Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatering/ominstallation


Adnan

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill formatera/ominstallera min dator/Win XP PRO, men vet inte hur jag skall gå till väga. Att bara formatera från Den här datorn går ju inte, för jag använder ju hårddisken.

 

Hur gör jag?

 

Tacksam för utförliga svar!

 

Fortsatt trevlig helg! :)

 

Mvh, Adnan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Ställ in i BIOS att CD-ROM ska vara första bootalternativet/1st Boot Device.

-Starta om datorn med XP-skivan i.

-Tryck valfri tangent för att starta från CD…( http://web.telia.com/~u45200358/Tryck%20valfri%20tangent%20CD-skivan...19.PNG )

-För att installera Windows, tryck Retur. ( http://web.telia.com/~u45200358/Install%20Retur1.PNG )

-Tryck F8 för att godkänna licensavtalet. ( http://web.telia.com/~u45200358/LicensavtalF8%202.PNG )

-Windows föreslår partition att installera på. Tryck Esc för att installera en ren kopia av XP utan att reparera. Befintliga partitioner visas. Tryck D för att ta bort den markerade partitionen. ( http://web.telia.com/~u45200358/RenKopiaBefintligaPartitioner.PNG )

-Partitionen du vill radera är en systempartition. För att radera tryck Retur. Du har angett att du vill ta bort partitionen C: Partitionen1 xxxx MB. För att ta bort tryck L. ( http://web.telia.com/~u45200358/SystempartitionTaBort.PNG )

-Opartitionerat utrymme visas. Tryck Retur för att installera XP på det markerade alternativet. ( http://web.telia.com/~u45200358/OpartitioneratNyPartition.PNG )

-Formatering startar.

 

Här finns också en bra beskrivning om hur göra:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;sv;313348

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK! Jättebra - nu vet jag hur man steg för steg gör detta. Jag har dock ett antal följdfrågor:

 

- Vad är BIOS för något? Hur hittar man BIOS? Hur gör man den inställningen i BIOS att datorn skall starta från XP-skivan?

 

- Den XP-skiva jag har är för återinstallation av XP (operativsystemet fanns förinstrallerad på datorn vid köpet), alltså inte "orginalskivan". Är det återinstallations-skivan jag skall använda? Kan man använda det som ibland kallas för räddningsskivan i samma syfte?

 

- Kan man använda en och samma återinstallations-skiva på flera datorer (då jag ska formatera om även min kusins dator)?

 

- När är det man skall reparera datorn, och inte formatera/ominstallera?

 

- Borde man partitionera datorn också samtidigt som man formaterar om den?

 

Ha det så bra!

 

Mvh, Adnan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den XP-skiva jag har är för återinstallation av XP (operativsystemet fanns förinstallerat på datorn vid köpet), alltså inte "orginalskivan". Är det återinstallations-skivan jag skall använda?

Jag utgick från att du hade en original-skiva av XP, ej för återinstallation. Då gäller nog inte vad jag skrivit. Har tyvärr ingen erfarenhet av förinstallerat och återinstallationsskiva.

 

Hoppas att någon med sådan erfarenhet ser tråden och kan hjälpa dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Har tyvärr ingen erfarenhet av förinstallerat och återinstallationsskiva.

Då finns det en dold partition på hårddisken som återställnings-cdn samarbetar med och återställer datorn i exakt samma skick som vid köpet.

Allt går förlorat och du tar ett jättekliv bakåt i tiden, så se upp för virus innan du uppdaterat igen.

Akta för att formatera och därigenom radera den dolda partitionen. För då har du inget operativsystem mera - återställningscd eller ej!

 

Jag hade så med en skrutt-Compaq får länge sedan. ALDRIG MERA!! :thumbsdown:

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maratonmannen,

 

Tack i alla fall! Du verkar kunna mycket, kanske kan svara på dessa frågor (kommer säkert behöva dem någon gång i framtiden):

 

- Vad är BIOS för något? Hur hittar man BIOS? Hur gör man den inställningen i BIOS att datorn skall starta från XP-skivan?

 

- När är det man skall reparera datorn, och inte formatera/ominstallera?

 

- Borde man partitionera datorn också samtidigt som man formaterar om den?

 

Mauritz,

 

Hur går jag för att använda denna dolda partitionen på hårddisken och med hjälp av den formatera hårddisken?

 

Mvh, Adnan

 

[inlägget ändrat 2004-12-05 15:47:42 av Adnan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

BIOS bestämmer hur allt fungerar i grunden. Innan operativsystemet ens startat. Nästan alltid är det så (en dator jag har är med F2 istället) att man håller delete nertryckt/klickar oavbrutet när man startar datorn, Sedan står det hur man gör, med tangentbrdet, Esc pilar och Enter.

 

Reparerar gör man i första hand, om det går. Minns ej om det alternativet finns i ditt fall.

 

Vid formatering så gör man helst alltid två partitioner. En för operativsystemet och en för Mina Dokument och sådant. Då har man allt kvar fastän operativsystemet kraschar.

 

/Mauritz

 

EDIT: Maratonmannen är kunnig som få - hans ord väger alltid TUNGT! Han får gärna komma med komplettering av mitt inlägg... ;-)

[inlägget ändrat 2004-12-05 15:54:18 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Vad är det för dator du har?

 

Compaq vet jag använder F10-tangenten för att installera om systemet från den "dolda" partitionen. Håll ned F10 under uppstart så hamnar du i återställningskonsollen. Svara "Nej" på förslaget att du hellre ska använda XP:s återställningsprogram. Sen formateras hårddisken och datorn återställs i ursprungligt skick, som när du köpte den en gång.

 

I övrigt får du konsultera handboken för datorn.

 

Är det ett hemmabygge så står det i manualen för moderkortet. Lättast är att titta på skärmen under uppstart. Längst ned på skärmen brukar stå t ex Press DEL to enter setup (BIOS).

 

- Vad är BIOS för något? Hur hittar man BIOS? Hur gör man den inställningen i BIOS att datorn skall starta från XP-skivan?

 

BIOS är datorns "startmotor". Det är där alla inställningar för hårdvaran finns i datorn och det är BIOS som håller reda på vad du har för hårddiskar och annat. Precis i uppstartskedet kollar BIOS så att minne och annan hårdvara är okej. BIOS talar om detta via ett pip, som betyder OK.

 

Utan BIOS fungerar inte datorn.

 

BIOS har också hand om uppstarten (boot). Det ser till att datorn startar på hårddisken, floppy eller CD-rom. Du hittar det under bootsequense eller Bootorder, som jag sett en del datorer har. Skulle du boota från CD:n så får du ställa in i BIOS, så att CD-romspelaren ligger nummer 1 i listan.

 

Spara (Save and exit) och gå ur BIOS.

Stoppa in CD:n innan, för att datorn startar om i det här läget. Då är det bra att ha CD-skivan instoppad, så startar (bootar) datorn direkt på CD:n. Sen är det bara att följa instruktionerna på skärmen. Var snabb och tryck på valfri tangent här i början, för att bekräfta att datorn ska starta på CD:n. Annars hoppar den till hårddisken istället.

 

- Den XP-skiva jag har är för återinstallation av XP (operativsystemet fanns förinstrallerad på datorn vid köpet), alltså inte "orginalskivan". Är det återinstallations-skivan jag skall använda? Kan man använda det som ibland kallas för räddningsskivan i samma syfte?

 

Jepp, det är den CD:n du ska använda.

En varning dock: Du förlorar allt du har på hårddisken!!!

 

Ta säkerhetskopior av dokument och annat du är rädd om först.

 

Datorn återställs med "räddningsCD:n" till sitt ursprungsskick, såsom den var när du köpte datorn en gång.

 

- Kan man använda en och samma återinstallations-skiva på flera datorer (då jag ska formatera om även min kusins dator)?

 

Nej, det kan du inte. "RäddningsCD:n" är låst till din dator.

 

- När är det man skall reparera datorn, och inte formatera/ominstallera?

 

Du menar reparera operativsystemet?

 

Det bero helt på skadan i systemet. Är det en större skada skedd och du kanske raderat några viktiga systemfiler eller kvaddat något annat, så kan du reparera systemet via CD:n.

 

Vet ej om det funkar med en "räddningsCD". Tror inte det.

 

Ominstallera och formatera är lite samma sak. Du installerar om allt från början. Därmed försvinner allt du har på hårddisken.

 

- Borde man partitionera datorn också samtidigt som man formaterar om den?

 

Tror inte det fungerar med "räddningsCD:n". Fast jag kan ha fel.

Om du haft orginalCD:n så kan du göra detta under installationen. Finns ett bra partitioneringsprogram under installationen av XP på orginalCD:n. Superenkelt att använda.

 

 

Lycka till!

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Mauritz,

 

Hur går jag för att använda denna dolda partitionen på hårddisken och med hjälp av den formatera hårddisken?

Jag vill minnas att det inte går att partitionera. Om det inte blivit annorlunda nuförtiden. Man har i alla fall bara de val som ges vid körning av räddnings-cdn. Så boota med den och se vad den ger för alternativ. Vi hoppas att den ger dej partitioneringsalternativet.

 

/Mauritz

 

[inlägget ändrat 2004-12-05 16:03:40 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej!

 

Ja, så fort man ställer frågan så har man större chans att hitta svaret själv :)

 

Men eftersom detta inlägg ligger kvar så svarar jag själv:

Man ändrar med hjälp av pageup och pagedowntangenter i BIOS och sprarar innan exit.

 

Mvh/Liza

--------

 

Utan BIOS fungerar inte datorn.

 

BIOS har också hand om uppstarten (boot). Det ser till att datorn startar på hårddisken, floppy eller CD-rom. Du hittar det under bootsequense eller Bootorder, som jag sett en del datorer har. Skulle du boota från CD:n så får du ställa in i BIOS, så att CD-romspelaren ligger nummer 1 i listan.

--------------

En fråga till här:

 

När man är inne i BIOS och ska välja detta så hittar inte jag alternativet hur man ändrar. Om jag väljer boot sequence så kan jag bara välja F6 eller F7 för att load bios default eller load setup default.

 

Hur kan jag ändra manuellt så att jag kan starta från intallations-cd:n???

 

Tacksam för hjälp!

 

Mvh/Liza

 

[inlägget ändrat 2005-12-27 07:58:32 av observantia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

observantia skrev:

 

När man är inne i BIOS och ska välja detta så hittar inte jag alternativet hur man ändrar.

När du har hittat till BIOS boot meny, är det inte bara att navigera med piltangenterna? Det brukar vara det vanliga sättet, att navigera med piltangent till 1st boot device och trycka Retur-knappen. Då får man upp en meny med enheterna. Och där väljer man t.ex. CD-rom och trycker Retur. Sedan är CD-ROM den enhet som söks på först efter omstart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag blev lite orolig när jag läste varningen om räddningscd. Tänkte blåsa min hårddisk nu med en sådan skiva..

 

Hur gör man för att inte formatera om den partion som op ligger i och riskera att datorn aldrig mer startar?

 

Har formaterat många datorer tidigare, men aldrig med en räddningscd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...