Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Löneförmån Bostad?


Conaj

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är inne på diskussioner om löneformåner med min arbetsgivare.

 

Vad är bättre för mig eller spelar det ingen roll?

 

1. Att få en lägenhet (värd ca 3000 kr/Månad) betald och klar.

 

2. Att jag får 3000 extra i månaden?

 

Vad är skillnaden?

 

/Cona

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du en lägenhet för 3000kr/månad kommer du att få betala skatt för detta, kolla med skattemyndigheten.

Får du 3000kr / månad får du bara ut 3000-marginalskatten med din lön i "lönekuvertet"

Tjänar du under brytgränsen minskar lägenheten pension, tjänar du över brytgränsen ingen betydelse.

En fördel med bostad är att du får bostad om detta är knepigt hitta.

En nackdel är att om du byter jobb så har du ingen bostad, då fodras mer planering.

Alternativt börja med lägenhet om svårt hitta bostad, byta till högre lön när du har fixat en "egen" bostad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ekonomisk så spelar det ingen roll alls. Pensionen påverkas inte alls eftersom arbetsgivaren ska betala arbetsgivaravgifter mm på förmånsvärdet och ur skattemyndighetens synvinkel så är lägenheten att jämställa med pengar så din framtida pension, sjukpenning mm påverkas inte. Detta är under förutsättning att allt redovisas enligt reglerna. Om du får den fria bostaden "svart" så blir det som erk6 skriver.

 

Det som kan vara en nackdel är ju att arbetsgivaren har en hållhake på dig. Om du inte trivs eller om du får för dig att byta jobb av annan orsak så måste du ju även hitta en ny bostad om du bor i arbetsgivaren lägenhet Är det ont om bostäder på orten så blir ju detta extra märkbart.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förmånen på en bostad bygger på scabloner inte på faktiska kostnader. I Stockholm är t.ex förmånen värderad till 72:- kvm och månad. Det är det värdet som arbetstgivaren ska betala sociaa avgifter för och göra skatteavdrag med. Det iinebär t.ex att det är detta scablonvärde som igger till grund för pensionsrätten. när man sedan deklarerar själv så får man justera det värde som finns på kontrolluppgiften och istället som inomst ta upp värdet till marknadsvärdet på orten, dvs hyresnivån i allmännyttans lägenheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utdrag från skatteverkets hemsida (http://skatteverket.se/):

Den anställdes självdeklaration

I deklarationen ska förmån av fri eller subventionerad bostad tas upp till marknadsvärdet, dvs. hyrespriset på orten för lägenheten eller villan. Riktlinjer för värdering av bostadsförmåner vid 2004 års taxering.

 

http://skatteverket.se/deklaration/04/bostad/bostadsforman.html

 

 

 

 

Arbetsgivarens redovisning

Förmån av fri eller subventionerad bostad är en skattepliktig förmån. Arbetsgivare ska använda schablonvärden för förmån av bostad vid beräkning av arbetsgivaravgifter, skatteavdrag och i kontrolluppgiften för den anställde.

 

Ovanstående tolkar jag som att den anställde skattar efter marknadsvärdet medan arbetsgivaren belastas enligt schablonvärden.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju det jag skrev, även om jag gorde det med egna ord istället för att kopiera in SKM:s texter som kan vara lite svårtolkade ibland.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...