Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra epost adress i Active Directory


Roland Carlsson

Rekommendera Poster

Roland Carlsson

Hej!

 

Jag använder Active Directory som källa för att verifiera användare till en web-site. Nu har vi lagt till en ou med kunder och de ska logga in med sina epost-adresser. Så långt inga proproblem. Problemet är hur jag övertygar AD att acceptera kundernas epostadresser. AD ändrar dem helt kallt till förnamn.efternamn@min-domän.se i stället för kundens epost.

 

Hur gör jag för att få AD att godkänna epostadresserna vi skriver in?

 

Tack på förhand

Roland Carlsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en Exchange server va?

Gå in på användarna i ADUC som inte ska få ändrad e-postadress och på fliken "E-mail addres" kryssa ur att receipent policy ska ändra adresserna automatiskt.

Du måste göra detta i en ADUC som kan se e-post attribut, dvs en som har ESM installerat.

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roland Carlsson

Då kommer vi till det vidare problemet att dessa användare ligger i en egen ou... och där finns det ingen "E-mail adress"-flik till skillnad från användarna som ligger i CN=Users.

 

Fler idéer och tankar på hur man löser detta?

 

Tack på förhand

Roland Carlsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, konfiga din receipient policy så att den undantar det OU som dina externa users ligger i.

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roland Carlsson

Kan du ge ett exempel på hur jag får min nya högre prioriterade policy att låta bli att ändra i mitt ou?

 

Jag antar att det är ett regulgärt uttryck som måste skapas?

 

Sedan så hur ska jag bygga upp adressen av det befintliga innehållet?

 

Du har kanske en bra länk till dokumentation i detta ämne?

 

Tack på förhand

Roland Carlsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter lite offline så jag hittar ingen bra dokumentation just nu, men gör i stället så att du ändrar i den policy så att den bara genererar adresser om tex Company=ditt företag, Department=avdelning eller liknande. Då slipper du fler policys.

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...