Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bredbandsbolaget - Router - dator med fast IP

edvin

Recommended Posts

Hej!

I veckan som varit fick jag mitt nybeställda bredband från BBB via telefonledning. Gick från ComHem till BBB för att kunna köra över telefon i stället.

Jag installerade det och det funkade fint. Utan några som helst problem. Det är bara det att nu i helgen så testade jag att koppla in min Linux burk som jag har som server. Denna har ett fast IP nr och mitt mål är att den INTE skall ha åtkomst till internet utan att jag bara vill kunna komma åt den från mina Windows brukar via Samba och Webmin. Men så länge jag har bredbandet inkopplat i mitt nätverk så kan jag inte nå denna bruk. Det är hel låst. Drar jag där emot ur bredbands modemet och startar om min windows burk så kommer jag åt min linux burk.

Nu undrar jag hur jag ska göra för att komma åt denna fast att jag har bredbandet in kopplat.

Bredbansmodemet har 4 TP utgångar och just nu är en kabel kopplad till en switch till mitt datarum.

Jag har även en Router (D-Link 604) som jag använde tillsammans med mitt COMHEM abonnemang. Denna har jag försökt att koppla in men utan vidare resultat. Jag försökte att koppla in en sladd från bredbandsmodemets ena TP port till WAN porten på min Routler och sedan en kabel i från den inbyggda switchen i routlern till det datorer som ansluts i nätverket. Den enda skillanden jag gjort mot COMHEM är att jag bytt ut kabelmodemet mot ett ADSL modem (tekniskt sett)

Är det någon som kan ha en lösning på dessa problem. Jag har användt RAK TP kabel mellan modemet och Routlern. Kan detta ställa till det???

mvh

edvin

Verkar som om Linuxen har en IP-adress som kan routas. Det är väl en icke-routbar adress, typ 192.168.0.xxx?

Vidare bör du göra factory reset (se manualen) på din D-Link så att den rensas från Comhem-info avs DNS mm, och ännu vidare:

Se om hela din anläggning så att du t.ex inte har seriekopplade subnät mixat med fasta adresser och burkar som frågar ComHem efter DNS och annat...

Hej!

Jag ska prova detta när jag kommer hem. Kan vara så. Kör du BBB över telefon med routler???

Min linuxburk har IP adressen 192.168.0.4. Skulle det hjälpa om jag ändrade den till 192.168.10.4???

Jag ska prova att göra en fatory reset på routlern. Men antar att modemet skall kopplas in i WAN porten.

Vad menar du med att serie koppla Subnät? Alla mina datorer i nätverkat som kör XP erhåller en ip adress automatiskt (men i XP finns det möjlighet att skriva en en reserv IP vilket jag gjort inom 192.168.0.x / 255.255.255.0

Men jag börjar med att resteta min router och att byta IP adress på min linux burk.

Svara gärna på detta meddelande om det funkar fint med den föreslagna ip adressen.

/edvin

Du bör nog se till att dina burkar hämtar adressen från samma ställe, så nära din accesspunkt som möjligt.

Linuxens IP är OK om det inte ligger i det spann som DHCP-n delar ut till andra maskiner.

Vad gäller seriekopplingar, så har jag uppfattat ditt nät som lite ostrukturerat, därav formuleringen.

Tack så mycket för hjälpen.

Det löste sig igår. Det räckte med att jag resetade min Router så fick jag igång allt. Nu går det som tåget.

Tack för hjälpen.

Mvh

edvin

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...