Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket Ultra DMA mode för SATA


canonfotograf

Rekommendera Poster

canonfotograf

Hej

 

Har hårddisken Maxtor Diamondmax 10 250GB SATA och i enhetshanteraren så finner jag att att den finns på den primära Ide-kanalen och enhet 0 men har det aktuella överföringsläget "Ultra DMA Mode 5. Enligt sisoft Sandra så är det fel hastighet (långsam) för en SATA hårddisk

 

Q: Sandra tells me my disk is in UDMA-x mode. What ATA mode is that?

A: Each UDMA mode corresponds to the following ATA modes:

 

SWDMA-x & MWDMA-x = ATA - Max 16MB/s

UDMA-0/1/2 = ATA33 - Max 33MB/s

UDMA-3/4 = ATA66 - Max 66MB/s

UDMA-5 = ATA100 - Max 100MB/s (PCI64/66/X recommended)

UDMA-6 = ATA133 - Max 133MB/s (PCI64/66/X recommended)

UDMA-x = ATA150 (Serial ATA) - Max 150MB/s (PCI64/66/X recommended)

 

Hur kan man ändra Ultra DMA Mode så att den passar en SATA hårddisk, så man får rätt hastighet?

 

Hälsningar

 

Omar Brännström

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nästan helt säker på att inställningar för UDMA inte är tillämpliga för S-ATA hårddiskar? I alla fall har jag inte sett någon sådan inställning ens på varken mina diskar eller mina tre S-ATA kontrollerkort ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hejsan, jag har ingen lösning på problemet men däremot så har jag samma problem själv. =)

 

Jag köpte en Western Digital 74GB 10,000rpm-drive för några dagar sedan. Men den vill inte komma upp i de hastigheter jag förväntar mig. Sisoft Sandra rapporterar usla värden.

Kollar jag i biosen på hårddisken så kallar den det för UDMA-7 Alltså Ultra DMA Mode 7. Dock så rapporterar Enhetshanterarern att hårddisken går i UDMA-5 vilket är alldeles för långsamt.

Vet någon hur XP rapporterar SATA-hårddiskar under Primära/sekundära IDE-kanaler i Enhetshanteraren?

 

Jag funderar nu på vad som är problemet och varför jag inte kan få min drive att gå så snabbt som den borde göra.

 

Om någon har erfarenhet av snabba SATA-drajvar som Western Digitals under XP så kanske de vet något om eventuell konfigurering?

 

Tacksam för hjälp.

 

Mvh Gunnar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...