Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbardator-hårddisk pajat!! Hjälp!!


janet

Rekommendera Poster

Jag har en toshiba bärbar dator som en dag plötsligt bara lägger ner. När man sätter på den kommer man till en skärmbild som man kan välja felsäkertläge, med och utan nätveks osv och sen starta Windows normalt. Men vad man än väljer så kommer man bara tillbaka dit efter en omstart.

 

Eftersom jag har foton och mycket andra dokument som jag gärna inte vill förlora tänkte jag sätta in hårddisken i en annan dator. Behövde då en IDE-adapter, eftersom min hårddisk får sin ström via IDE:n. Denna kopplade jag in via USBn. Den stationära datorn får upp ett meddelande om att en toshiba hårddisk bla bla har identifierats och kan nu användas, men när jag går in via den här datorn och dubbelklickar på den så kommer ett felmeddelande upp som säger "Felaktig parameter" eller "Felaktig funktion". Vad betyder detta? Hjälp!?

 

Jag pratade med en supportkille som trodde att det kanske var för dålig strömförsörjning via usbn, även om den gick på nätström... Han sa dessutom att eftersom jag kom fram till skärmen med felsäkertläge så skulle det gå att rädda det som ligger på den.

 

Någon som vet hur jag ska göra? Är medveten om att jag måste installera om windows å så men vill inte utan att vara säker på att mina saker är räddade!!

Sa jag förresten att jag kör Win XP?

 

Hoppas någon kan hjälpa mig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrick Gustavsson

Hej Janet

Om det låter illa om disken eller om det kommer upprepande konstiga knack eller liknande har du problem. Om inte är det säkert mjukvarurelaterad. Väldigt svårt att säga exakt vad men det spelar faktiskt mindre roll nu.

 

Jag skulle koppla in disken till en fungerande dator och kopiera över allt som går och sedan formatera om den och installera om windows. Helst skulle jag köpa en ny disk för det sista man vill ha är en krånlglande hårddisk. Och sist men inte minst, i dagens läge är det ens eget fel om ens data försvinner om man inte gör backup, så är det tyvärr. Jag har råkat ut för liknande saker och förlorat år av arbete men efter det har man lärt sig. Glöm inte backupen!

 

[inlägget ändrat 2004-12-09 16:16:21 av Patrick Gustavsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Du ska helst inte installera/ominstallera något på hårddisken. Om den är sönder eller börjar gå sönder (fysiska fel menar jag då) så ska man helst inte skriva eller läsa till/på den mer än nödvändigt. Om du på något sätt kan föra över det du har på hårddisken så gör detta till ett säkrare medium (en annan hårddisk) så fort som möjligt.

 

Jag pratade med en supportkille som trodde att det kanske var för dålig strömförsörjning via usbn, även om den gick på nätström...

 

Menar du att adaptern går på nätström? Jag är mycket skeptisk i vilket fall att det skulle vara det som ställer till det.

 

MVH

Alexander

 

Edit: Missade ditt inlägg Patrick hehe....

 

[inlägget ändrat 2004-12-09 16:52:32 av Alexander Lund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...