Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Norton Programkontroll


Inger Maryissa

Rekommendera Poster

Inger Maryissa

Tack Tunna,

 

Ja, nu ikväll när jag uppdaterade Ad-Aware gick det bra, det stod det var ok, dvs. det stod inte som förut att det inte var uppdaterat.

 

Så jag skannade igenom och det gick också bra, och det hittade inget konstigt.

 

Jag får väl se imorgon när jag startar datorn igen om problemet finns kvar.

Förhoppningsvis inte.

 

Maryissa

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Åter igen tack för förslag hur jag kan göra.

 

Men jag undrar, vad söker gratisversionen av Ad-Aware egentligen efter ?

Jag vet att det är Spyware, som är små spionprogram...har jag fattat det rätt ?

 

Men vad jag menar och undrar är, om gratisversionen söker igenom lika bra och effektivs som betalprogrammet ?

 

Hittills har programmet alltid bara hittat cookies och inget annat, så antagligen eller förhoppningsvis har jag inga spyware i datorn.

 

Jag brukar själv tömma tillfälliga internet filer och ta bort en del cookies innan jag stänger datorn för natten.

Och med jämna mellanrum tömma temp-mappen under Windows.

 

Och kör Ad-Aware då och då, men den har hittills inte hittat något allvarligt. Bara cookies.

 

Maryissa

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Maryissa skrev:

Tack Stefan,

 

Jag ska kolla vad som ligger under processor fliken som du föreslog.

Håll tummarna för att jag inte har något otrevligt där.....

 

Tack själv för poäng! :-)

Håller tummarna också för dig...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv bara gratis versionen och den brukar jag rekomendera andra att köra.

 

På en del maskiner jag kört den på har den hittat massor av spyware och annat elende och inte bara cookies, så länge det bara är cookies så har du ett ganska rent system och gratisversionen räcker långt.

 

Skillnaden så vitt jag vet, någon får rätta mig om jag har fel, mellan gratis versionen och betalversionen är att gratisversionen får du själv aktivera och köra en skanning med medan betalversionen aktivt söker igenom det som kommer in i datorn och stoppar spyware och annat innan det kommer in i systemet.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in i menyn till vänster under Support-Home Users-Frequently Asked Questions-Sales-Do you have a comparison chart....., så ser du skillnaderna på dom tre olika versionerna.

 

http://www.lavasoftusa.com/

 

 

#Seppo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej Stefan,

 

Jag hittade inget konstigt när jag tittade under processor fliken.

Där fanns lsass.exe, men den är väl ok ?

 

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Tack Tunna,

 

På en del maskiner jag kört den på har den hittat massor av spyware och annat elende och inte bara cookies, så länge det bara är cookies så har du ett ganska rent system och gratisversionen räcker långt.

 

Det känns väldigt skönt att veta.

 

Ja, jag är väldigt försiktig på Internet, då jag är ganska medveten om riskerna.

Och uppdaterar Norton regelbundet + Microsofts pachar.

 

Men naturligtvis kan man ändå inte vara helt säker, så det är bra att ha dessa program för att kolla igenom datorn.

 

Och toppen att ha detta forum att vända sig till med alla vänliga och hjälpsamma personer.

 

Tack så hemskt mycket för din information.

 

Maryissa

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Tack Seppo för länken, jag ska kolla,

men jag fick just nu svar på vilka är skillnaderna mellan gratisprogrammet och betalprogrammet.

 

Maryissa

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Maryissa skrev:

Hej Stefan,

 

Jag hittade inget konstigt när jag tittade under processor fliken.

Där fanns lsass.exe, men den är väl ok

 

Ja, den är OK. Det hör till systemet.

 

Skumt det där du råkat ut för...

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej igen Stefan,

 

Ja, den är OK. Det hör till systemet.

 

Skumt det där du råkat ut för...

 

Skönt att höra, och att jag inte hittade något konstigt.

 

Ja, jag håller med om att det är lite skumt, och man blir ju orolig.

 

Idag tänkte jag på om det kan ha med Windows uppdateringar att göra.

 

För dagen det hände, när jag öppnade datorn så fick jag meddelande om att nya uppdateringar finns att hämta.

 

Som jag skrev i mitt inlägg så i rutan i Norton Programkontroll stod det:

Microsoft Local Security Authority Shell försöker använda Internet

( bifogade bild på detta )

 

Och för ett tag sedan när jag ändrade inställningarna för Update så krashade datorn, d.v.s jag kunde inte stänga av den på vanligt sätt.

( heter det krash då ? ;-)

 

Vad tror du om det hela ?

 

Maryissa

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tja, jag har råkat ut för uppdateringar från Windows Update (WU) som strulat ett antal gånger. Nu hämtar jag uppdateringarna manuellt och noterar vilka jag hämtar hem. Sen är det bara att klura ut vilken som strular.

 

Systemåterställningspunkt använder jag mig också av innan jag hämtar från WU. Blir det totalkvadd, så är det bara att backa tillbaka systemet.

 

Märkliga saker som tar kontakt med internet råkar jag ut för lite för jämnan. Brukar googla och finner då förklaringen på vad det är. Oftast några systemresurser som har med XP att göra och som inte är farliga.

 

Vad de ska ut på internet och göra förstår jag inte.

 

Kanske XP som tror att internet är ett internt nätverk?

Farligt, så att därför blockerar jag oftast allt som försöker nå ut på internet som inte är nödvändigt för internetuppkopplingen. Hittar jag sen en ofarlig förklaring på något forum, så är det bara att låta det hela vara. Är systemresursen blockerad en gång, då försvinner den från brandväggen vid nästa omstart.

 

Exempel är Utforskaren som ständigt vill ut på internet. Ett annat är Services.exe (Tjänst - och styrenhetsprogram) och för att inte nämna userinit.exe. Första man hittar är skrikande virusvarningar, men när det är bortsållat, så finner man att userinit.exe faktiskt hör till System32-mappen i XP. Den har med inloggningen att göra. Raderar man filen så går det inte att logga in på XP längre.

 

Men lsass.exe har jag inte råkat ut för vill ut på internet.

 

De senaste uppdateringarna har jag inte råkat ut för dina problem. Fast datorer är olika, som vi människor. Vet du vilka eller vilken uppdatering du hämtade hem senast så kan du alltid prova att avinstallera dessa/den.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej igen,

 

Nu hämtar jag uppdateringarna manuellt och noterar vilka jag hämtar hem. Sen är det bara att klura ut vilken som strular

 

Jag har sett under installerade program, så finns de uppdateringar som hämtats, eller man kan se på Microsofts hemsida under hämtade uppdateringar till sin dator.

Får se om jag också ändrar till att göra det manuellt, om jag märker mer konstigheter.

 

Systemåterställningspunkt använder jag mig också av innan jag hämtar från WU. Blir det totalkvadd, så är det bara att backa tillbaka systemet.

 

Tack det var ett jätte-bra råd.

Men hur gör man systemåterställning och kan man göra det i XP home edition ?

Antagligen kan jag gå till Microsofts hemsida och läsa om det, men kanske du kan förklara det på ett enklare sätt åt mig.

Det finns en hel del viktiga saker jag behöver lära mig om olyckan skulle vara framme. ;-)

 

Hädanefter så om jag får upp rutan Program kontrol i Norton, så ska jag om jag tror det är ok, bara välja alternativet: tillåta en gång.

Är väl bättre programmet får fråga varje gång, än att det blir helt fel.

 

Och om jag är osäker: blockera en gång,

så märker jag väl vad som händer, och får chansen att tillåta nästa gång om det behövs.

Antar att det funkar så ?

 

Jag har inte hämtat sista uppdateringen från Windows som jag fick meddelande om att det fanns, eftersom jag ville vänta någon dag efter det konstiga som hänt, för att vara säker på att allt är ok.

Och dessutom försvann meddelande rutan, konstigt.....men den dyker väl upp imorgon igen när jag startar datorn....antar jag ;-)

 

Maryissa

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Maryissa skrev:

Men hur gör man systemåterställning och kan man göra det i XP home edition ?

 

Har inte XP Pro, men förmodar att förfarandet är detsamma där som i Home.

 

1. Du går in på Start/Program/Tillbehör/System/Systemåterställning

2. Bockar för Skapa en återställningspunkt. Klickar Nästa.

3. Döp punkten till något du minns. Klickar Nästa.

 

Är olyckan framme gör du likadant som ovan.

Nu bockar du istället för Återställ datorn till tidigare tidpunkt och klickar Nästa. Du får då fram en almanacka med år/månad/dag/datum. Du kan nu markera vilken tidpunkt och återställningspunkt du vill återställa datorn till. Markera och klickar Nästa.

 

Datorn startar om och återställs såsom den var vid tidpunkten då du satte återställningspunkten.

 

Notera att det här kan inte ersätta backup och går heller inte att rädda allt med.

 

Mappar du råkar plocka bort av misstag kan inte alltid återställas så här. Det fick jag själv erfara när jag försökte återställa efter att ha raderat Download Files-mappen. Mappen förblev oåterkalleligt borta tills jag formaterade och installerade om datorn.

 

Maryissa skrev:

Och om jag är osäker: blockera en gång,

så märker jag väl vad som händer, och får chansen att tillåta nästa gång om det behövs. Antar att det funkar så ?

 

Använder inte Norton Internet Security, men antar att du kan manuellt blockera och tillåta program och filer i brandväggen. Är det en fil eller program som hör till internetuppkopplingen, så lär du märka om du blockerar fel. Uppkopplingen tvärdör likaså programmet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

[inlägget ändrat 2005-03-11 16:56:18 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte XP Pro, men förmodar att förfarandet är detsamma där som i Home.

 

Det är samma väg i Pro versionen.

 

Använder inte Norton Internet Security, men antar att du kan manuellt blockera och tillåta program och filer i brandväggen.

 

Öppna Norton Firewall och tryck på Personal Firewall.

Du får då upp två gula knappar nere till höger klicka på Configure.

Då får du upp en ny vy, klicka på Programs fliken där listas alla program som har en regel för hur brandväggen skall hantera trafiken, leta reda på rätt program i listan och tryck på Modify för att ändra Permitt eller Block traffic.

Tryck sedan ok, tills du kommer ur menyn igen så har du ändrat inställningen.

 

Hittar du inte programmet i listan kan du antingen köra en Program Scan i samma vy eller klicka på Add och lägga till det programmet i listan samt ställa in hur den skall hantera trafiken.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Tack Stefan för förklaringen om systemåterställning.

Jätte-bussigt.

 

Jag får väl också börja på allvar fortsätta att säkerhetskopiera allt viktigt ifall något skulle hända.

Så jag får ta fram mina cd-skivor jag köpt för detta.

 

Åter igen, tack så hemskt mycket för dina tips och förklaringar.

 

 

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Tack också till dig Tunna,

 

för att du förklarade hur jag kan gå in i Norton, och ändra om någon regel blivit fel dvs. blockerat eller tillåtit fel.

 

Jag har fått så mycket bra hjälp och förklaringar här av er så hjälpsamma och vänliga personer.

 

Och detta är ett toppen- forum

 

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Maryissa skrev:

Tack Stefan för förklaringen om systemåterställning.

Jätte-bussigt.

 

Jag får väl också börja på allvar fortsätta att säkerhetskopiera allt viktigt ifall något skulle hända.

Så jag får ta fram mina cd-skivor jag köpt för detta.

 

Åter igen, tack så hemskt mycket för dina tips och förklaringar.

 

 

Bara kul när jag kan hjälpa någon. :-)

Lycka till!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...