Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ingen färg o ljud


kille28

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har köpt in kablar för att koppla min gamla video till datorn så att jag kan spela in mina VHS band till DVD skivor.

 

Till detta köpte jag ett Leadtek TV-kort, s-video kabel och en scartkonverterare samt antennkabel.

 

Nu har jag kopplat in allt och får endast in filmen i svartvitt och utan ljud. Jag får in alla tv-kanaler i färg utan problem med tv-antennen.

 

Någon som kan hjälpa mig?

 

Killen på Expert som sålde mig kablarna sa att bild och ljud går via s-videokabeln, stämmer detta?

 

HJÄLP mig snälla.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen på Expert som sålde mig kablarna sa att bild och ljud går via s-videokabeln, stämmer detta?

 

Nja, inte helt korrekt.

 

Via s-video går enbart bild. För att få ljud krävs en separat kabel.

På SCART-adaptern finns oftas möjlighet att ansluta två RCA-kontakter för att ta ut ljudet. Dessa är oftast markerade vitt och rött. På TV-korter finns troligen en nljudkontakt av typ "stereo"-plugg (finns säkert ett bättre namn på denna kontakt...)

 

Mao för ljud - en stereoplugg i datorn och RCA-kontakter på SCART-adaptern.

 

Till färgproblemet.

 

Vad sänder videon ut för signal? Jag gissar på komposit då detta räcker för att representera den kvalité som normalt finns på videoband. Lite bättre kanske det blir med s-video.

Till saken - kan du ställa om videon att sända s-video istället för komposit? Om inte - kan du få TV-kortet att ta emot komposit via s-video kontakten? Om inte - då är det nog en komposit-kabel du får skaffa, dvs en RCA-kabel men denna gång med gul kontkakt.

 

 

Klart?

Eller har jag missat något i min förklaring?

 

här kan du se exempel på olika kablar:

http://www.clasohlson.se/?AFP=store/main.asp&COSID=B045D60A23EC48C3AC4E5306590DD6A2171459&CatPath=Eq0q112q120q31q106&CampPath=Eq0&NoCache=12/5/2004%2012:42:14%20PM&IsCampaign=N

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-05 12:48:07 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen på Expert som sålde mig kablarna sa att bild och ljud går via s-videokabeln, stämmer detta?

 

Nä, det är fel. I den kabeln går bara S-video-signal.

 

Om du har en "vanlig" VHS-spelare (alltså inte en S-VHS) så används inte S-video alls, utan går ut som composite, som oftast är en gul RCA-kontakt.

 

Det enda du ska ha är en SCART-kontakt med en gul, röd och vit RCA-kontakt på samt en kabel med samma tre kontakter, alternativt en kabel med SCART i ena endan och gul-röd-vit i andra.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan inte ställa om videon, jag kan inte ändra i programmet till tv-kortet. jag hämtade ett annat program som kunde göra detta och mitt program som följde med slutade fungera och nu har ljudet och grafikkortet försvunnit och jag får blåskärmar.

 

jag har fixat allt det där men nu undrar jag EXAKT vilken kabel det är jag ska köpa. idoterna lurar ju kunderna.

 

han påpekade att ljudet också går via s-video kabeln.

 

vilken ska jag nu köpa från Clas Olsson?

 

till ljudet och färgen? behöver typ artikelnnummer, jag är rädd att jag går och köper fel igen. har slösa 300 på kablar som inte är rätt redan.

 

hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå tillbaka till expert och reklamera. Du har bett om råd och fått fel kablage - det är deras fel och ansvar.

 

Finns enkla kabalsatser med SCART-> kompist&stereopropp.

 

Det är nog vad du ska ha.

exempelvis artikel 32-5310 hos Clas Ohlson

Alternativt - har videon enskilda ut-kontakter för komposit eller s-video kan du använda dessa för bild. Bör då även finns RCA-kontakter på videon för ljud ut.

 

Men som sagt - reklamera - du har fått fel kablage.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artikel 32-5310?

 

är den gula COMPOSIT och den svarta ljudet eller?

 

videon har tre kontakter, video, audio audio.

 

på tv-kortet står det på gula kontakten AV, är det här COMPOST ska IN?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

råd via text utan bild är alltid svårt...

 

Ja, den gula är en komposit-kontakt (mer korrekt en RCA-kontakt, men en ledare för komposit...)

Den svarta en för ljudet.

 

Fungerar om din video sänder komposit via sin SCART-utgång, vilkte vi väl fastslagit att den gör.

 

Och ja, troligen - den gula kontakten på TV-kortet är där den gula kontakten ska anslutas.

 

Och videons kontakter

Gissar att de alla är av RCA-typ, dvs liknar den AV-in som finns på TV-kortet. Då kan du i praktiken skippa SCART-kontakten och bara köpa en RCA->RCA kabel för komposit samt en RCA+RCA->stereopropp för ljudet

dvs

i praktiken motsvarar det kablarna:

32-1228 + en RCA->Stereopropp adapater, typ 32-3273

 

Det ska inte ge någon skillnad i slutändan om du använder SCART eller ej. Välj det du tycker passar dig bäst och vilket som lockar med prismässigt.

 

Jag ger dig alternativen så att du kanske förstår vad det är kablarna ska användas till och vad för signal de transporterar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för all hjälp, nu har jag fått ljud och bild i färg, tack men nu när jag tar record så spelar den bara in bild i färg och inget ljud.

fattar ni vad problemet kan vara?

 

jag har ett Leadtek winfast 2000 xp och dess programvara

inte många inställningar men ändå så får jag den inte att spela in ljud.

 

irriterande, jag har suttit här 2 dagar och ändå så är det inte klart.

 

någon?

 

finns annan programvara kanske som är bättre, med fler kontroller och inställningar, typ som kan förbättra kvaliten på film om den nu går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ljud när du tittar på signal från din video men inte när du spelar in?

 

Isåfall finns det två troliga möjliga fel.

1: Ingen inspelning av ljud aktiverat. Ingen codec som tar hand omljudet dvs.

2: Fel inställningar i mixern som bestämmer vart ljudet tas ifrån vid inspelning.

 

Men - jag har inte ett Leadtek kort och är inte bekant med deras programvara. Kan inte heller rekommendera något specifikt för inspelning av video.

 

Men, ett program som kanske klarar det men är ganska omständigt är Virtual Dub. men jag rekomenderar som sagt inte programmed, jag bara nämner det.

 

För inspelning finns annars många program, varav de flesta kostar pengar. Några exemple finner du här:

http://www.tv-cards.com/apps.php

och här:

http://www.videohelp.com/tools?s=5#5

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är enligt mig att på kortet finns ingen LJUD IN och då man ansluter via Compsit så måste ljud ljudet (separat) gå in i tv-kortet eller hur?

 

att få ljud går ju inte annars. jag får ljud men då har jag kopplat ljudet till ljudkortet bara.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen ljud-in på TV-kortet? Ok lite annorlunda utseende och funktion än mitt Terratec kort med andra ord. Men även om du tar in ljudet via ljudkortet borde ditt inspelniningprogram klara av att ta in det.

 

Trots allt - mitt Tv-kort loopar ljudet till ljudkortet via en extern kabel och fungerar därmed likt din anslutning till ljudkortet, alla icke Terratec program tar ljudet fårn en av ljudkortets kanaler. Terratec program "fuskar" på något sätt och tar det från TV-kortet.

 

Anlog mix, om du har ett Sound Blaster Audigy, borde det vara som källa vid inspelning.

 

Hoppas du lyckas!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

/lade till lite och rättade några uppenbara srlavefl./

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-06 09:08:23 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

 

Mitt ljudkort har tre kontakter, alltså på kortet inuti lådan, en heter TAD, den andra AUX och den tredje CD-IN.

 

Jag har med TV-kortet fått en kabel som man ska koppla till en av de kanalerna antar jag. På tv-kortet är det LJUD-UT så det verkar ju som om det måste gå.

 

Men det är väl bara när jag ska spela in från TV.

 

Nu enligt mina kopplingar så har jag Compositkoppling och då vet jag inte vart jag ska stoppa in ljudet som kommer från min video.

 

Ljud In från VIDEON till Datorn via composit

Då är ju en av kablarna ljudet. Videon går in i AV men vart går ljudet då så man kan spela in?

 

Jag tror inte det går, ärligt talat, men sen vet inte jag så mycket om sådant.

 

Du är mitt enda hopp faktiskt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket TV-kort har du?

Söker efter Leadtek och första träffen är Leadtek TV2000XP:

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_040822_tv2000xp.php?page=2

En Stereo Line in ska där finnas.

 

Via kompospit kablen går enbart bilden, men det har vi väl redan sagt. Från Videon bör du ha två RCA-kontakter som går över till en stereopropp. SOm sagt borde det finnas an ingång på TV-kortet där du kan ansluta denna stereopropp. Om inte - ersätt den kabel som går mellan TV-kortet och ljudkortet och stoppa in din stereoprop i ljudkortet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.mycom.se/produkt/leadtek_winfast_tv2000_xp_39617.html

 

är mitt kort och den har ingen LJUD IN som den du visade. att man hela tiden ska köpa fel.

 

Hur skulle du koppla in det där kortet?

 

Det går ju inte enligt mig men jag kanske har fått stopp i hjärnan eller nåt.

 

På kortet finns LJUD UT, den ska ju kopplas till ljudkortet men vilket LJUD är det som kommer IN då? Förstår du mitt problem här, eller har jag helt fel nu igen?

 

Om jag kopplar kabel med stereoproppen från videon till ljudkortet så hörs ju det i högtalarna men hur fan fångar jag upp ljudet?

 

ge inte upp bara, jag kan förstå att du sitter och svär varje gång jag skriver något men håll ut lite till :) känns som om vi närmar oss en lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I texten står det "The Audio Input connects with a 3.5mm jack", detta tolkar jag som att det finns en Ljud-in i form av en 3.5mm teleplugg (samma typ som hörlurar använder sig av).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha!

 

Du måste använda adaptern, den som har en kontakt som passar i den runda kontakten med de många stiften i och har gul-röd-vit-svart i andra änden. Dom har bakat in allting i en kontakt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ajajajajaa hoppas jag inte givit dig fel info med kablar, fast det verkar som det. Det verkar som om ditt kort vill ha ljudet per RCA-kabel och inte stereopropp.

 

Förlåt!!!

 

 

 

 

and a short cable with both S-Video and RCA inputs for bringing non-coaxial TV signals and audio into the TV2000XP.

Gul -komposit

vit och röd - ljud.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen fara om du gett mig fel info, jag har köpt de kablarna du pratade om och det är inte hela världen.

 

men vad är det jag ska ha nudå? helst en länk med BILD så jag fattar, för nu börjar jag ge upp och bryta kortet i mitten.

 

jag kan inte se den kabel ni pratar om framför mig helt enkelt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är rätt kort vi nu pratar om med de kontakater som beskrivits i artikeln det länkats till så:

Du har blid från din video.

 

OK?

Denna för du över med EN RCA kabel, även tidigare kallad för komposit-kabel. (RCA är en typ av kabeln, komposit en signal...)

Denna kabel ansluter du via en adapter till TV-kortet. En gul RCA-kontkat.

 

OK?

 

På denna adapter finns äver kontakt för s-video och ytterligare två RCA-kontakter. En röd och en vit kontakt.

Till dessa två RCA kontakter kan du ansluta ljudet.

 

Det som gäller är alltås.

SCART-> tre RCA, en för Video, två för ljud.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010026495

Eller

Tre separata RCA kablar, en för video, två för ljud.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010052626

 

 

Återigen, förlåt, borde ha frågat initialt vad för TV-kort det var du hade.

 

Om du redan har kablar och inte vill/ids byta dessa kan du köpa en enkel adapter. Om du nu har en kabel med stereopropp i ändan kan du köpa...nä jag hittar ingen adapter åt det hållt hos Dustin...och inte heller hos Clas Ohlson..tyvärr.

 

f'låt än en gång

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har redan

Tre separata RCA kablar, en för video, två för ljud.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010052626

 

men sen hittade jag detta

 

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/winfast2kexpert/

 

om du kollar på bilden nedan där så ser du en kabel som tar in ljud från 2 rca och 1 en video och omvandlar till S-video(kontakt)

 

 

det står ju där att kontakten(dongle) är av typ s-video och rca.

 

så jag tänkte prova köpa en såndär kabel och prova så, vad säger ni?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på den här bilden:

http://img.neoseeker.com/v_image.php?articleid=1645&image=5

får ivartfall jag intrykket att det finsn en adapter med i ena änden

s-video

1xRCA för komposit signal

2xRCA för ljud

 

i andra änden en kontakt som liknar en utökad s-video som ansluts i TV-kortet.

Mao - anslut dina kablar till denna så bör det vara klart.

Jag syftar då på den i nedre kant av bilden.

 

Vad den andra, längre kabeln i bildens överkant, är tillför har jag ingen aning om.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

 

Problemet är löst, det räckte med 3 X RCA kablar som går in i en stereopropp. Ljudet tas nu in via LINE IN på ljudkortet.

 

Vill tacka alla som hjälp mig, utan er hade jag typ knäckt kortet första dagen.

 

Nu är mitt problem inspelning, och få bra kvalité, få plats med allt på dvd och cd, göra om vhs filmerna till dvdskivor. Jag kan inget om dvd format, videocodecs osv så om någon har tips om nybörjarforum och artiklar m.m. om videoformat, codecs, ljudcodecs, komprimering, redigering osv så skriv gärna här..

 

tack än en gång...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.videohelp.com bör du hitta det mesta som behövs. Sedan kan du ju söka/fråga här på Eforum för mer specifika funderingar.

 

 

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...