Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från XP pro till Me


modo21

Rekommendera Poster

Jag har XP pro (NTFS) installerat på en äldre dator som inte är tillräckligt kraftfull för detta operativsystem. Jag vill byta till Me.

Jag har kört fdisk på en W98SE-startdiskett, tagit bort den enda partitionen, skapat en ny, som jag förutsätter är FAT-32, startat om med disketten och då jag stått i A:\ skrivit "format C:". Och får då felmeddelande av typen "felaktigt kommando eller okänt filsystem". Jag har också provat med en XP bootdiskett och får samma nedslående meddelande. Är det NTFS som spökar eller vad gör jag för fel?

 

Tacksam för svar!

Werner

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Är det NTFS som spökar eller vad gör jag för fel?

 

Jupps, du kan inte använda startdiskett från Win98 och skriva format C: vid A-prompten när du har NTFS.

 

Du kan ta bort NTFS med FDISK genom att skriva FDISK vid A-prompten och sedan ta bort none DOS-partitions. Skapa sen en ny FAT32-partition och formatera.

 

http://www.onecomputerguy.com/install/fdisk.htm#delete_ntfs

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

[inlägget ändrat 2004-12-22 22:38:54 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag testat enligt ovan, men det fungerade ändå inte då jag skulle formatera. Jag fick meddelandet "Felaktigt kommando eller filnamn". Men på Microsoft supportsidor http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;255867

hittade jag svaret:

 

"Obs! Om felmeddelandet "Ogiltigt kommando" eller "Ogiltigt filnamn" visas, måste du kanske extrahera verktyget Format.com till startdisken. Gör det genom att skriva in följande rad vid en kommandotolk och sedan trycka på RETUR:

extract ebd.cab format.com

När Format.com har extraherats till startdisken skriver du in format c: /s vid en kommandotolk för att formatera den aktiva partitionen eller format enhet : om du vill formatera en annan partition än den aktiva."

 

Så nu kan jag formatera!

Werner

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...