Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Notbokbatteri


dannedatorjournalist

Rekommendera Poster

dannedatorjournalist

Heeej allahopa!

Den drygt ett år gamla notboken, en Acer Aspire, fungerar bra bortsett från batteriet som lade av efter några månader. Och jag som skötte om det enligt konstens alla regler: fullständig ur- och uppladdning, demontering vid nätdrift, temperatur et cetera.

Men nu går notboken inte på batteri alls. Garantin lär inte heller gälla, Acer godkänner inte konsumentköplagen som ju anger 24 månader.

Någon som vet råd för att den ska fungera på batteri igen?

 

Mvh Danne

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med konstens alla regler finns det lite olika uppfattningar om.

 

Jag lämnar alltid batteriet i. Jag undviker att köra helt slut på det. Efter 2 år går den såvitt jag kan se fortfarande lika länge på en laddning.

 

Om man får tro de jag fått tips av så ska man INTE "cykla" (ladda ur/upp) moderna Li-Ion-batterier, själva "cyklingen" sliter ut batteriet onödigt snabbt. De mår bäst av att hela tiden vara laddade och kretsarna i en laptop är "smart" och ser till att batteriet inte slits. Ingen fara att låta batteriet alltid sitta i på nätdrift.

 

Om det inte går att få liv i batteriet alls kanske det helt enkelt är utslitet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inget proffs på batterier, men jag är tveksam till om det går att få någon fjutt på dåliga batterier. Oftast brukar alternativet vara att köpa ett nytt.

 

Om du inte kan få tillverkaren att byta batteri, blir mitt förslag är att köpa ett nytt batteri själv. Här är en länk till mycoms reservdelar för Acer: http://www.mycom.se/kategori/_data_datorer_barbara_datorer_acer_barbart_acer_tillbehor_1_24577.html

 

Där kan du välja vilken typ av batteri du behöver. Där kan du välja att handla i butik eller Internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dom flesta fall brukar batterier vara undantagna i garantivilkor eftersom dom dels räknas som någon sorts förbrukningsvara och dessutom kan livslängden påverkas av hur man sköter dom.

 

Sedan jag började skaffa grejer med Li-Ion-batterier har i princip struntat i skötselregler. Mobiltelefonen åker i och ur laddaren helt planlöst, PDA:n likaså och notebooken likaså. Om jag någon gång har laddat ur batterierna helt så har det berott på att jag har kört så länge på batteriet att det har tagit slut. Trots detta så har jag inte märkt att mina batterier åldrats fortare än andrs.

 

Det finns en liten firma på söder i Stockholm som är duktiga på att fixa batterier (även till riktigt gala prylar). Kontakta dom och kolla om dom kan hjälpa dig: http://www.sladdlost.se/

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dannedatorjournalist

Hejsan, tack för alla svar!

 

Faktum är att "efter konstens alla regler" innebär det som står att läsa i handboken. Svart på vitt. Jag kan ha fått ett måndagsexemplar till batteri, jag har inte stött på problemet på andra bärbara jag burit omkring på (Compaq, Toshiba).

 

Men det var ett bra förslag, att försöka kolla kapaciteten på batteripaketet med en multimeter och sedan se om det går att fixa med lilla lödpennan på något sätt eller eventuellt skicka iväg till någon elektronikfirma.

 

Mvh Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...