Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa musik utan instrument


Hencules

Rekommendera Poster

Finns det något program som är bra för att skapa musik på datorn utan att man behöver koppla en synth eller liknande till den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EJay finns det ett program som heter. Man får med massa samplingar när man köper det, och sedan ska man bara lägga ihop dom i en fin ordning så det låter fint...:)

 

Finns andra program oxå, som jag inte minns vad dom heter just nu...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Cubase har man ju även hört talas om, men det funkar bara med tillkopplat instrument, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä du. Du kan rita egna låtar ton för ton i Cubase om du vill. (Fast det tar lite tid.) Sen kan du ju alltid spela in andra instrument också, typ gitarr eller så.

 

Men vad har du emot synthar...??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cubase har man ju även hört talas om, men det funkar bara med tillkopplat instrument, eller?

Njä, du kan använda Cubase o lägga in filer där (redan befintliga ljudfiler) och mixa vidare på dom, annars får du knappa in varje ton för sig i MIDI, o köra nån av inbyggda midi syntar i Cubase eller nåt, men det är lite overkill, o inte minst jobbigt...

 

Det finns nån syntgrej som hette "re"-nånting tror jag...typ ReWire, fast ... eller var det ReWire?...nää...nåt sånt hette det...(nån kanske vet vad jag menar) .. i det programet kunde man skapa låtar på ett enkelt sätt, det var ganska kul på sin tid, kanske har kommit uppdaterade versioner nu, vad vet jag...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä du. Du kan rita egna låtar ton för ton i Cubase om du vill. (Fast det tar lite tid.) Sen kan du ju alltid spela in andra instrument också, typ gitarr eller så.

 

Men vad har du emot synthar...??

 

Jag har inget emot synthar, förutom att det kan vara dyrt att skaffa en. :) Vill bara göra lite musik för skojs skull, just nu. Sen om det går bra och fortsätter vara kul kanske jag investerar i mer professionella grejer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget emot synthar, förutom att det kan vara dyrt att skaffa en.

 

Skaffa ett MIDI-keyboard för en tusing. Köp Cubasis (billighetsvarianten av Cubase, med vilket man klarar sig lååångt) för ca 800 kr. Leta sedan reda på alla s k VST-instrument du kan (finns massor att ladda ner på Internet). Då har du en komplett studio inklusive synth för strax under två lakan. Ev överblivna pengar investeras i ett bra ljudkort (skippa det integrerade, det brukar bara vara smäck i musiksammanhang).

 

Reason är säkert bra - men dyrt. Och du behöver en extern synth för att styra det i vilket fall (eller ett MIDI-keyboard).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett MIDI-keyboard för en tusing. Köp Cubasis (billighetsvarianten av Cubase, med vilket man klarar sig lååångt) för ca 800 kr.

 

Det är ju just såna summor som är för dyrt för mig. Jag är ute efter ett program där man inte behöver ansluta något externt överhuvudtaget, något för nybörjare, något att ladda hem. Som student är ca 2000:- ALLDELES för mycket att lägga ut på något som man bara vill prova på...

Men tack för tipset! Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa fasttracker: http://www.fasttracker2.com/software/ft2.htm

 

Fasttracker är ett s.k. trackerprogram. Man har ett antal spår där man lägger in samples som man kan modifiera efter tycke och smak, tillsammans utgör alla samples en låt. Trackers är det roligaste sättet att göra musik på datorn tycker jag, och man kan göra rätt proffsiga grejer.

 

[inlägget ändrat 2004-12-12 19:50:05 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
mälardalens högskola

Är det någon som hört talas om Garritan PERSONAL ORCHESTRA??

 

www.garritan.com

 

Vet någon om bra VST instrument med bra samplingar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
film__mannen

Kan någon tipsa om nyare och bättre program av denna typ?

Jag hade ett bra program som hette NRJ Dance D-jay eller något liknande som var riktigt bra, men det var en idiot som snodde det, men det var nog 10 år sedan.

Nu letar jag efter något liknande, alltså ett musikskaparprogram med färdiga instrumentljud, som inte kräver några extra anslutna instrument utan ett gratis fullversionsprogram med instrumenten inbyggda i programmet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Jo, men som jag skrev så vill jag ha ett gratis fullversionsprogram, så om någon har ett i bakfickan så vore det så mycket bättre än än om jag skulle behöva sticka till någon nätbutik och köpa ett, när det kanske går att få ett gratis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
film__mannen

Detta program: http://www.download.com/Piano-FX-Studio/3000-2133_4-10394114.html?tag=lst-0-1

tycker jag är riktigt bra men jag kan inte skaffa fullversionen, delvis för att jag inte hittar en svensk sajt som säljer det och för att jag inte vågar beställa från utlänska butiker som saknar trygga (enligt mig) betalningsalternativ.

Finns det inte någon svensk sajt som säljer detta eller ett liknande program som fungerar som en riktig synth (virtuell synth)?

Jag vill att det ska vara enkelt att begripa och gärna ett som ser ut som en riktig synth.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...