Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Exchange problem


L_A_S_S_E

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med en SBS 2000 maskin som har vissa mailproblem som yttrar sig enligt följande..

 

90% av alla mail når mottagaren.

10% når inte mottagaren.

 

Jag såg för nån vecka sedan att ISP:n inte satt upp någon "reverse lookup" i DNS:en och var övertygad om att det skulle lösa problemet, men inte..

 

Jag har också kollat alla RBL-listor så att ipadressen inte är spärrad.

 

En sak som jag undrar över, men inte vågat ändra på är "Fully-qualified domain name" under advanced delivery", i dag heter den typ "mailserver.domain.local" och detta kan man se i headern på mail man skickar på "Received".

 

Är det någon som känner till någon lösning på problemet?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant skulle jag kolla två saker!

1, ändra FQDN till mailserver.dindomän.se! Du ska inte ha ditt interna domännamn där, eller så får du sätta masqurade domain till ditt "äkta" FQDN.

 

2, har din brandvägg någon form av SMTP-filtrering eller SMTP-proxy, jag vet att FW-1 har just detta problemet, om man stänger av "Add "recived" header when forwarding" i Smart Defence så lirar det. Finns ny firmware för Firewall-1 i fallet att du har detta problem.

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

1. Jag ska ändra FQDN till samma namn som maskinen är känd som på utsidan.

 

2. Kör inte med FW-1, använder mig av den medföljande ISA-servern i SBS 2000, finns det någon liknande inställning där som orsakar problem när man kommunicerar med "vissa" externa smtp-servrar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja det är ingen favoprodukt...

Jag brukar rekommendera Antigen från www.Sybari.com

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...