Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vilket Grafikkort!

tl_8787

Recommended Posts

Om min dator har en intel plll processor, vilket moderkort har jag inte en anning om, kan jag använda vilket grafikkort jag vill för att uppdatera?

Ja, i princip. Frågan är om du har AGP-port på din PC, men det har du väl antagligen. Snackar vi att du fortfarande har "original"-grafikkort som följde med till din PC, så är alla "moderna" kort oerhört snabbare än vad du har i datorn.

Tips: Ett begagnat Geforce4-kort för kanske 2-300 spänn kickar antagligen ass i din dator. (Om vi snackar "äldre spel", dvs. spel som släpptes fram till 2003. Nyare spel funkar utmärkt men med lägre upplösning och utan det "häftigaste häftiga" i detaljer..)

Observera att X-Box är "superdöd" när det gäller hårdvara: P-III (celeron) 733 MHz processor, Geforce3-kort samt bara 64MB RAM. Ändå funkar X-box till Halo2... Dvs. kör du din PIII-1GHz-dator i "x-box-läge", så borde datorn funka bra med gammalt "graffokort", dvs. GeForce4..

/Virtuosen

Det är inte lönt att satsa några onödiga pengar på ett alltför snabbt grafikkort till en Pentium III. Den processorn är inte snabb, om man ska jämföra med vad dagens processorer presterar och framförallt vad alldeles nya spel har för hårdvarukrav. Men satsa ändå på ett kort som kan hantera shaders! När virtuosen föreslog ett Geforce 4-kort så föutsätter jag att han menade ett sådant ifrån Ti4XXX-serien(?) GF 4MX-korten är DirectX 7.0-kort precis som ditt nuvarande GF 2MX och klarar således inte att hantera shaders, utan endast "transforming and lightning". Medan GF 4Ti4XXX klarar pixel shading version 1.4.

Att du har apg4x(1.5V) är positivt, och för mig låter det rätt vettigt att i så fall kombinera din P III med högst ett Ti4XXX-kort. Dock så saknas i så fall DirectX 9.0-stödet med dess pixel shading 2.0 (DX 9.0c har PS 3.0). Och vill du ha DX 9.0-stöd i kortet så gå för ett Radeon 9600Pro för ca 800kr:

http://buggy.no-ip.com/produkter/Grafikkort/ATI%2C+AGP/Radeon+9600+PRO+128MB

Det presterar nog t o m lite bättre än ett GF 4Ti4XXX, men inte så värst mycket...

Observera att X-Box är "superdöd" när det gäller hårdvara: P-III (celeron) 733 MHz processor, Geforce3-kort samt bara 64MB RAM. Ändå funkar X-box till Halo2...

Till konsoler så har mjukvaruutvecklarna tillräckligt med tid på sig för att optimera spelen för den inbyggda hårdvaran... men inte ens Halo 1 var i närheten lika snyggt som det är på en PC med rätt hårdvara. En PC med rätt grafikkort kunde redan med första Halo visa grafikeffekter som överhuvudtaget inte är möjliga på en Xbox. Och det är bl a här som frågan om grafikkort med shaders kommer in... (ett Geforce 3 klarar iof shaders, men bara upp till den väldigt gamla versionen 1.1)

Tror ni detta kortet nedan som jag hittat på ONOFF skulle funka till min dator:

GAINWARD Grafikkort FX5200 660 128MB

Allroundkort med 128 MB DDR grafikminne. Video-Out och 8x AGP.

nVidia grafikkort med 128 MB DDR grafikminne. Perfekt allroundkort som passar både för kontors- och privat bruk. Utformat för SFF (Small Format Factor), dvs för datorer som kräver grafikkort med en lägre profil. Passiv kylning som gör att kortet är helt tyst. Video-Out och 8x AGP.

Chipset Geforce

CPU Hastighet -

Minne 128 MB DDR

Minneshastighet -

Gränssnitt 8x AGP

RAMDAC 350 MHZ

Skärmanslutningar 1 x VGA

TV-ut Ja

Video in/ut Nej/Ja

DVI Nej

nView Nej

- = Uppgift saknas från leverantör

* processor: fx5200

* minne: 128 mb

* agp kort

* video-out

Jag hittade det på Onoff.

Utmärkt "uppgraderingskort" att stoppa i äldre datorer. Frågan är bara om on-off är den rätta butiken.. (5200-kort bör inte kosta mer än cirka 500 spänn). GeForce 4200-kort är snabbare och starkare. Men och det är ett stort MEN; din dator hanterar antagligen det nyare kortet "bättre" rent pris/prestandamässigt. Dvs. kör på 5200.

Antagligen får du "samma" prestandavinst som när jag bytte ut TNT-kortet i min K6-III-dator mot ett GF2MX-kort. Dvs: modernare, smidigare, "häftigare", men prestandamässigt så är det CPU som sätter stopp.

Ett 5200-kort med en 1GHz P-III borde ge i "TV-upplösningar" minst samma spelupplevelse som en X-Box.. Observera att jag skriver "TV-upplösningar"!!!!!!

I länken nedan har de testat Athlon 1000MHz och en Athlon 2700+ med flera olika grafikkort. Man kan på sätt och vis använda Athlon 1000MHz som referansram för din Pentium III... och då ser man att ett Geforce4 Ti4200 i så fall hade varit det optimala valet prestandamässigt:

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20030120/vgacharts-02.html

Ser man det på det sättet så hade det alltså varit att ta till i underkant ifall du valt ett FX5200. Eftersom det kortet, precis som virtuosen säger, är mycket klenare än ett Ti4200. Jag står därför fortfarande fast vid mitt första förlag; ett Radeon 9600Pro, eftersom det kortet prestandamässigt är jämförbart med Ti4XXX-serien och att det har ett DX 9.0-stöd värd namnet.

Är det något idé att byta ut moderkort och processor på min gamla dator också för att få upp hastighet eller är det bättre att köpa nytt chassi och börja från början istället?

Att byta moderkort och processor räcker inte... även RAM-minnet behöver bytas ut till en typ som passar det nya moderkortet. Rätta mig om jag har fel, men nu har du sannolikt vanligt PC 100/133 SDRAM, men nyare moderkort ska vanligen ha DDR SDRAM. Och dessa minnesmoduler är inte kompatibla med varandra.

Sen bör du också kontrollera att ditt chassi inte är för litet för ett nyare moderkort samt att dess nätaggregat inte är för klent. Äldre moderkort brukar vara smalare i kortsidorna, med endast två skruvhål att fästas i chassit, medan nyare kort brukar vara bredare och ha tre skruvhål.

Även om du skulle behöva byta ut chassit inkl nätagg, så visst... man kan tjäna oerhört mycket prestanda på att uppgradera moderkort, processor och RAM-minne! Själv hade jag tidigare en XP2800+, 768MB DDR-minne och ett Radeon 9700Pro, vilket gav mig ca 14000 poäng i 3DMark2001SE. Uppgraderade sen till en Athlon 64 3400+, 1024MB RAM och det gav mig med samma grafikkort ca 18400 poäng! Min lillbrorsa hade förut en XP2600+, 640MB SDRAM-minne och ett Radeon 9800Pro, vilket gav honom ca 11500 poäng med samma program. Och när han bytte till en Athlon 64 3000+, 1024MB RAM så gav detta tillsammans med hans 9800Pro drygt 18000 poäng. Det visar att man som sagt kan öka sin (spel)-prestanda väldigt mycket även om man fortfarande har kvar samma grafikkort! Men i våra fall så visade benchmarkresultaten även förstås att grafikkorten inte var flaskhalsen i systemen – flaskhalsen var snarare hela övriga datorerna exkl grafikkorten...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...