Just nu i M3-nätverket
Jump to content

IIS med användarekonto

Christoph

Recommended Posts

Hej,

jag har en webbplats som körs med hjälp av IIS under Windows XP pro. Webbplatsen är dels en offentlig hemsida, med en underkatalog för företagets intranet. Det jag vill göra nu är att skydda samtliga "icke-offentliga" kataloger genom att logga in sig med användarekonton som används under XP - jag vet dock inte hur jag går tillvägs där. Konton är upplagda.

Under katalogens egenskaper i IIS finns det visst en flik "Katalogsäkerhet". Under den är "Anonym åtkomst" ikryssat. Tar jag bort det, kommer det upp en inloggningsruta när man vill visa webbplatsen. Efter att ha loggat in sig kommer dock aldrig webbplatsen upp.

Någon som vet vad som är fel här? Använder FAT32, mår vara problemet...

Tacksam för alla tipps!

Christoph

• 1 month later...

Hej,

Som du säger så kan FAT 32 vara ett av problemen. Det beror lite på vilken lösning du väljer. Men XP Pro har stöd för NTFS så varför inte köra det?

Då skulle en varient vara skapa ett vanligt Windows-konto och ge det kontot läsrättigheter på den mappen där ni har ert intranät.

En annan variant kan vara att använda (gratis)programmet IISPassword. Om man ska göra en liknelse så kan man kanske jämföra det med .htaccess-filer för Apache.

[iISPassword]

http://www.troxo.com/products/iispassword/

FAT32 är garanterat problemet här, sätta säkerhet på kataloger kräver NTFS.

Om du går över till ASP.NET kan du även droppa in web.config filer som skyddar vissa kataloger, funkar dock bara på filer är associerade med ASP.NET motorn men det går att mappa om.

Jag tror dock även ASP.NET kräver NTFS.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...