Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation Active directory Server 2003


JUNGHEINRICH

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är nybörjare på Server 2003 och ska lägga på AD!

 

Servern ska fungera som domänkontrollant och filarserver för 10 datorer. Den kommer vara ansluten till ett närverk med en ADSL-router som har DHCP aktiverat.

 

Är det bästa att köra DCPROMO? Här ska DNS + AD ingå om jag förstått rätt.

 

Det finns en särskild guide för DNS, men jag antar att inte den behövs!

 

Om det behövs får ni gärna läsa mina funderaingar nedan:

 

När man kör guiden "Configure a DNS Server Wizard" kommer följande alternativ:

 

1 "Create a forward lookup zone"

2 "Create foeward and reverse lookup zones"

3 "Configure root hints only"

 

Jag gissar att alternativ 1 är bäst för min konfig?

 

Om man väljer alt 1 så kommer fölhande alternativ:

 

1 "This server maintains the zone"

2 An ISP maintains the zone, and a read-only secondary resides on this server.

 

Vilken är rekommenderar ni och hur gör man på nästkommande steg?

 

Vet ni om det finns någon guide för att sätta upp en server som den jag beskriver?

 

Är jättetacksam för svar!

 

Mvh

Henrik

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-17 16:51:29 av JUNGHEINRICH]

[inlägget ändrat 2004-12-17 19:10:41 av JUNGHEINRICH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg på rollen "Domain controller" via wizarden "Configure your server/Manage server roles" eller vad den nu heter, den som kommer upp när du loggar in (eller kan dras igång från startmenyn).

 

Då skapas AD't och dns'en konfigureras automatiskt. Den skapar en forward lookup zone i dns'en. Reverse lookup zone får du skapa själv sen.