Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄÄÄÄLP!!!! Datorn är död. Kan någon liva upp det hela?


Nocompaqo

Rekommendera Poster

Jag har en Compaq Evo n115. Installerade nyligen XP pro i den. Datorn hängde sig på slutet av installationen och ger numera inga andra livstecken från sig än att lampan för ström tänds resp släcks0 när jag trycker på on/off-knappen.

 

Kan detta vara.

1. Moderkort paj?

Hårddisk paj?

2. Något har lossnat inuti burken?

 

Skulle gärna vilja ha ett tips från nåt proffs.

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet är det antagligen inte, datorn ska gå igång ändå. Om det inte är helt sabbat vill säga, har en del på ditt moderkort gått sönder så ska datorn gå igån. Men den avger åtta pip *tror jag*. Åtta pip berättar att det är moderkortet som är sönder. Har du öppnat burken och kollat så att alla strömmsladdar sitter som dom ska. Kolla att sladdarna som går in i moderkortet sitter rätt. Kolla att den kabeln som skickar signalen från on/off knappen till moderkortet sitter som den ska. Ändra inte för mkt om du inte vet vad du gör. Men börja i alla fall med att titta så att alla komponenter dvs. hårddisk, diskett enhet, fläktar mm har sladdar som binder komponenterna till moderkortet. Kolla även att din processor sitter ordentligt fast klämd på moderkortet.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för svaret!.

Problemet är att det finns inga instruktioner för sönderskruvning av datorn. Jag lyckades få igång den temporärt efter att ha plockat isär vissa delar av datorn. Men den har till mitt förtret stannat igen! Och för att nå processorn krävs nog teknikexamen. Är det någon som vet hur man på ett enkelt sätt kan nå processorn i en Compaq Evo N115? Hårddisken är inte sönder. Har testat med annan och den startade inte heller. Har även testat med kontaktvårdsmedel utan resultat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn sitter bakom fläkten på ditt moderkort. Avslägsna först ditt moderkort sedan fläkten och under denna sitter din processor. Moderkortet sitter fast i chassi(dator höljet). Fläkten tar du av med två spärrar som sitter på vardera sida om fläkten. Ser ut som två stavar som sticker ut/ upp på sidorna av fläkten.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...