Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med att avinstallera Antivirusprogram


amizu953

Rekommendera Poster

Jag har installerat ett Antivirusprogram, men något gick snett vid installationen. När jag sedan försökte att avinstallera det fick jag ett felmeddelande om att volymen på någon av filerna har ändrats externt och att det inte går att öppna filen.

Efter det gjorde jag systemåterställning och nu funkar varken Antivirusprogrammet eller avinstallationen, eftersom datorn inte kan hitta stödfiler vid extraheringen.

 

Är det någon som kan hjälpa mig med detta (det kanske finns något program som fixar avinstallationen) eller är det enda sättet att lösa detta på att formatera hela datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Jag körde med avinstallationsprogram och diverse registerstädningsprogram när jag ville bli av med Norton Antivirus 2002.

 

Då menar jag tredjeparts avinstallationsprogram och inte Windows inbyggda dito.

 

Sök runt lite på http://www.snapfiles.com

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket antivirusprogram?

Flera tillverkare har speciella avinstallationshjälpmedel eller anvisningar.

T ex Symantec (Norton):

http://service1.symantec.com/SUPPORT/nav.nsf/docid/2004020909040706?Open&src=&docid=20040401105627905&nsf=SUPPORT%5CINTER%5Cnavintl.nsf&view=19aae517c81f516988256df6006aacf0&dtype=&prod=&ver=&osv=&osv_lvl=

Går det att installera antivirusprogrammet på nytt, går installationen bra så är det lättare att få avinstallationsprogrammet att fungera?

Det är klart att du inte ska behöva formatera om datorn. :thumbsup:

Vilken Windows-version har du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Pandas Trial Version som jag har installerat.

 

Det går ju tyvärr inte att installera programmet på nytt då programmet känner att det finns ett redan installerat.

 

Jag har XP-versionen.

 

Jag har letat på nätet och hittat en sida där det beskrivs hur man manuellt tar bort programmet, men det går inte att ta bort vissa av filerna (varken manuellt eller automatiskt). Dessutom har jag också läst att det är många som har haft problem med denna Trial Version och de flesta har varit tvungna att formatera datorn.

 

Panda:thumbsdown:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag hittar på Pandas webb är det här gällande Titanium:

Start - Programs - Panda Antivirus Titanium - Uninstall and Repair

eller

Start - Programs - Panda Titanium Antivirus 2005 - Uninstall - Remove

och det är väl ungefär det du har gjort förut.

 

Vilken sida på webben har du hittat?

Vilket felmeddelande får du när du försöker följa anvisningarna där och tar bort filer?

Det kan tänkas att det är någon fil som används och i så fall får man se till att stoppa den. Så här kan man se efter om det är något som går igång automatiskt med datorn.

Start - Kör - msconfig - Autostart

Se om du hittar någon rad(er) som i kolumnen Kommando refererar till den mapp där Panda är installerad eller till de filer som du får felmeddelande för. I så fall tar du bort bocken framför den raden. Starta om datorn.

Se om det går att följa anvisningarna bättre nu.

 

Sen kan du ju pröva med deras support:

support@pcm.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är på den här sidan (http://www.tryus.dk/pandafaq.asp?lang=en&) som jag har hittat följande instruktioner:

 

Question: There is a message from Panda Titanium saying that a previous version of Panda is installed. How do I uninstall it?

Answer:

 

– Click on Start -> Run -> REGEDIT

– Open HKEY_LOCAL_MACHINE -> SOFTWARE (Uninstall the Panda Antivirus Lite directory).

– Under SOFTWARE: open Microsoft -> Windows -> Current version -> Run (Uninstall the APVXDWIN entry in the right side).

– Under RUN: choose Run Services (Uninstall the APVXD entry in the right side).

– Under Run Services: open uninstall (Uninstall the Panda Antivirus Lite directory).

– Open all directories in the left side to SOFTWARE.

– Under Software open SYSTEM -> Current control set -> Services -> VXD (Uninstall the APVXD directory).

– When all the above-mentioned directories and entries have been uninstalled then restart the computer.

 

 

When the computer has been restarted then seek for (Start – Search – files/directories; PAV.SIG, APVXD.VXD, APVXDUT.VXD, PANDA.CHP and uninstall them. (Seek for one word at a time).

 

When all files have been uninstalled then empty the wastebasket and restart the computer.

 

Det är "Panda Antivirus Lite"-mappen och APVXDWIN som jag inte kan ta bort, samt det att jag inte hittar APVXD.VXD, APVXDUT.VXD och PANDA.CHP när jag gör sökning efter den första omstarten.

 

Är det här någon vettig instruktion?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite konstigt att säga uninstall när man menar delete, men annars så kan det väl vara vettigt.

 

För att söka och hitta allt så kan behöva ställa in så att man kan se allt i Utforskare - Verktyg - Mappalternativ - Visning, dvs

Visa dolda filer och mappar

Inte dölja filnamnstillägg för kända filtyper

Inte dölja skyddade operativsystemfiler

Visa innehållet i systemmappar

samt i Sök-fönstret ställa in så att den söker i systemmappar, dolda filer och undermappar.

Annars så är det väl naturligt att filer saknas när installationen gick snett.

 

Sök också i Regedit om APVXDWIN eller Panda finns någon annanstans också, eftersom du inte kan ta bort filen så tyder det på att den är startad och då måste det finnas någon referens till den någonstans. Msconfig som jag skrev om förra gången kan också underlätta att hitta referensen. Omstart krävs för att det ska ge effekt.

 

Det kan ibland gå lättare att få bort filer i felsäkert läge, så pröva det också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testar det som du föreslår i dina två senaste inlägg så får vi se vad som händer.

Tack för ditt engagemang och all hjälp! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...