Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låsa upp mobiltelefoner - lagligt?


mrcreosote

Rekommendera Poster

hallå. Är nybörjare på det här med mobiler. Jag köpte en billig Siemens på elgiganten med refill-kort. Den var låst till Telia ett år.

 

Men jag har hört talas om att det är lagligt att "låsa upp" den innan året har gått? Är det så?

 

Hur gör man då i så fall. Det finns ju många som är billigare än Telia. Comviq, Djuice, mfl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här säger Djuice på sin webbsida "Upplåsning av mobiler är helt lagligt och innebär inget brott mot avtalet med din tidigare operatör".

Det är alltså fritt fram att låsa upp den. Oftast så kostar det lite att låsa upp mobilen, men det kommer ändå att bli mycket billigare än att göra det hos telia.

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg nyligen avtalet för Vodaphone kontantkort och där stod det att det var förbjudet att byta operatör innan det har gått ett år. Så det är i alla fall ett kontraktsbrott i det fallet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.Ryderman.se

de kostar mellan 150 och 200 spänn.. finns ställen överallt man kan göra de... i göteborg finns iaf gsmteknik och mumien... men hur ska vodafone ha koll på om man byter till en annan operatör?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg nyligen avtalet för Vodaphone kontantkort och där stod det att det var förbjudet att byta operatör innan det har gått ett år. Så det är i alla fall ett kontraktsbrott i det fallet.

 

Men det är detta jag menar. på många ställen står det att det är helt lagligt att låsa upp, även innan bindningstidens slut, men så hör man ibland motsatsen - som här med vodaphone?

 

Är detta med bindningstid verkligen "bindande" juridiskt? Är det verkligen brottsligt att låsa upp innan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket övertygad om att det är olagligt att låsa upp mobilen innan bindningstidens slut. Átt köpa en låst telefon är att ingå ett kontrakt med operatören... Fast som sagt hur f-n ska de kunna hålla koll på alla som låser upp mobilerna olagligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.Ryderman.se

men nej det finns ingen lag som säger att det är olagligt. och om vodafone ser att du har låst upp din telefon så har dom igen rätt att straffa dig eftersom det inte finns någon lag om det och dom funderar ännu inte på att införskaffa en sådan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.Ryderman.se

liksom gå in o sätt dig på ngn firma där dom låser upp mobiler o så kommer du se en var 10e seuknd komma in o vilja låsa upp den.. jag tror ärligt talat inte att vodafone ens bryr sig de minsta lilla.. så länge folk har kvar abbonemanget och betalar månadsavgiften är dom helnöjda...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så länge folk har kvar abbonemanget och betalar månadsavgiften är dom helnöjda
Fast nu gällde det ju kontantkort.

men nej det finns ingen lag som säger att det är olagligt
Visst finns det lagar mot att bryta avtal/kontrakt.

på många ställen står det att det är helt lagligt att låsa upp, även innan bindningstidens slut
För några år sedan fanns det inget om att operatörsbyte var förbjudet i avtalet för Comviq kontant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

går inte? klart det går? hur skulle de annars göra efter låsningstiden?

 

däremot är det inte så enkelt som på tex en nikoa...

 

på trycktill ( http://www.trycktill.com/unlock_swe.asp ) finns bara kodgenerator för cl50/55 och st55

 

men gsmteknik erbjuder upplåsning av de flesta siemens:

http://www.gsmteknik.se/index.php?cPath=26_32

 

 

sen förstår jag inte folk som lägger tvåhundra på att låsa upp en telefon som kostar 400 (en annan sak om det är en telefon för ett par tusenlappar)...

min mor ville göra det när hon bytte t comviq (hennes gamla var låst t fELiA), men jag vägrade. köpte en t230 t henne för 400 pix istället. klart värt 200 för nöjet att ha lite fler färger och ett vettigare gui...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...