Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

internetdomän


trexen

Rekommendera Poster

Tja!

 

Har en egen domän men aldrig behövt sätta upp en Exchange maskin mot internet som ska kunna ta emot mail.

 

Har syslat med Linux servrar som gör sånt, men nu ska vi på företaget sätta en Exchange på DMZát för att ta emot mail och det är en exchange 2003, kan man få en lite kort o snabb beskrivning vart man skriver in vilken domän den ska ta emot från. (DNSén på utsidan "domännamnet" pekar till den ip som exchange maskin står på)

 

men hur gör man i Exchange för att kunna ta emot mail??

 

jag får ett felmeddelande:

 

<förnamn.efternamn@domän.com>:

xxx.xxx.xxx.xxx does not like recipient.

Remote host said: 550 5.7.1 Unable to relay for förnamn.efternamn@domän.com

Giving up on xxx.xxx.xxx.xxx

 

tacksam för svar

Mvh

Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Exchange System Manager / Recipient Policys så anger du vilken domän Exchange skall ta emot mail för.

 

Men, ska ni verkligen sätta eran Exchange (BE?) server i DMZ??

 

 

----> 99% rätt är 100% fel <----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej tack för ditt svar.

 

Ang att sätta en EX på DMZ, där ska en front end exchange 2003 sitta för att kunna serva webmail, och ta emot mail och skicka in dom till back-end servern på LANét

 

/marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Du bör inte sätta Exchange i ett DMZ, vare sig som front end eller som back end. Front end är mer lämpat som inkörsport till flera Exchange servrar i större nätverk, dvs internt bakom brandväggen. Satsa hellre på att sätta ex. en ISA server i DMZ:at som publicerar webmail och övriga tjänster du behöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med Johan (som vanligt), inga Exchange-servrar i ditt SMZ, du vill inte öppna de portar mm som behövs för att få det att lira. En ISA som publicerar en ev front-end på insidan eller din back-end direkt.

 

ISAn är dessutom vettig ur fler synpunkter så det är en riktigt bra lösning.

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! tack för svaret.

 

ISA är inte det gammla Ms Proxy server ?

 

har ingen erfarenhet av ISA i vilket fall men "i get the messages"

att inte ha en Exchange på DMZát

 

Vi har en riktigt Kraftfull Cisco PIX. men du/ni föreslår att vi sätter en ISA server på DMZát och publicerar därifrån.

 

-------------------------

 

Behöver man skriva in i DNS servern att man har installerat en till excnahe server ska byta ut vår gammla 2000 server med Exchange mot en 2003 server o 2003 exchange men när jag försökte lägga till 2003 maskini en klient maskin så hoppa den till den gammla maskin även att jag specificerade den nya.

 

Tänkte spara ner PST filer och importera på den nya servern eftersom vi inte är så många på företaget.

 

tacksam för svar pådetta =)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ISA 2004 är allt annat än MS Proxy!!!

En mycket kompetent produkt som rekommenderas!

 

Ditt problem är att användarens brevlåda ligger kvar på den gamla servern, och den nya vet det (står i AD't) och därför styrs det om i profilen. När du flyttat användarens brevlåda löser detta sig. Så svaret är nej, du behöver inte meka DNS för just det.

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

[inlägget ändrat 2005-01-13 10:49:08 av Nerdy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Jag är osäker på ISA:s historia, men den ersätter iaf MS Proxy. ISA är dock såvitt jag förstått en helt annan produkt. Beroende på hur dina behov ser ut kan det vara lite overkill med en ISA, för mindre nätverk funkar det fint med webmail, smtp mm direkt till servern förutsatt att du har brandväggat bort allt annat och använder kryptering på alla protokoll.

 

Jag begrep inte riktigt vad du menar med "skriva in i DNS". En klient som kopplar upp sig mot 2003:an kommer alltid att dirigeras vidare till 2000:an om det är där mailboxen finns! Flyttas mailboxen via Exchange System Manager till nya servern kommer användarna automagiskt att dirigeras om till nya servern. Allt förutsätter dock att servrar och klienter använder sig av din interna DNS server (troligen på din domänkontrollant). Så länge bägge servrar är uppe kan inkommande epost utifrån skickas till valfri server, Exchange routar sen vidare till den server där användaren ifråga har sin mailbox. Glöm sen inte att uppdatera din domäns MX poster i den publika DNS:en så att epost fortsättningsvis även hamnar rätt.

 

Det är hyggligt enkelt att installera upp en andra Exchange server, flytta över allt innehåll och sen ta ned den gamla. Du slipper allt vad PST-filer heter och slipper bygga om delar av ditt AD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Maskinerna använde interna DNS maskin vilket oxå är en av AD.

Frågan är hur man flyttar över alla mail boxar till nya maskin, jag provade med verktyget ExMerge.exe men jag fick det inte att fungera något vidare.

hur gör jag för att flytta i "ESM" ?? har du/ni någon bra länk kanske ?

 

Hur tycker ni jag ska lösa det med att de snaställda ska kunna komma åt sin postlåda från internet ? som sagt tidigare har vi en Cisco PIX515E-R som FW. Och det känns inte jätte bra att öppna upp hål i den till exchange maskin.

 

Kanska ska säga att vi använde en popbeamer som hämtar ner all e-post från en central mail server för hela "kedjan" men vi har oxå en egen mail domän.

 

Mycket tacksam för mes svar =)

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Har du bara installerat den nya servern i samma Exchange-organisation är det väldigt enkelt att flytta data. Gå in i Exchange System Manager (ESM) och klicka dig fram till din Mailbox Store på gamla servern. Väl där kan du högerklicka på en viss mailbox och välja att flytta den till nya. ESM kommer att kopiera över innehållet mellan servrarna och sen när din användare ansluter kommer denne automatiskt att dirigeras om till nya servern.

 

När allas mailboxar har flyttats är det dags att göra detsamma med övriga delar av systemet. På http://support.microsoft.com/kb/822931 hittar du en detaljerad beskrivning av hur du flyttar viktiga public folders. När allt det är gjort skall du avinstallera Exchange på den gamla servern. Först då kan du ta bort den. Glöm inte bort att alla flyttningar av mailboxar mm genererar massa loggfiler. Se till att du har kompletta backuper av bägge servrar innan du gör något, och ta en separat full backup igen när allt är flyttat.

 

Exmerge funkar fint när du flyttar mellan maskiner i skilda organisationer, eller skall flytta stort innehåll över långsam länk (ex mellan servrar i skilda geografiska områden). I flesta fall funkar kopieringsfunktionen i ESM utmärkt (i Exchange 2000 görs det dock enbart med AD Users and Computers).

 

Extern åtkomst löser du enklast mha webbmail med SSL-kryptering. Du kan även ansluta Outlook 2003 (med RPC) via HTTPS direkt till servern. Kräver alltså bara en öppen port (443). Vill du ta det säkra för det osäkra, ser du till att publicera OWA och RPC över HTTPS genom ISA.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Maskin är i samma EX domain och jag flytta min postlåda till nya 2003 maskin och det gick bra men jag får massa syncroniseringsproblem:

 

12:39:15 Synkroniserarversion 11.0.6352

12:39:15 Synkroniserar postlåda Marcus "efternamn"

12:39:15 Synkroniseringsordning

12:39:16 Färdig

12:39:16 Offlineadressbok för Microsoft Exchange

12:39:16 0X8004010F

 

Kan man inte replikera över allt som ligger i Public Folder dvs gemansamma kontakter och kalender till ex 2003 maskin så länge tills man flyttat alla mailboxar ?

 

Andra problemet är att jag inte får mail till min postlåda efter flytten till nya ex2003 men jag kan skicka utan problem men bara till externa mail adresser inte interna. ?

 

Samt att min outlook 2003 står det frånkopplad på nu när jag kom tillbaka från lunch

 

Startar om servern se om det hjälper.

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Synkroniseringsproblemet beror på att den servern du ansluter till inte har en kopia på den public folder som innehåller offlineadressbok mm. Normalt ansluter Outlook till public folders på samma server som du har din mailbox på. I artikeln jag länkade till står hur man skapar en ny kopia (replica) på den nya servern som ett led i att flytta all data. Bara att skapa kopior av alla gemensamma mappar mao så skall det funka fint.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär nu får jag mail utifrån ialla fall =) men inte från gammla exchange maskin somjaginte ligger med längre, utan endast jag ligger i nya exchange maskin nu för att testa så allt fungerar först.

 

Nu till mitt/mina problem:

finns det något bra sätt att replikera över alla Public Folders till den nya maskin?, jag har lusläst http://support.microsoft.com/kb/822931 denna artikel men det fungerar inte det kommer inget till den nya serverna public folders och jag har testat olika varianter och inställningar.

 

Jag har skapat foldrar från olika håll men inget fungerar. börjar bli lite irriterad att jag inte själv kan komma på det.

 

Några tips totages med varm hand!

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikeln du nämner är klockren för hur det ska gå till, det är min erfarenhet att det kan ta ett tag innan alla public folders är syncade och klara. Sätt upp replikeringingsintervallet så bode din repl. starta.

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag inte kan trycka "Propagate Settings" under all Tasks

för den är grå markerad, förmodligen är det de som strular. nu har jag varit ute hos kund denan 12 idag men inget har replikerats över.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Propagate setting får du bara på de som har underliggande foldrar, så du inte försöker det på samtliga...

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du några mer tips på vad jag kan ha gjort för fel eftersom jag inte får över Public Folder till nya w2k3 maskin?.

 

Om jag går in under

-Administrative Groups

-Folders

-Public Folders

-Gemensamma kontakter

-Service Kalender

 

sen ligger det några fler publika kataloger där, men höger klickar jag och

väljer Properties på service kalendern, går in under flik "Replication"

så är båda servrarna med EX=gammla 2k maskin och MX1=nya 2003

"Public folder replication interval: Always run"

"Replication message priority: Normal"

tittar mn under Details knappen: EX - In Sync, MX1 - Local Modified

det står ingen sync tid heller.

på MX1=w2k3 finns det inget under Public Folders.

 

Allt detta gör jag på win2k maskin i "ESM"

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WeeeHooow!!!

 

Nu har jag hittat felet =)

 

Jag provade med att ta bort STMP Smart Host och 3min senare så syncades alla Public Folders över till Win2k3 maskin.. nu är allt på top igen.

 

Fast jag behöver ha smart hosten för att vi ska kunna skicka mail till externa adresser för vi popar ner mail till våran Exchange nu.

 

Samt att jag kan ta emot mail via interna maskinerna nu oxå som inte gick tidigare.

 

Tack alla er som hjälp mig med tips!

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Okej, då var det inte så konstigt att det inte fungerade. Skapa en SMTP connector istället för att sätta en smarthost. Sätt bägge servrar som medlemmar av en ny connector med 'address space' * (=alla domäner). Internt kommer dock mail osv att flyta som vanligt.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...