Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor angående NTFS


Fluzz

Rekommendera Poster

Hur mycket tjärnar man på komprimering i NTFS?

(i % räknat, HD jag skall göra det på är D: (3.2Gb) alltså inte system-driven)

 

Blir prestanda försämringen stor?

(Har en PII 333 Mhz, 192Mb sdram, 4.2Gb & 3.2Gb HD)

 

Är NTFS snabbare än FAT32?

(okomprimerat alltså)

 

/Fluzz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket bättre komprimerat det hela blir vette tusan men det hela flyter på snabbare. NTFS fungerar dock uruselt på andra OS än WinNT & Win2k, så det är i allmänt dumt att byta från Fat32 alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Det där var ett relativt sopigt uttalande!

 

Uttalandet gäller såklart bara om du skall ha annat operativ installerat på din maskin än NT. Skall du ha det är det som sagt smartare med FAT eller FAT32 annars är NTFS såklart det absolut självklaraste valet...

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

1. Det beror på vilka typer av filer du spara på disken. Jmf med vanliga Winzip odyl. NTFS4 komprimeringen är licensierad från STAC tror jag (kan mycket väl ha väldans fel där....tunn is..)

 

2. Prestanda blir självklart sämre. Dock beror det ju på vad du skall ha disken till. Om du bara har den för datalagring så spelar det ju ingen större roll. Det är dock inte bra att lägga filer som ofta accessas där...

 

3. FAT16 är snabbar på små diskar under 2gig. FAT32 är snabbare på lite större diskar. NTFS4 är långsammare än FAT16 och FAT32 oavsett storlek. NTFS innehåller mer än bara ett filsystem, det är integrerat med behörighetssystem samt feltolerans osv. NTFS5 är omarbetad och jag har för mig att den är märkbart snabbare.... (nu är jag framme och tycker igen...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... en fråga till:

Hur konverterar jag tillbaka från NTFS till FAT32 alt. FAT16 ?

(Ifall jag skulle ångra mig =) )

 

/Fluzz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, men det går inte med NT egna program, kanske det går med Partion Magic...

 

 

------

MVH

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoffe:

 

ja, Pqmagic 5.01 ska klara NTFS 5.

Men jag såg på disketten att det stod

NTFS 3 på info:n på NTFS5 disken..men det borde funka.

 

// Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart Bauer

Varför skulle prestanda självklart bli sämre? Mindre data lagras på hårddisken så läsningar därifrån går fortare, speciellt om filerna inte är fragmenterade. Att dekomprimera data går förhållandevis fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Läsningar går inte alls fortare för datan är "mindre" för att den är komprimerad, det krävs mer CPU prestanda och Minnes prestanda när en fil ska kopiera från/till en komprimerad NTFS partition, men det hela beror ju på hur snabb dator som du har. I vissa fall så märks ju inte sådant.

 

T.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...