Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Buss eller tåg till Prag?


IDGer

Rekommendera Poster

Hej,

 

För er som inte orkar läsa all text nedan, är mina frågor följande:

 

Var kan jag boka en buss- eller tågbiljett från Sverige eller Danmark till Prag?

 

Finns det möjligheter att på egen hand snickra ihop en biljett med hjälp av färja till Tyskland och därifrån buss eller tåg?

 

 

 

Tidigare idag ringde jag bussbolaget Eurolines (www.eurolines.se) för att boka 2st resor Helsingborg-Prag till det superlåga priset 1017:-/st. På hemsidan stod det att datumen 29/12 - 2/1 skulle funka, och jag blev därför mycket förvånad då telefonisten inte kunde hitta denna resa.

 

Under ett antal samtal fick jag många tecken på inkompetens från bussbolagets telefonisters sida (tex gav de mig en reservation, drog pengar från mitt kort för en biljett, och upptäckte sen att de bokat fel datum och inte kunde göra annat än föra tillbaks pengarna, vilket tar flera dagar). Slutligen bestämde jag mig för att boka online. Det står ju trots allt att det går en buss tillbaks den 2a jan, trots att telefonisterna menade på att det inte gick en förrän den 4e.

 

Efter att transaktionen gått igenom, datum och tid bekräftats och slutligen pengar dragits från mitt kort (jag fick till och med ett e-mail som bekräftade alltihop), ringer jag Eurolines igen och ber telefonisten kolla bokningsnumret. Hon gör det och de datum jag väntade mig stämmer. Vad händer då? Jo, hon påstår att internet-sidan är fel och att det inte kommer gå en buss den 2a utan först den 4e!

 

Så nu sitter jag här med en bokad biljett som inte kommer gå att använda. Eurolines huvudkontor är öppet imorrn och telefonisten trodde det skulle gå att få tillbaks pengar, men hon "var inte säker".

 

Jag tycker det är fruktansvärt dåligt att ha felaktiga uppgifter på hemsidan, och därtill dra pengar från mitt konto. Om jag nu får pengar tillbaks kommer det dröja flera dagar. Och vad händer om jag inte får pengar tillbaks? Då kommer jag förmodligen inte kunna använda biljetten alls, inte ens den 4a.

 

Någon som kan reka ett nytt buss- eller tågbolag eller billigt sätt att komma ner till Prag på?

 

MVH Ola

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig satt mig på en buss ner, tyckte tåg från Malmö tog långtid nog...
Själv har jag rest med buss i nästan 48 h (inkl en del pauser förstås). Det är faktiskt inte så farligt. :)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

[inlägget ändrat 2004-12-18 02:03:36 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ring sj. Det finns ett nattåg från malmö till Berlin och där byte för vidare resa till Prag. Brukar vara humana priser, speciellt om man är flera som reser i grupp (minst 6 pers)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...