Mikke Posted December 16, 2004 Share Posted December 16, 2004 Jag har kört ASPSMS (www.aspsms.com) under klassisk ASP i VBscript. Där ser koden ut som följer (delar av den): Set SMS = Server.CreateObject("ASPSMS.Booster") SMS.MessageData = "Test " SMS.AddRecipient "0046701234567" SMS.SendTextSMS SMS.DeleteAllRecipients Min undran är om detta får att överföra till ASP.NET/C#. Jag använder detta för skicka mail via den inbyggda funktionen och tycker det skulle vara praktiskt att kunna skicka SMS också. Något i stil med: ASPSMS.Booster objSMS = new ASPSMS.Booster(); objSMS.MessageData = "Test från ASP.NET"; objSMS.AddRecipient = "0046701234567"; objSMS.SendTextSMS; objSMS.DeleteAllRecipients; objSMS.Discard(); Detta ger felet: Kompilatorfelmeddelande: CS0246: Det gick inte att hitta typ- eller namnområdesnamnet ASPSMS (saknas ett using-direktiv eller en sammansättningsreferens?) Rad 65: ASPSMS.Booster objSMS = new ASPSMS.Booster(); Går det? Någon som vill hjälpa till i så fall? Tack på förhand /Mikke ----------------------------- Vah! Denuone Latine loquebar? Me ineptum. Interdum modo elabitur. Hoppsan! Pratade jag latin nu igen? Tokigt. Ibland så bara slinker det ur mig. [inlägget ändrat 2004-12-16 08:24:43 av Mikke] Link to comment Share on other sites More sharing options...
PatrikA Posted December 16, 2004 Share Posted December 16, 2004 Du måste lägga in komponenten i references för att det ska fungera. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikke Posted December 16, 2004 Author Share Posted December 16, 2004 references?? Har det något med kompilering av cs-koden att göra? Tycks minnas något av detta från en kurs jag gick. Nu har jag alltid kört okompilerad code-behind. Funkar det på något sätt ändå? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PJP Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 Hej! Här har du en lösning... <%@ Page Language="vb" Aspcompat="true" %> <%@ Import Namespace="System.Collections" %> <script language="vb" runat="server"> Sub Page_Load(sender as Object, e as EventArgs) Dim Recipients As New ArrayList() ' Avsändare Dim Origin As String = ""0046708123456" 'Meddelande Dim Message As String = "Testar lite bara" ' Lägg till mottagare Recipients.Add("0046708123456") 'Recipients.Add("0046708654321") If SendSmsProject(Recipients, Origin, Message) Then Result.Text = "Sms är skickat!" Else Result.Text = "Något gick fel när sms skickades. Prova igen." End If End Sub Private Function SendSmsProject(byVal recipients As Arraylist,byVal origin As String, byVal message As String) As Boolean Dim i As Integer Dim lResult As Boolean Dim sRecip As String Dim SMS = CreateObject("ASPSMS.Booster") SMS.PasswordfileLocation = "c:\Program Files\aspsms110\mypasswordfile.txt" SMS.Originator = Left(origin,11) SMS.MessageData = message SMS.FlashingSMS = False For Each sRecip In recipients If sRecip <> "" Then SMS.AddRecipient(sRecip) End If Next SMS.SendTextSMS lResult = SMS.ErrorCode SMS.DeleteAllRecipients SMS = Nothing Return lResult End Function </script> <HTML> <HEAD> <title>Sms</title> </HEAD> <body> <form id="Form1" method="post" runat="server"> <asp:Label Id="Result" Runat="server" /> </form> </body> </HTML> /PJ [inlägget ändrat 2004-12-21 14:28:44 av PJP] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.