Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB 2.0 - än en gång


tonybollo1

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Att förse en dator med USB2 kostar emellertid bara ett par hundra.

 

Såg fhe:s inlägg om USB 2.0 i en tidigare tråd (TV-kort) och kan inte låta bli att återigen berätta om mitt problem. Jag har en Dell Dimension 8100 som är försedd med USB 1,1-portar (OS = Win XP Pro med SP1 och nu även SP2). När en massa perifera enheter (skanner, skrivare, kameror CD-brännare m.m.) dök upp för anslutning till den nya USB2 försökte jag förse min dator med USB2 via olika PCI-kort (Adaptec & 3com). Det misslyckades helt. Enhetshanteraren visade vid "Andra enheter" ett stort gult frågetecken och visade meddelandet: "Enheten stöds ej!. Och så har det varit hela tiden! Jag har tappat all respekt för DELL-support för de sa till mig när jag ringde att det inte gick ihop med moderkortet och bla, bla, bla. Men jag vet att andra användare har kunnat förse sina datorer (även Dell) med USB2. Däremot sitter jag kvar i stenåldern och får köra en del perifera enheter 50 ggr långsammare än annars. Är det någon som kan hjälpa mig?

 

God Jul och Gott Nytt År!

Tonybollo

 

[inlägget ändrat 2004-12-17 16:59:53 av tonybollo]

[inlägget ändrat 2004-12-17 17:00:54 av tonybollo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Dell Dimension 8100 som är försedd med USB 1,1-portar (OS = Win XP Pro med SP1 och nu även SP2).

Jag har också en Dell Dimension (modell 4100) numer som andra-dator, men den hade inte USB 2.0 så jag köpte ett Adaptec USB2 Connect PCI-kort. Det var bara att installera drivrutiner för kortet så fungerade det. Skiva följer med, men nu finns nyare drivrutiner, på Adaptecs sida, som jag installerat. Operativsystemen på den datorn är ME och Windows 2000. Men innan jag skaffade en till dator så hade jag XP på Dell-maskinen och USB 2-kortet. Fungerade utan problem. Gör så nu också, men har bara testat med en USB 2.0 kortläsare.

Vad du kan göra är att testa USB 2.0-kortet i en annan PCI-plats. Vad gäller Dell så är PCI-platserna vikta för olika saker. Detta fick jag erfara då jag köpte ett nytt ljudkort och satte i fel PCI-plats. För Dell Dimension 4100 kan på Dells sida för dokumentation se vad de olika PCI-platserna är "öronmärkta" för.

Installera också drivrutiner för ditt USB 2.0 PCI-kort. Eller hittar XP dessa?

 

Default Dell-installed Card Placements Dimension 8100:

 

http://docs.euro.dell.com/docs/systems/dsleest/specs.htm#card_placements

 

[inlägget ändrat 2004-12-17 18:50:53 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ptja, en sanning med modifikation det där med att "vika PCI-platserna för en viss typ kort" - ett vanligt missförstånd bland Dell-ägare.

Jag har jobbat med Dell under ett antal år och kan konstatera att det är mycket bra datorer för kontor och hemmabruk, sålänge man inte behöver stoppa mer grejor.

 

Problemet ligger i att PCI-platserna ibland låser en IRQ även om det inte finns något i den kortplatsen. Jag rekommenderar att man som du skriver sätter kortet i en annan PCI-plats - men inte glömmer att gå in i bios och ställa "reset configuration data" till enabled så att den nollställer listan över vilka resurser korten har och omfördelar dem från start så att säga.

Det går att lösa alla problem med Dell-maskiner och kort, det gäller bara att vara envis och veta hur man skall göra.

 

 

Mvh, Göran

 

"Felsäkert läge" borde heta "Säkert Fel Läge"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...