Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation av Maxtor DiamondMax Plus10 250GB 16MB cache 7200rpm SATA


canonfotograf

Rekommendera Poster

canonfotograf

Hej

 

Problem med SATA hårdisk installation.

 

Har Asus p4p800-e deluxe moderkort, P4 3.0GHZ Prescott och Maxtor DiamondMax Plus10 250GB 16MB cache 7200rpm SATA

 

Körde in "SATA 378 Promise Driver" med F6 av Windows XP installationen och senare xp1 och xp2. BIOS står det "Enhanced mode on (S-ATA).

 

Problem med windows, funktioner försvinner i windows, instabilt, vill ibland inte starta, tappar hårddisken i BIOS, hittar den senare vi omstart, i loggfilen står det "Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device \Hardisk0\D

 

Använde först MAXblast 3 vid Windows installationen, testa HD med Powermax, allt bra.

 

Har hållt på i en vecka, har haft hjälp av en kille som har satt in SATA diskar för, han lyckades inte.

 

Någon som vet vad det kan vara för fel, någon extra inställning.

 

Har senaste BIOS till moderkortet.

 

MVH

 

Omar Brännström

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Varför kör du in dubbla SP?

Räcker om du väljer SP2 och sen hämtar övriga patchar från WU.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canonfotograf

Hej

 

Jag hade först testat att först installera sp1 från cd skiva sedan hämtat sp2 från WU. Men nu senast installerade jag direkt sp2 från wu och det är den senaste konfigurationen. Har installerat XP kanske 15 ggr på en vecka för att få detta att fungera.

 

Kanske är någon speciell bios inställning som jag missat?

 

MVH

 

Omar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns en tråd med någon annan som har fått samma felmeddelande som du:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=653025

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canonfotograf

Hej

 

Precis fått igång datorn igen. Pratade med min lokala datorbutik som även bygger datorer, de menade att firmware (typ bios) var felaktig på de första hårdiskarna, de upptäckte det när de byggde sina datorer och fick ett senare bios av Maxtor direkt. Tyvärr kan man inte ladda ner detta som privat person från Maxtor och det finns ingen information om det heller. Fick bios av dem och lade in på hårddisken, aldrig gjort sådant för.

 

Jag än så länge inte testat systemet tillräckligt för att se o uppgraderingen hjälpte. Jag kan i alla fall skriva en rad här vilket jag inte kunde innan.

 

Katastrof att släppa ut diskar med knasig firmware.

 

Hoppas nu att det fixar sig

 

MVH

 

Omar

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canonfotograf

Hej

 

Efter uppstart av datorn finner jag texten "Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk0\D" i loggboken under system.

 

 

Datorn funkar än så länge men detta meddelande oroar.

 

MVH

 

Omar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Chipsetdrivrutinerna för moderkortet kanske kan hjälpa?

Prova hämta hem färska från moderkortstillverkaren eller hos VIA t ex om du har det chipsetet.

 

Kolla på moderkortet om det inte står där.

Helst ska installationen vara helt ren när du installerar chipsetdrivrutinerna.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canonfotograf

Hej

 

I enhetshanteraren har jag texten "Intel 82801EB Ultra ATA Storage Controllers" och det är version 5.0.1007.0." Och den var från installations skivan.

 

Det är väl den jag skall uppdatera? Får se om jag kan hitta en ny, kanske någon vet.

 

 

 

Sata kontroller som jag stoppade in med F6 vid XP installation var "Promise SATA378 Driver V1.00.0.26 (ATA Mode)"

 

 

Fortfarande verkar datorn okej men en massa fel i Loggboken under system "Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk0\D."

 

Mycket skumt!

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-16 22:06:46 av canonfotograf]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk0\D

Har du installerat Intel Application Accelerator 2.3? I så fall, avinstallera och testa om det gör någon skillnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canonfotograf

Jag har inte installerat det medvetat i alla fall. Kan man tydligen enligt manualen bara installera om man har ställt in bios på på RAID funktion vilket jag inte har. Tydligen är den utsläckt " finns inte att installera från skivan" troligtvis pga RAID inte är på.

 

MVH

 

Omar

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-16 22:13:27 av canonfotograf]

[inlägget ändrat 2004-12-16 22:14:47 av canonfotograf]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canonfotograf

Hej

 

Kollade men hade inte programet där.

 

MVH

 

Omar

 

[inlägget ändrat 2004-12-16 23:11:22 av canonfotograf]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
canonfotograf skrev:

I enhetshanteraren har jag texten "Intel 82801EB Ultra ATA Storage Controllers" och det är version 5.0.1007.0." Och den var från installations skivan.

 

Det är väl den jag skall uppdatera? Får se om jag kan hitta en ny, kanske någon vet.

 

Chipsetdrivrutiner eller drivrutiner brukar sällan vara särskilt färska på medföljande CD-skivor. Försök hitta färskare hos tillverkaren eller chipsetmärket Intel.

 

Svar: Ja, det är det du ska uppdatera.

 

Sök på Intel + chipset + drivers så får du downloadsidan. Där ska finnas ett program för identifiering, så att det är kompatibelt med just ditt Intelchipset. Var noga med det, för att annars får du mer problem än vad du redan har.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canonfotograf

Hej

 

Tackar för länken, den gav nog svar.

 

Tydligen verkar det som Maxtor DiamondMax Plus10 som har NCQ inte fungerar med Intel kontroller ICH5R, dvs när jag installerar kabeln på SATA 1 på moderkortet. Jag får en massa felmeddelanden i loggboken under system "Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk0\D."

 

Även Sisoft Sandra varnade för att det inte var optimalt.

 

Installerade Promise controller och enablade det i bios som IDE, satte kabeln på SATA RAID1 kontakten på moderkortet. Läste att Promise controller stöder NCQ, men tydligen inte Intel kontrollern? Nu finns det inga fel i loggboken och sisoft sandra varnar inte heller förutom att den tycker block sizen är för liten (16) och borde ökas i BIOS. Kan det vara så att promise kontrollern bara kör på 16 bitar för den går på PCI anslutning???

 

Hursom helst får man hoppas att det kommer nya drivrutiner till Intelkontrollern så man kan köra hårddisken därifrån, blir nog bättre fart.

 

I Sisoft Sandra fick jag 47MB/s i benchmark (file transfer) på hårddisken. Nog någerlunda bra jämfört med andra SATA diskar i jämförelserutan.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...block sizen är för liten (16) och borde ökas i BIOS.

I vilken modul hittar du det? Kan kolla vad står hos mig, då jag har SATA-disk ansluten till ett Promise PCI-kontrollerkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canonfotograf

Hej

 

I Sisoft Sandra så klickade jag på ATA/ATAPI Information och sedan på hårddisken (ATA controller 2) och där står det att Block Size är 16

och under performance tips står det "Current block size not optimal. Check settings.

 

Antagligen går då intel kontrollern på 32 bitar och därför snabbare???

 

Jag är så tveksam, systemet funkar men man vill ju att det skall gå optimalt snabbt. Det är ju en väldigt snabb hårddisk enligt tester, så man får ju hoppas att intel uppdaterar sina drivrutiner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Block Size är 16

Samma hos mig, men jag får inget "performance tips".

 

I Sisoft Sandra fick jag 47MB/s i benchmark (file transfer) på hårddisken.

Vilken modul har du testat med då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canonfotograf

Hej

 

"Samma hos mig, men jag får inget "performance tips".

 

Du kanske har en äldre variant av Sisoft Sandra eller andra grejor i datorn.

 

"Vilken modul har du testat med då?"

 

Jag gick in på Benchmarking Modules och sedan på "File System Benchmark" och sedan på rullistan längst upp valde jag min hårddisk. Tog nog ca 15 min innan den blev klar. Ingen aning om 47MB/s är okej.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canonfotograf

Hej

 

Nu har jag äntligen löst det. Från början försökte jag installera SATA hårddisken på SATA1 kontakten (Intel chip ICH5R) och fick inte det att funka, och läste på nätet att man skulle installera drivrutiner med F6 i början av Windows installationen och fick även den informationen av min lokala butik. Det är helt fel, man skall inte ladda in några drivrutiner när man bara kör SATA och har Intel ICH5R på moderkortet. Det gick inte pga av att Bios (Firmware) i hårddisken var fel. När det var korrigerat så var jag fortfarande så inställd att installera drivrutiner med F6, och det var därför jag fick problem.

 

Så om man har Intel ICH5R på moderkortet så är det som att installera en vanlig hårdisk.

 

Bra information om SATA installation

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=204514&st=0

 

Fick dock inte det att fungera när jag körde windowsupdate, för den installerar sp2 direkt och då hängde hela datorn sig. Utan jag installerade först SP1 från CD-Skiva och efter det hämtade allt från Windowsupdate och då även SP2.

 

Så hade bioset i hårddisken varit okej från början så hade detta vara installerat på en timme, nu har det tagit 1 vecka, men jag har lärt mig mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...