Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmupplösning TFT


Klunden

Rekommendera Poster

Jag behöver köpa en skärm till en kollega som har lite problem med synen. Upplösningen behöver därför ändras för att ikoner mm ska bli större - men mina erfarenheter av TFT är att dessa då oftast blir suddiga... Är det någon som känner till någon TFT skärm ca 20" som funkar även med lägre upplösning?

/Klunden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog andra erfarenheter, att det är de platta skärmarna som är skarpa, medan de gamla är suddiga och dessutom flimriga och gör att man lider ännumer av problemen om man har svag syn.

 

Nu kör jag Macintosh, så jag är van med skarpa skärmar och att man i operativet kan förstora text osv utan att sänka upplösningen på skärmen.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TFT-skärmar är alltid gjorda för en specifik upplösning. Jag har en 19-tums, och på den blir alla andra upplösningar än 1280x1024 lite suddiga. Vill du kunna få lägre upplösning så är det vanlig CRT som gäller. Eventuellt Plasmaskärm. Någon som vet?

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

medan de gamla är suddiga och dessutom flimriga

 

Ja, ställer man in för låg uppdateringsfrekvens på dem är det klart de flimrar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kör jag Macintosh, så jag är van med skarpa skärmar och att man i operativet kan förstora text osv utan att sänka upplösningen på skärmen.

 

Hehe, blir skärmarna skarpare av att köra macintosh ? Och ändra font storlek finns ju inte i Windows eller ?

 

Man tar sig för pannan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ändra font storlek finns ju inte i Windows eller ?

Jag är inte direkt Mac-frälst men jag kör Mac dagligen och det är faktiskt skillnad.

MacOSX ligger låååångt före Windows på den fronten rent praktiskt. I XP kan du välja "stora ikoner", på en Mac kan du skala dem precis som du vill (ofast utan att de ens behöver se fula ut). På en XP där du ökar fontstorleken ska du vara tacksam om applikationerna följer med (utöver menyrad och sånt) och om texten på knappar i applikationer fortfarande får plats på knappen, på en Mac bara fungerar det - alltid.

[inlägget ändrat 2004-12-07 16:41:21 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjae, Hjälpmedelsfunktionen funkar på ett litet annat sätt i Mac OS än det gör in Windows. Dels så kan du ange storleken på ikonerna som nämts ovan, men även storlekarna på texterna för dokument och program. Dessutom finns det funktioner för att läsa texten lättare på skärm. Min mor ser väldigt dåligt och hon köpte en iBook och är överförtjust i zoomfunktionen som gör att hon kan zooma in eller zooma ut om det behövs. Speciellt på webbsidor där designern fastslagit storleken på sidan, utan möjlighet att förändra den i webbläsaren. Då kan hon zooma in på skärmen ändå och se vad hon vill se. Sen kan man även öka kontrasten, om det krävs. Vilket är väldigt smidigt.

 

Detta ska inte bli något datorkrig, det är bara meningslöst. Men det finns säkert tredjepartstillägg som har samma funktioner för Windows om de inte finns inbyggda i operativet. Det var diskussionen om att TFT-skärmar är oskarpa, vilket jag motsäger å de starkaste. Sen gör Apple bra skärmar till sina datorer, vilket gör att det också gör en viss skillnad när det gäller betrakningsvinklar och annat, men det är min subjektiva åsikt.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

Angående att zooma in web-sidor - i Opera kan man det. Båder text och bilder, mao hela sidan.

 

/Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...