Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur köra .exe?


scotch

Rekommendera Poster

hej kanske en dum fråga men jag vet inte hur jag kan köra .exe filer i mac osx. är ny mac användare. Vilken applikation kan jag använda?

 

tack för hjälpen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

exe är förkortning för executable (dvs körbara) på PC. Dvs, det är något som finns bara för Windows och inte för Mac OS (numer ska man ju passa sig för exe helt och hållet, då många av dem också är proppfulla med körbara virus som triggas när man kör igång det roliga som man tror finns i den filen). Du måste ha Virtual PC för att kunna köra exe på Mac, dvs en PC-emulator som kör Windows eller något annat operativsystem som körs på Intelbaserade processorer.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej kanske en dum fråga men jag vet inte hur jag kan köra .exe filer i mac osx. är ny mac användare. Vilken applikation kan jag använda?

 

tack för hjälpen

 

 

Ett alternativ torde vara att köra WINE. Det verkar iofs inte vara produktionsfärdigt, men kan vara värt ett försök.

 

http://darwine.opendarwin.org//

 

Om du skulle prova, vore det skoj om du postade resultatet här i forumet.

 

/Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
numer ska man ju passa sig för exe helt och hållet, då många av dem också är proppfulla med körbara virus som triggas när man kör igång det roliga som man tror finns i den filen

 

ursäkta, men ALLA program till pc är exe filer.

ska man sluta att använda program då lr hur menar du?

 

 

---

Det kommer en dag då vi alla måste välja sida - och då använder vi alignment.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...