Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Desperat ang. tidsstämpling av filer


hjartat

Rekommendera Poster

Hej,

Jag behöver be om hjälp ett mycket angeläget ärende. Min pojkvän har anklagat mig för att ha öppnat filer i hans dator. Det är svårt att klandra honom då ”senast-ändrade-datum” på filerna sammanfaller med en tidpunkt vid vilken jag inte bara befann mig i hans lägenhet utan (dock med hans vetskap och godkännande) också använde hans dator. Efter som jag inte öppnat filerna och denna konfliken är lite svår att lösa utan expertkunskap ber jag er ödmjukast om assistans. Finns det således något annat sätt som tidsstämpeln på en fil skulle kunna ändras UTAN att någon öppnar, eller ”dubbel-klickar” på filen? Frågan gäller egentligen inte bara om ni känner till att det finns ett sätt utan också om ni tror att det skulle kunna finnas den minsta lilla möjlighet någonsin att detta kan ha hänt. Som ni säkert förstår befinner ja mig i en mycket otrevlig situation, och om ni kunde hjälpa mig att bringa klarhet i detta vore jag oändligt tacksam.

/hjartat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det han har som är så hemligt?

Om det nu är så att han vill dölja filer för dig, så får han väl lägga upp dig som en egen användare med begränsade rättigheter....

 

Jag tycker att det låter som om du skall skaffa dig en ny pojkvän istället.

 

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2004-12-06 15:18:05 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det låter som om du skall skaffa dig en ny pojkvän istället.

 

Instämmer helt! Bara en sån sak som att du måste ha hans godkännande för att få använda hans dator tyder på att något är väldigt fel. Vad hände med ömsesidig respekt och tillit?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja nu är ju det inte så konstigt att han undrar eftersom det verkar helt tydligt att jag utan att fråga HAR läst hans filer, det verkar vara äldre dagboksanteckningar och jag skulle inte heller vilja att han läste min dagbok utan att fråga. Vad jag vill veta är om det finns en chans att jag kan försvara mig för nu verkar det ju inte bättre än att jag ljugut honom rakt upp i ansiketet... det är inte så lustigt faktiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu verkar det ju inte bättre än att jag ljugut honom rakt upp i ansiketet

 

Om det nu är så att du inte har gjort något med hans anteckningar borde väl ditt ord väga tyngre än annat? Han borde bestämma sig vem han litar mest på...

 

Buggar, virus och annat otyg finns väl heller ingen som är 100% immun mot.

[inlägget ändrat 2004-12-06 15:32:26 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta är väl inte ett forum för reationsterapi?!! Jag klandrar inte honom för att fråga om jag läst hans dagbok i datorn, och eftersom jag itne kan säga att jaghar gjort det så undrar han om jag ljuger för honom eftersom tidsstämpeln på dessa filer visar att de öppnades när jag satt vid hans dator eller i alla fall fanns i hans lägenhet. Jag undrar om något annat kan ha orsakat förändring i tidsstämpeln INTE om någon tycker det ena eller det andra om vår relation. För helvete männsikor - håll er till saken!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK OK OK! Kanske skulle ha haft en :) där...

 

Alltså - du VET ju om du har gjort något med filerna eller inte.

 

Om tidsstämplarna har ändrats utan att du gjort något MEDVETET så kan det ju vara en sidoeffekt av något annat du gjort, alltså något som hände utan att du visste eller märkte att det hände.

 

Kan det vara så att filerna varit öppna när du satte dig vid datorn? Många program automatsparar filer med jämna mellanrum...

[inlägget ändrat 2004-12-06 15:38:45 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) nu snackar vi

Ja det måste det ju vara, frågan är vad som skulle, rent tekniskt, kunna orsaka detta. Jag använde mig av DC, av explorer och av word. Jag letade efter mappen i vilken hans (fullt lagliga) nerladdade filer hamnar, och jag tror att jag spelade upp musik från datorn men det minns jag inte med säkerhet. I så fall använde jag winamp tror jag, minns inte vilket programhan kör men eftersom jag inte minns något om det så är det antagligen winamp, eftersom det är så vanligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan tänka mig som ändrar fildatumet är om du via utforskaren har visa miniatyrer inställt.

 

Men har du inte varit inne i den mappa där han har dem lagrade? Vad är det för filformat föresten? Om han nu vill att de skall vara hemliga, varfrö har han inte lösenord på dem?

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(hmmm, såg att jag lyckades redigera mitt inlägg efter det att du skrivit...)

 

Kan det vara så att filerna varit öppna när du satte dig vid datorn? Många program automatsparar filer med jämna mellanrum...

 

Hmmm, och hur är det med användarkonton - loggar du in med ditt eget eller står datorn "inloggad" hela tiden? Om den alltid står inloggad kan det ju ha varit något annat program igång som "petade" på filerna?

[inlägget ändrat 2004-12-06 15:53:08 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startade word och valde "öppna", så kanske öppna-fönstert visade den mapp där han har sina "hemliga" dokument och dessutom hade "förhandsvisning" aktivt. Redan i detta läget är samtliga filer i mappen omstämplade med ny "användtid". Det som du nu klarar dig på, är att alla filerna har nästan identiskt klockslag (det går snabbt för windows att sätta ny datum och tid). Om det nu skulle vara du som öppnat filerna, så border dels inte alla filerna ha ny datum, dels borde idet skilja några minuter mellan filöppningarna på de filerna som är öppnade.

 

Hoppas det hjälper dig lite

 

(ps. lista filerna i utforskaren, välj "detaljerad lista". Välj menyn Visa > välj kolumner och markera "Senast använd". Nu syns även denna datum i listan).

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för hjälpen, det verkar faktiskt om om tidsstämplingen är ganska godtycklig, har gjort en miljon tester och inget verkar stämma. hoppas att vi reder ut detta. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, jag testade just med Word 97/Win XP Pro. Startade Word, navigerade till en mapp med word-dokument, valde öppna och klicka på förhandsgranskningsknappen. Klickade dessutom på word-dokumenten ett och ett för att uppdatera förhandsgranskningen. Kollade sedan i utforskaren - ingen ändring under "senast ändrad".

 

[Edit]Äsch, ska läsa bättre innantill nästa gång... Du skrev ju "användtid"...

 

Men ursprungsfrågan gällde "senast-ändrad-tid" och den ändras ju inte med förhandsgranskningen?

[inlägget ändrat 2004-12-07 11:14:32 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...