Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NEC 3500 her power calibration error


AF.e

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en NEC 3500 som har fungerat klockrent sedan jag köpte den för ca två månader sedan. I går skulle jag bränna en helt vanlig audio-cd med Nero, vilket misslyckades eftersom iTunes samtidigt höll på att överföra filerna till min iPod. Synd att slösa bort en skiva tänkte jag, men gjorde ett nytt försök. Nu gav brännaren ifrån sig "power calibration error" innan den ens påbörjade själva bränningen.

 

Vad jag än bränner ger den mig nu detta fel. Det spelar ingen roll om jag bränner cd-image eller skapar egna iso:s från filer på hd:n. Jag har testat att uppdatera firmware samt att installera om brännaren utan framgång.

 

Är det dags att reklamera, eller är det någon som har en snabbare och enklare lösning till hands?

 

// Alfred Ruth

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om det är skit på linsen?

En cd-rengörare kanske hjälper?

Är det nya skivor du använder? Mina gamla rw-skivor konstrar med liknande fel-medellanden.

 

... annars skulle jag prova den i en annan dator... och sen ev. reklamera.

 

Bosse med Nec 3500AG

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt nya och oanvända cd-r skrivor som jag har kört nu och fått de här felen. Jag skulle kunna tänka mig att mediumet hade med saken att göra, men eftersom jag bränt framgångsrikt på dessa skivor förut med samma brännare känns det ologiskt.

 

Power calibration error. Är det någon som vet exakt vad som går fel? Det låter ju som om det hade med själva strömförsörjningen att göra..

 

// Alfred Ruth

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma fel för länge sen, problemet är bara att jag inte kommer ihåg hur jag löste det :(

 

Har du provat att installera om brännarprogram eller installera ett nytt?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att bränna med DVD Decrypter som ger samma fel. Så här säger DVD Decrypter:

 

------------------------------------------------------------------------------

I/O Error!

 

Device [1:1:0]_NEC DVD_RW ND-3500AG 2.18 (H:)(ATA)

 

ScsiStatus: 0x02

Interpretation: Check Condition

 

CDB: 2A 00 FF FF FF 6A 00 00 20 00

Interpretation: Write (10) - Sectors: 4294967146 - 4294967177

 

Sense Area: 70 00 03 00 00 00 00 0A 00 00 00 00 73 03 00 00 00 00

Interpretation: Power Calibration Area Error

------------------------------------------------------------------------------

 

Jag blir så jävla trött. Behöver verkligen få detta att fungera innan jul!

 

Tack för all hjälp, även om det än så länge ser ut som om jag får reklamera den här skitbrännaren. Ska en brännare gå sönder på grund av att den misslyckas med en bränning?

 

// Alfred Ruth

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Power calibration error. Är det någon som vet exakt vad som går fel? Det låter ju som om det hade med själva strömförsörjningen att göra..

Jag har för mej att det är funktionen i brännaren som kollar att vilken kvalitet det är på skivan för att anpassa bränningen efter det.

 

Alltså är det i själva brännaren och inte i brännarprogrammet.

 

Brännaren (jag har samma brännare) har ju en firmware som är dess "drivrutin" som borde styra detta. Jag skulle alltså pånyttinstallera/uppdatera denna "firmware" som kanske buggat sej, vad det låter. För något mekaniskt fel lär det ju knappast ha blivit av vad du gjorde. Bara att det blev för mycket info på en gång så det "skar" sej när du körde i-poden samtidigt...

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

tja,

 

fick du detta löst.. jag sitter och ska bränna, men får samma meddelande som du...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst länkarna?

Tagit direkt ur dem.

 

The Power Calibration error is also known to happen with internal and external CD Burners/DVD Burners.

 

 

A power calibration error is caused by the inability of a DVD-RW drive to use a DVD-R or DVD-RW disk.

 

:)

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...