Just nu i M3-nätverket
Jump to content

3Com SS2-3300MX med andra switchar?

constructor

Recommended Posts

Jag har en liten fråga angående nätverk..

Har införskaffat en beg. 3Com Superstack 2 3300MX..och försökte koppla ihop den med en :Netgear switch. Märkte att 3com:en saknade uplink, så jag testade med en rak kabel till Netgear switchen...Det lyste grönt på link lampan, men man kunde inte hitta varandra i nätverket eller något sådant.

Min fråga är:

Måste jag köpa en TRUNK (vad de kallas?) för att kunna koppla ihop alla switchar med 3Com:en i större nätverk?

Eller finns det en bra lösning ifall man har flera switchar?

Vore ju trevligt om det hade funkat med en vanlig j**la kabel... :

Jag har ingen detaljkunskap om just den switchen, ..men en tanke som slog mig är om du har köpt den begagnad kan ju alla möjliga funktioner vara blockerad/filterade ! Har du kollat konfigureringen ?

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

Jag har heller ingen detaljkunskap om just den switchen men försöker ändå komma med några tips/ledtrådar:

- Om din Netgearswitch har en uplink-port så kan du använda den och koppla med en rak kabel till en vanlig port på 3Com-burken. Annars borde det fungera med en korsad kabel från en vanlig port till en vanlig port.

- 3Com Superstack är en mera avancerad switch än vanliga hemmaswitchar och den är konfigurerbar. Eftersom den är begagnad så kan den ju som konjogu sade vara uppsatt hur som helst. En grej kan ju vara att porten/portarna kan vara hårt ställda på 10 eller 100 Mbps, hel eller halv duplex osv. Det är ju också möjlgt att du kan sätta någon port till uplink i setupen.

- En eventuell uplinkport ska bara användas i ena änden av en rak kabel som kopplar ihop 2 enheter. Det spelar ingen roll i vilken ände.

---/samoht

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...