Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vägra lumpen?


Lowtek

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Jag ska egentligen rycka in i Juni 2005. Tjänsten är 10 månader och placerad i Boden. Nu så känner jag att jag har så mycket att göra och har ingens lust att göra lumpen.

 

Min fråga är då. Ifall jag skulle lämna landet, hur lång tid ligger preskriberingstiden på pliktvägran på?

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är då. Ifall jag skulle lämna landet, hur lång tid ligger preskriberingstiden på pliktvägran på?

Preskibering eller inte så kommer du förmodligen aldrig att komma in i USA och ett antal andra länder och du kommer alltid att ha svårare att få jobb. Huruvida du får sitta av lite tid eller inte är ditt minsta problem om du pliktvägrar.

Jag tyckte också det var jäkligt olämpligt att rycka in i juni för en herrans massa år sedan men så här i efterhand var det faktiskt rätt skönt, nyttigt och en kul erfarenhet.

Att be att få slippa i dagens försvar borde inte vara jättesvårt, rimlgtvis finns det fler som vill göra lumpen än som inte vill när det bara är en bråkdel som får. Har du testat det?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen var att när jag mönstrade så hade jag inte så mycket för mig i livet. Nu har jag det.

 

Enklaste kanske är att rycka in och se till att bli utskriven efter 1-2 veckor pga. psykiska problem?

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slapp lumpen.

Jag sa helt enkelt att jag inte ville göra den och fick prata med psykologen där, några veckor senare fick jag frisedel.

Det är bara att bre på lite om psykiska problem när man pratar med psykologen.

 

Det där med att man skulle få svårare att få jobb har jag inte märkt iaf, så var det kanske förr när inställningen var mer konservativ och gammaldags och det ansågs att lumpen gjorde en till en riktig man. Vilket är bullshit om du frågar mig.

 

Tycker det är dags att Sverige avskaffar allmän värnplikt nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen var att när jag mönstrade så hade jag inte så mycket för mig i livet. Nu har jag det.

Det gäller nästan alla, det kan jag lova dig. Jag var tvungen att ta tjänstledigt från ett jobb som jag gillade. Jättesurt.

Du kommer inte att ha mindra att göra om du får det framskjutet, enda fördelen med att få uppskov (om du kan) är att din plats kanske blivit nedlagd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att man skulle få svårare att få jobb har jag inte märkt iaf

Det är klart det inte är svårare att få jobb för att man inte gjort lumpen (*). Det jag sa var att han kommer att få svårare att få jobb om han har ett brottsregister. Det är en enorm skillnad på att inte ha gjort lumpen och att ha suttit i fängelse alt. varit anhållen i sin frånvaro för pliktvägran.

Jag skulle eventuellt överväga att anställa någon som suttit av sin tid pga övertygelse men aldrig någonsin röra någon som hade varit i landsflykt för att slippa både värnplikt och konsekvens för pliktvägran.

Därav förslaget att kontakta pliktverket och be att få slippa, är det inte en specialtjänst så skadar det säkert inte att försöka.

 

*) Det kan vara lättare, inte för att det ser bra ut att ha gjort lumpen utan för att det då och då händer att det är en sådan enkel sak som vilket regemente man gjort lumpen på som får den som intervjuar att känna gemenskap med den som intervjuas. Fast det är knappast nåt att räkna med.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hamnade med i samma situation för några år sedan. Mönstrade och var sugen på att göra lumpen. Däremot låg min tjänst ungefär 2år fram i tiden. Jag gick ut gymnasiet och fick jobb direkt. Då var det inte lika kul längre att ligga 15 månader i ett berg. ;)

 

Min chef ringde till pliktverket och försökte få dom att skriva bort mig men det var svårt. Deras "tips" var att skriva en överklagan precis innan man skulle rycka in.

Vi väntade inte utan vi några brev där vi förklarade hur ovärderlig jag var.

;)

 

Fick svar några gånger att jag hade ogiltiga skäl men tillslut kom där ett brev där om än en gång sa att jag hade ogiltiga skäl men eftersom försvaret ville minska på antalet värnpliktiga så slapp jag. Jag har numera befattningen chef i utbildningsreserven

:thumbsup:

 

Summasumarum.. skriv och berätta och försök ge bra anledningar. Har du tur så kommer du att slippa. Jag tror med du har ganska bra läge med nedskärningar och liknande, och har domnått vett så väljer de givetvis de som är motiverade att göra lumpen. Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därav förslaget att kontakta pliktverket och be att få slippa, är det inte en specialtjänst så skadar det säkert inte att försöka.

 

Grejen är att det ÄR en specialltjänst. Radiolänksgruppchef, inte för att titeln i sig är ny utan att vi kommer få leka med det nya Ericssonradionätet. Så säpo har kollat upp mig för att se vad jag har för politiska åsikter osv. Det är asså inte vem som helst som får göra denna tjänsten. Och eftersom det är en helt ny tjänst utan överdrivet många sökande så finns det nog inte så många reserver till platsen att kalla in. Men men, det ordnar sig nog.

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väl inga goda skäl precis. Förutom att jag känner för att ta det lugnt ett tag nu när jag slutar gymnasiet till sommaren. Jobba och softa med livet bara.

 

Kan man slippa lumpen ifall man gör sin tjej gravid? Verkar ju ändå som en jävligt bra lösning.

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är asså inte vem som helst som får göra denna tjänsten

Med specialtjänst menade jag främst sådan tjänst som man måste söka aktivt (fast det kanske du har gjort). Anyway, det enda du har att förlora på att skriva till pliktverket och be att få slippa är att risken finns att du hamnar på en mycket tristare tjänst, typ blir f-skalle på ett i-regemente eller nåt. Den där tjänsten kan mycket väl vara en sådan som upplevs som intressant i ett CV (även om det ju inte ens är en PB-tjänst) så jag skulle nog inte byta bort den.

Skyll på ny religiös övertygelse eller vad som helst (att man har jobb duger inte), det enda du har att förlora är att du förmodligen missar 10 bekymerslösa månader där du får ha rätt kul men massor med nya vänner samtidigt som försvaret står för hyra, mat och fickpengar. Det är inte så tokigt som man kan tro innan man gjort det, faktiskt. Livet fortsätter efteråt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man slippa lumpen ifall man gör sin tjej gravid?

Nej, eventuellt får du lite extra pengar (kommer inte ihåg) men det väger knappast upp vad det kostar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så säpo har kollat upp mig för att se vad jag har för politiska åsikter

 

Jadåså, bara att uttala dig extremt politiskt inkorrekt första dagen så lär de skippa dig ganska fort ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag har väl inte direkt sökt den aktiv.

 

Så det verkar som det lättaste sättet att slippa är alltså att se till att man går till psykologen när man kommer dit?

 

lowtek.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va fan, det borde ju ändå vara ett jävligt bra skäl. Att man har fru och familj att försörja.

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, spara en snygg mustash (ganska exakt som den Mr. A Hitler hade) och ta med sig en egen uniform med diverse förbjudna symboler på.;)

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att det är lättast, jag tror dock inte det är det bästa. Bli ett proffs på att skriva till pliktverket, förr eller senare kan de mycket väl tröttna på dig och låta dig hamna i utbildningsreserven. Det har hänt med mer "speciella" tjänster än din.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, får sätta igång att skriva brev nu då. I värsta fall så får man se till att bli överkört av en panzarvagn och få skadestånd :)

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen var att när jag mönstrade så hade jag inte så mycket för mig i livet. Nu har jag det.

 

Jag lyckades med att få min dåvarande arbetsgivare att skriva ett "fint" brev till pliktverket. Jag blev friskriven på "obestämd tid". Testa, det kostar ingenting.

 

Jag gjorde först bara lumpen delvis och skulle sen ryck in igen tyckte dom, det tyckte inte jag. Men enligt alla papper har jag "fullgjord värnplikt".

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-06 12:07:09 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....minns med sorg lumpen...

tog bondpermis en vecka ----> civilrättegång och två veckor i buren :(

Ang. göra barn för att slippa lumpen...hmmm satsa då på att göra Majorns fru på tjocken, sen vill han inte ha dej där mer :)

 

[inlägget ändrat 2004-12-06 15:21:22 av B.x]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur 17 lyckas man med att bli "tvingad" till värnplikt 2004/2005???

Militären är ju i princip nerlagd, och kanonerna (sist jag kollade) behövde ingen ny mat..

 

Sverige har ju stort sett en "frivilligarmé" numera (bra!) eftersom hotbilden mot vårt land är fredligare än nååågonsin.. Att ha kvar ett värnpliktssystem i dessa dagar anser jag borde beläggas (som i Folkrepubliken Kina) med dödsstraff för brottet "förslösligande av folkets gemensamma medel".. ;)

 

Gott om ammunition som skall destrueras..

hehe..

Dags för ett nytt krig, bara på skoj?

(Fonus behöver ju lite kunder exempelvis, innan "köttberget" 40-talisterna börjar dö ut..)

 

Update:

Var alltså ironisk i det sista..

Ironi har dock ett korn av sanning i sig. (Gammalt ryskt ordspråk)

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-06 18:46:54 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Det är lite idiotiskt att lägga ned försvaret som vi gjort nu, tycker jag. När elefanten vänder sig i öster så har vi inget att försvara oss med. Sverige blir lättare att ta än någonsin tidigare. Förstår inte hur politikerna tänker.

 

Nu när det är så oroligt också med alla terrorister som är i rörelse. Tänker på allt som händer i Irak och på andra platser i världen. Nu är inte Sverige intressant för dessa individer, men man vet ju inte när något slår slint hos någon terroristgrupp.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter trots allt som en rätt kul tjänst...!

 

Äh, ta tjuren vid hornen och ta dig igenom eländet vetja. Den där tiden går trots allt rätt fort, se det som en andhämtningspaus i livet och en chans att få leka på statens bekostnad.

 

Jag vet, det var inte det jag ville höra när försvaret skulle ha ett år av mitt liv en gång i tiden. OJ, vad jag försökte slippa. Men nu i efterhand så ser jag det mest som en kul grej och en erfarenhet mera. Dessutom, som någon sade, så är det sannerligen ingen dålig grej att ha på CV:n när det ska sökas jobb, särskilt om man kommer direkt från gymnasiet.

 

Lägg ner försvaret, krig är djävulens påfund, men vill staten att du ska komma ut och leka så kan det bli rätt kul trots allt. Sen vet du dessutom att du slipper ha det där hängande över dig för tid och evighet.

 

"Om inte mänskligheten avskaffar kriget, kommer kriget att avskaffa mänskligheten" (Vilhelm Moberg)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag kan iofs inte förstå vad man skulle ha för intresse av att anfalla ett så pass obetydligt land som Sverige.

 

Och vad gäller terrorism så var det nog värre förr, Bara Bush och USA som vill få oss att tro på terroristhoten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige har ju "alltid" legat mellan väst och öst.. (Öst=Ryssland).

Numera tillhör ju Östersjöns östkust antingen (och/eller) NATO och EU. Så det ser ju bra ut. Tråkigt att Ryssland ännu inte gjort upp med sitt förflutna..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...