Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur få igång VPN nätverk mellan två ADSL D-link routrar


Storsmen2

Rekommendera Poster

Önskar hjälp med att få igång VPN mellan två datorer, min på jobbet och den hemma. På jobbet har jag två datorer som är anslutna via ett D-link DSL-504G och hemma har jag ett D-link 604. På jobbets dator har jag XP som op-system och har skapat skapat en "Inkommande anslutning" i nätverksanslutningsdelen. Hemma har jag Win200Pro som op-system och där har jag skapat en VPN-anslutning för att koppla upp mig mot firmadatorn. Eftersom jag har telia som bredbandsleverantör har jag ingen fast Ip-adress på någon av datorerna. Är det här problemet ligger? Har kollat vad jag har för aktuell tilldelad Ip på min router, och denna anger jag som mål när jag hemma vill komma åt min firmadator. Men jag får bara till svar att den inte kan koppla upp. Måste jag ställa in något i firmans D-link router för att komma igenom denna?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Har försökt nå D-link support men för ingen hjälp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att ditt jobb har en router med firewall. VPN'et kör på port 1723 så du/ni måste göra en port-forward på den porten till din jobbdator.

Sedan kan du ju lägga upp en dynamisk host för att göra det enkelt för dig när du ska ansluta, så slipper du ansluta på ip-nummer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dit svar Patrik.

Vad menas med en port-forward? Är det någon form av inställning i jobbets router som släpper igenom på port 1723?

Sedan säger du dynamisk host för att ansluta? Men hur hittar min dator hemma till jobbets dator via internet till jobbets dator om jag inte anger en IP-adress?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...