Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Paintshop pro eller Adobe photoshop?


ComputerDevil

Rekommendera Poster

Vad ska du ha programmet till? Manipulera bilder, jo, men nåt speciellt?

 

Den mest uppenbara skillnaden är tveklöst priset.

 

[inlägget ändrat 2004-12-17 17:40:03 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tillägga att det finns en rätt speciell "kultur" på nätet bland PSP-användare. Massor med "tutorials", speciella bilder, som bara går att använda i PSP mm. Photoshop är väl fortfarande ett s k proffsprogram, även om dom skickar med Photoshop Elements med vissa kameror.

 

Men det beror också på vad du vill kunna göra med dina bilder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja det stämmer med vad jag "hört" också. Jag har inte använt PSP på många år men vad jag hört är det enklare att komma igång med, typ att det finns många fler "automatiska" funktioner i PSP än i PS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

PS är det klart bästa, men det är dyrt. Det är nästan bara fantasin som sätter begränsningar för alla möjligheter som finns. Har hört nånting om outputen också. PSP kan också mycket.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen finns det ju saker som PS inte är alls någe bra på i mitt tycke - att måla och rita "på fri hand". Jag skaffade nyligen ett Wacom ritbord och testar nu Corel Painter, får se om det är mer "målarvänligt". Ett annat program som verkar intressant är Alias Sketchbook Pro, också det mer inriktat mot att "rita och måla" på fri hand.

 

http://www.corel.com/painterix/home/index.html

 

http://www.alias.com/eng/products-services/sketchbook_pro/index.shtml

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett att en del använder faktiskt Paint för att rita fantastiskt fina bilder. Eftersom jag inte kan rita alls själv har jag aldrig testat.

 

Som ni kanske redan har förstått använder jag PSP. Visserligen en äldre version, men ändå. Jag, personligen, kommer nog aldrig att byta till PS, för det är onödigt komplicerat för min del. Jag sysslar alltså inte med webbdesign utan använder bilder i e-post, gör almanackor och komponerar och skriver ut t ex grattiskort. Jag redigerar naturligtvis mina kamerabilder i PSP också, men fortfarande är det utskrifter som är mest intressant för min del. När det gäller webbdesign kanske någon annan vet mer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett att en del använder faktiskt Paint för att rita fantastiskt fina bilder.

 

Visst är det så, är man riktigt duktig gör man konstverk med vad som helst. Som Macgyver typ.

 

Men en annan som nog kan rita lite men inte är nån stor talang kan ju ändå få hjälp av program som är mer ritvänliga än andra.

 

Om inte annat så är det definitivt roligare med ett program som hjälper snarare än själper ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Visst är det så, är man riktigt duktig gör man konstverk med vad som helst. Som Macgyver typ.

 

Det är ju inte programmet som gör användaren. Användaren gör programmet.

 

Liknande: Det är inte kameran som gör fotografen. Det är fotografen som gör kameran.

 

Tja, bra flummigt det där. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo lite flummigt blir det - men rätt!!!

 

Dock - om man som jag dp tycker att man har nån slags talang men inte av världsklass så visst kan man tjäna på att hitta "sitt eget" program, det program som följer ens egna tankar typ. Som ett verktyg.

 

Verktyget gör inte konstnären, men det kan fan i mig hjälpa till en hel del ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte använt PSP sen 90-talet och det vore väl dumt att att tro att PSP inte utvecklats nått enormt sen dess, för det har Photoshop.

 

Jag använder Photshop varje dag och har gjort det i många år, både till tryck och webb, och det är otroligt att man kan lära sig saker hela tiden och ändå känna att det finns mycket mer att lära sig.

 

Jag tycker så här: eftersom du ställer frågan, välj PSP. Prisskillnaden är ganska stor.

 

men.... menar du allvar med ditt skapande så hade jag nog rekomenderat Photoshop. Det är ju liksom som med windows... dyrt, men defakto-standard.

 

(Någon mer än jag som känner igen ikonen/bilden framför "Bevaka tråden"? Stulen rakt av från Dreamweavers lagerverktyg, notera bifogad bild.)

 

[bild bifogad 2004-12-18 00:16:14 av Mikael Lundholm]

655738_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...