Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur göra för att jämföra datum och returnera värdet på cellen bredvid!?


Mr_H

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har googlat lite o försökt hitta lite info om lite avancerad excelinformation.

Hittade detta ypperliga forum o hoppas att d ska finnas ngn stjärna som kan hjälpa mig (oss) med mitt problem: =)

 

Det ligger till som så att jag är mitt inne i ett uppsatsskrivande där jag ska jämföra aktiedata. För att kunna jämföra denna aktiedata måste jag rensa min data. Det är här mitt problem ligger.

Jag har ett företag Alfa med olika datum i låt säg kolumn A och deras därtillhörande aktiekurs i kolumnen B. Om jag tex har datumet 95-05-02 i en cell i Kolumn A vill jag söka i en annan kolumn med datum D där jag har index-värdet i kolumn E. När datumet är lika vill ja returnera indexvärdet som står i kolumn E till en cell i kolumn C på samma rad som datum för mitt företag Alfa.

 

Hoppas att jag har lyckats förklara mitt problem någotsånär förståeligt.

Är ngt oklart får jag försöka förklara bättre.

 

Tack på förhand

/H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte Dennis hinner svara kan du titta på hans sida sålänge, mycket möjligt att du kan hitta en lösning där.

 

http://www.xldennis.se

 

Nu när jag läser lite noggrannare tror jag det går att lösa ganska enkelt med funktionen VLOOKUP. Vet inte om du känner till den, lite svårt att förklara här men jag kan göra ett försök senare om du vill.

[inlägget ändrat 2004-12-14 13:34:33 av Gubbero]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...