste nog vara mer specifik.

2) Ett bra allround-kort, har ingen riktig koll på marknaden. Maskinprestanda för att matcha en G4 tror jag vi redan tagit upp i gamla tråden.

3) Adobe är definitivt bättre på Mac, det kanske blir mer jämnt med tiden, men som det ser ut nu leder Mac där. Macromedia har jag ingen grottkoll på, men Fireworks (det är väl MM?) känns likvärdigt på en Mac och en jämförbar PC. Har för mig att Erik G hade koll på det där.

Sedan är det inte bara programmen i sig utan även stöd i opet, att jobba med Illustrator och Photoshop på en Mac känns väldigt integrerat, när jag växlar och gör något på PC:n får jag bara huvudvärk i nämnda miljö.

 

Vore det bara fråga om hårdvara skulle jag nog rekommendera en PC, men nu är det ju så att du faktiskt ska vara produktiv och tjäna stålar med maskinen, så summan av kardemumman blir en Mac-rekommendation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

<citat>

eftersom man aldrig testar macromedias program när man jämför mac mot pc så finns det skäl att misstänka att pc är snabbare där

</citat>

WTF?!? Ska vi alltså förutsätta att alla program som inte rutinmässigt används i benchmarks är bättre på den ena plattformen pga någon sorts "default"? Det här är inte så mycket datakrigsrelaterat som en rejäl logisk vurpa. Det gäller ju alla sorters program, och alla sorters plattformar, inte bara Mac/win32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Nej, det är ingen logisk vurpa. Hade macromedias program varit bättre så hade apple utnyttjat det.

 

Eftersom Photoshop är bättre anpassat för Mac så blir det en automagisk jämförelse när Apple och mac-användare ska kolla vad mac och pc klarar av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara jämföra vissa program och kan då säga att Macintosh är snabbare och har bättre integration mellan programmen i dessa program:

 

Adobe Photoshop

Adobe Illustrator

Adobe InDesign

Adobe GoLive

Macromdedia FreeHand

Quark XPress

 

Funktionen "Drag'n'drop" funkar suveränt mellan programmen och monterar du en bild i något redigeringsprogram och vill göra en ändring i originalet funkar det att klicka på själva bilden i dokumentet och originalprogrammet startar.

 

Men som sagt, jag har bara jämfört dessa program så det kanske är andra program där PC:n är bättre.

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Herreminjävlarjisses...

"Apple" har kommit med uttalanden om att Photoshop "är bäst på Mac" (vilket för övrigt Adobe också säger). Så vitt jag vet har de inte benchat. Jämförelserna kommer framför allt från "tredje part", och om du är uppmärksam så ser du att de inte bara används för att bencha Mac/Win utan också Win/Win. Anledningen? FILTER. Det är inte Photohsop I SIG som benchas, det är filtren, av den enkla anledningen att vad man då benchar är grafiska algoritmer applicerade på data i RAM i en stabil miljö. Det är exakt samma anledning som gör att man benchar med Quake3 eller UT, och precis som med PS är det inte programmet i sig utan ett parameter-set, i fallen fps en "timedemo".

 

Men det här är ändå bara jidder som vi kan bortse ifrån om vi väger det mot de enorma konsekvenserna av ditt uttalande. Du menar alltså på fullt allvar att om ett program inte rutinmässigt används i Apples propaganda betyder det att detta program antagligen är bättre på win32? Om inte det är en logisk vurpa behöver jag definitivt studera logikhaverismens artisteri mer ingående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Just klipp&klistra är ju ett helt kapitel i sig. På Macen drar jag data hit och dit mer eller mindre som jag vill. När jag i eftermiddags (i win98SE, behövde lägga till några linjer och en textrad samt gradera) klistrade postscript-data från ett Illustratordokument för rastrering i Photoshop så BOOOOM, "this program has performed an illegal blah blah and must shut down". Efter det var postscriptdatan i photoshopdokumentet garblad, så det var bara att ladda in originalet och göra om. No big deal, jag tappade en halvtimme, men det är pissigt och det ska inte behöva hända, och jag blir lika förbannad varje gång. Puh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Japp, det är det jag menar.

Apples propagandamaskin är mycket effektiv när det gäller att plocka upp den typen av saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Nu har ju Dobroslaw förklarat att det egentligen bara är Photoshop som springer snabbare på Mac och alla andra program defaultar till "misstanken" att de är snabbare på PC. Hm. Märkligt. Jag sitter här på ett antal program som är cross-platform, och det är egentligen bara i Word jag ser något som är snabbare på PC:n. Betyder det att jag bör "anta" att *alla* andra program defaultar till att vara snabbare på Mac?

 

Bryce3d brukar användas som bench men inte av Apple. Snabbare på PC? Tror inte det. Men i det här fallet kanske guilt by association räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Mina iaktagelser med macromedia FH8/DW2 på PC resp Mac

 

Jag har kört Freehand 8 och Dreamweaver på PC respektive Mac (Mac G3 300 192MB ram MacOS 8.6, PC PII 400 128MB ram NT4ws -> W2K)

 

Freehand: Känns bättre på Macen, funkade bättre. Mer buggig på PC´n. Verkar dock som FH på W2K går lite bättre.. FH funkar dåligt på W98, ialla fall på burken hemma (PIII 500 128Mb ram w98se).

 

Dreamweaver 2: Definitivt snabbare på PC´n. Dock lika buggig, men även här tycker jag mig känna en förbättring i stabilitet sedan jag bytte till W2K.

 

Dreamweaver är snabbare på att rita ut alla fönster o sånt på PC´n, på Macen kunde det gå riktigt slött ibland, men jag vet inte hur detta är på DW3, har inte kört det så mkt, bara lite på en G3 400, och då tänkte jag inte på det, så det kan betyda att Macromedia gjort bot och bättring.

Nån som vet?

 

Just my 5 cents..

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

<citat>

eftersom man aldrig testar macromedias program när man jämför mac mot pc så finns det skäl att misstänka att pc är snabbare där

</citat>

WTF?!? Ska vi alltså förutsätta att alla program som inte rutinmässigt används i benchmarks är bättre på den ena plattformen pga någon sorts "default"? Det här är inte så mycket datakrigsrelaterat som en rejäl logisk vurpa. Det gäller ju alla sorters program, och alla sorters plattformar, inte bara Mac/win32.

 

Ja det ska vi, är det några problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Just klipp&klistra är ju ett helt kapitel i sig. På Macen drar jag data hit och dit mer eller mindre som jag vill. När jag i eftermiddags (i win98SE, behövde lägga till några linjer och en textrad samt gradera) klistrade postscript-data från ett Illustratordokument för rastrering i Photoshop så BOOOOM, "this program has performed an illegal blah blah and must shut down". Efter det var postscriptdatan i photoshopdokumentet garblad, så det var bara att ladda in originalet och göra om. No big deal, jag tappade en halvtimme, men det är pissigt och det ska inte behöva hända, och jag blir lika förbannad varje gång. Puh."

 

Då är det du som har fuckat upp din dator, pissade du i floppy driven eller?

Det är färför nya macar inte har någon...

*påskådare: Vad ballar?*

*jag: Nej floppy drive, fast du kan ha en poäng där.*

 

*påskådare: Å tack.*

 

*Jag: håll käft! !BOOM! "skjuter påskådaren bara för att visa hur fans ondskefulll och psyko jag är"

he he he WOOT! det rör mig int i röven att du har ett hål i magen :)*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Du, Dennis, nu tar vi o Lugnar ner oss lite va? Ta tio djupa andetag, så tar vi och lugnt skriver ett inlägg som går att följa. Lugn o fin...

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Moberg

Som erfaren Mac/PC tekinker kan jag absolut ej hålla med dig om att Indesign fungerar bättre på mac en det gör på PC!!!!! *Indesign för Mac är mycket segt, även i version 1.5* På PC tycker jag det spinner på på ungefär samma sätt som Photoshop... något segare!

 

I övrigt G4 mot en PC för samma pris, enkelt val.. PC.. du har valmöjligheten att köpa en billigare dator med bättre prestanda (förrutom om du en väldigt fixerad vid flytt-talsberäknar och dylikt som G4 processorn i visa fall kan vara bättre på).

 

På en PC kan du även köra Videoredigering.. Men för att göra det bra krävs ett videoredigeringskort... (sammanlagt pris = billigare än G4an)..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

ursäkta, jag blacked out där för ett tag :)

Det är inte enkelt att vara Finlands svensk och totalt corrumperad av Quake...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Ja Johan!

Huvet på spiken asså, AJ!

he he, va rakt hår du har...

 

Ursäkta mig men nu känner jag att jag tappar kontroll, dags för elektro shock terapi igen då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Nä, jag känner igen det där, Jobbade på en firma förr där en finladssvensk quake-fan jobbade.. I bland behövde han suga lite på mina rockets...

 

Du kanske ska testa typ.. Lego Racers, lagom mycket våld ;-)

 

 

/ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Någon har onekligen glömt att ta sin anti-psykotiska medicin.

 

<citat>

Då är det du som har fuckat upp din dator

</citat>

Nej. Däremot så tyckte MS inte att PS var tillräckligt viktigt för att skapa ett operativ som hanterar det utan att med jämna mellanrum kasta upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Moberg

Hehe... Ok så varför använder då alla macanvändare någon slags typsnittsprogram (ATM, Suitcase)... ATM finns även på PC!!

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Det vore intressant att veta vad din erfarenhet som Mac/PC "tekinker" består i. Indesign 1.5 på Mac är väl helt ok, ingen aning på PC. Vilka maskiner har du testat på? Hur hanterar InD en produktionsmiljö på PC? Prepress?

 

Det heter förresten "flyttal", inte "flytt-tal".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Duh. För att organisera sina typsnitt. Det kan vara rätt nödvändigt om man sitter på några tusen. Själv "använder" jag inget av dem. Eh, hur var det förresten med TrueType på PC? Det kaaan väl möjligen inte vara så att det har något att göra med Apple? Eller? Va? Men det är klart; "ATM finns även på PC!!". Lyckliga ni. En fontorganiserare. DuhDuhDuh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Med Flytt-tal menas självklart den beräknade totalvikten för en arbetsstation med periferiutrustning. Macens plasthölje jämfört med en reguljär PC´s plåtlåda, samt G4ans prominenta handtag gör att Macen klart kniper åt sig bättre flytt-tal än de kantiga, med svårhanterliga PC-lådorna.

Det var just de bra flytt-tals värdena som gjorde att G4an inte fick exporteras till Norge, då det ansågs att smidigheten var så hög att många nog skulle flytta sin mac själv i stället för att anlita flyttfirmor, och på så vis minska bränsleförbrukningen samt minska intäkterna för de norska transportarbetarna.

 

Mvh

ErikG, Flytt-tals institutet i Schweiz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...