mrcreosote Posted December 14, 2004 Share Posted December 14, 2004 hallå. Är nybörjare på det här med mobiler. Jag köpte en billig Siemens på elgiganten med refill-kort. Den var låst till Telia ett år. Men jag har hört talas om att det är lagligt att "låsa upp" den innan året har gått? Är det så? Hur gör man då i så fall. Det finns ju många som är billigare än Telia. Comviq, Djuice, mfl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nik2005 Posted December 15, 2004 Share Posted December 15, 2004 Så här säger Djuice på sin webbsida "Upplåsning av mobiler är helt lagligt och innebär inget brott mot avtalet med din tidigare operatör". Det är alltså fritt fram att låsa upp den. Oftast så kostar det lite att låsa upp mobilen, men det kommer ändå att bli mycket billigare än att göra det hos telia. /Niklas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 15, 2004 Share Posted December 15, 2004 Jag såg nyligen avtalet för Vodaphone kontantkort och där stod det att det var förbjudet att byta operatör innan det har gått ett år. Så det är i alla fall ett kontraktsbrott i det fallet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nik2005 Posted December 15, 2004 Share Posted December 15, 2004 Det stämmer, men efter avtalsperiodens slut kan man låsa upp telefonen hos vem som helst. /Niklas Link to comment Share on other sites More sharing options...
www.Ryderman.se Posted December 18, 2004 Share Posted December 18, 2004 de kostar mellan 150 och 200 spänn.. finns ställen överallt man kan göra de... i göteborg finns iaf gsmteknik och mumien... men hur ska vodafone ha koll på om man byter till en annan operatör? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrcreosote Posted December 18, 2004 Author Share Posted December 18, 2004 Jag såg nyligen avtalet för Vodaphone kontantkort och där stod det att det var förbjudet att byta operatör innan det har gått ett år. Så det är i alla fall ett kontraktsbrott i det fallet. Men det är detta jag menar. på många ställen står det att det är helt lagligt att låsa upp, även innan bindningstidens slut, men så hör man ibland motsatsen - som här med vodaphone? Är detta med bindningstid verkligen "bindande" juridiskt? Är det verkligen brottsligt att låsa upp innan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nik2005 Posted December 20, 2004 Share Posted December 20, 2004 Jag är mycket övertygad om att det är olagligt att låsa upp mobilen innan bindningstidens slut. Átt köpa en låst telefon är att ingå ett kontrakt med operatören... Fast som sagt hur f-n ska de kunna hålla koll på alla som låser upp mobilerna olagligt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
www.Ryderman.se Posted December 20, 2004 Share Posted December 20, 2004 men nej det finns ingen lag som säger att det är olagligt. och om vodafone ser att du har låst upp din telefon så har dom igen rätt att straffa dig eftersom det inte finns någon lag om det och dom funderar ännu inte på att införskaffa en sådan Link to comment Share on other sites More sharing options...
www.Ryderman.se Posted December 20, 2004 Share Posted December 20, 2004 liksom gå in o sätt dig på ngn firma där dom låser upp mobiler o så kommer du se en var 10e seuknd komma in o vilja låsa upp den.. jag tror ärligt talat inte att vodafone ens bryr sig de minsta lilla.. så länge folk har kvar abbonemanget och betalar månadsavgiften är dom helnöjda... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 så länge folk har kvar abbonemanget och betalar månadsavgiften är dom helnöjdaFast nu gällde det ju kontantkort. men nej det finns ingen lag som säger att det är olagligtVisst finns det lagar mot att bryta avtal/kontrakt. på många ställen står det att det är helt lagligt att låsa upp, även innan bindningstidens slutFör några år sedan fanns det inget om att operatörsbyte var förbjudet i avtalet för Comviq kontant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nik2005 Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 Det som händer om man låser upp innan bindningstidens slut är väl att de har rätt att ta tillbaka mobilen??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Androas Posted January 1, 2005 Share Posted January 1, 2005 Tyvärr går det inte att låsa upp siemens telefoner (av någon anledning, har bara hört det)! Link to comment Share on other sites More sharing options...
trashstar Posted January 2, 2005 Share Posted January 2, 2005 går inte? klart det går? hur skulle de annars göra efter låsningstiden? däremot är det inte så enkelt som på tex en nikoa... på trycktill ( http://www.trycktill.com/unlock_swe.asp ) finns bara kodgenerator för cl50/55 och st55 men gsmteknik erbjuder upplåsning av de flesta siemens: http://www.gsmteknik.se/index.php?cPath=26_32 sen förstår jag inte folk som lägger tvåhundra på att låsa upp en telefon som kostar 400 (en annan sak om det är en telefon för ett par tusenlappar)... min mor ville göra det när hon bytte t comviq (hennes gamla var låst t fELiA), men jag vägrade. köpte en t230 t henne för 400 pix istället. klart värt 200 för nöjet att ha lite fler färger och ett vettigare gui... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nik2005 Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 agree Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.