Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Teliareklam: MMS-tjänst utan aktivt val


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Någon mera som har Telia Mobil25/50/100 eller Classicabonnemang?

 

Igår morse när jag tittade till min mobiltelefon såg jag att ett SMS var skickat till mig. Inte ett utan två stycken. Det stod något i stil att "Inställningar är skickade" och en fråga om jag vill installera JA eller NEJ. Tänkte att det är kanske SonyEricsson som skickar viktiga uppdateringar till sina telefoner. Jag har ju en SonyEricsson. Fast det stämde ändå inte riktigt, tyckte jag.

 

Några uppdateringar var det inte frågan om. Det var reklam från Telia. De frågade om jag vet om att jag skicka MMS med min mobiltelefon. Visst vet jag att jag kan det, tänkte jag. Och? Nästa SMS stod att för att inställningarna ska börja gälla behöver jag starta om min mobiltelefon. Vidare information kunde jag hitta på Telias hemsida.

 

När jag kom hem från jobb tittade jag på Telias hemsida angående MMS:

http://www.telia.se/privat/frame.do?mainFrame=%2Flink.do%3FchannelId%3D-76421%26pageTypeId%3D01238057535%26OID%3D1537007821%26type%3DPRODUCT

 

Där står det att för att komma igång med MMS ska man skicka MMS till ett kortnummer, som aktiverar MMS. Jaha, tänkte jag, men det är inte jag intresserad av. Sedan dumpade jag tanken och aktiverade inte MMS alls.

 

Idag fick jag ett välkomstmeddelande på min mobil att Telia aktiverat MMS åt mig. "Nu kan du skicka bild och ljud med din mobiltelefon..." stod det. Vaf-n, tänkte jag, det här har inte jag aktiverat alls. Några minuter senare damp posten ned på hallmattan med ett brev från Telia. De har nu ändrat mitt abonnemang och lagt till tjänsten MMS.

 

Snacka om farlig reklam från Telia. Utan att mottagaren märker något så har deras reklam lagt till inställningar i mobiltelefonen. Förvisso är det här gratis att prova på under lördagar/söndagar framtill nyårsafton, men det är ändå ett dj-vla sätt att göra så här. Bara trycka på folk något som de inte bekräftat att de vill ha eller är intresserad av.

 

Nu har jag emellertid avaktiverat MMS-tjänsten. Är jag intresserad av den längre fram så aktiverar jag den själv. Telia behöver inte fixa sådant åt mig.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, sånt där sukker verkligen.

 

Det enda man kan göra tyvärr är nog att ringa i förebyggande syfte och be dom sluta skicka sånt där skit. och jag tror att dom då är tvungna att fimpa dig från utskicken.

men då har man ju oftast redan hunnit lacka ur tyvärr.

 

det är inte lätt att vara slutkonsument idag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...