Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Basic videoredigeringprogram sökes


Kiaa

Rekommendera Poster

Jobbar med filmundervisning för ungdomar (högstadie). Tidigare har jag själv gjort all redigering, men nu tänkte jag börja involvera eleverna lite mera även i denna biten. Själv jobbar jag i AVID, men ett så komplicerat (och dyrt) program behövs ju inte för eleverna. Så jag skulle vara tacksam för tips om program som kan vara bra i detta sammanhanget. Gärna som känns lite likt Avid så jag det inte tar mig så långt tid att sätta mig in i funktionerna. Adobe Premier eller Pinnacle Studio 9 kanske? Det får helt inte kosta över 1000-lappen.

 

Hälsningar

 

/Kiaa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Movie Maker. Gratis i WinXP. Version 2.0 kommer man *mycket* långt med, det är lätt att lära sig, och ungdomarna som blir intresserade kan enkelt komma vidare och jobba hemma om de bara har en dator med WinXP på.

 

Den enda nackdelen är att det bara har ett extra ljudspår. Men det har jag löst genom att bygga soundtrack i externt ljudprogram - använder Cubasis som kostar strax under tusenlappen - med vilket jag kan få upp till 48 audiospår och en drös midispår att leka med; sen mixar jag ner alltihop till en wav-fil i stereo och lägger in på WMMs extra ljudspår samt synkar. Men det är överkurs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Kiaa!

 

Håller med om Movie Maker. Men beror ju också på skolans datorer (som jag förutsätter att ni ska använda) om dom har windows xp som operativsystem. Annars tror jag att Premiere nog är för avancerat för dina elever plus att det kostar skjortan. Pinnacle däremot lätthanterligt och håller bra prestanda och är nog inte så svårt att skaffa gratis heller!

 

Och som sagt, de som blir intresserade kommer troligtvis att börja jobba på egen hand och då räcker ju det med att lära ut väldigt grundligt.

_______________

jake

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...