Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vart går gränsen


Airhead

Rekommendera Poster

Om jag skickar ett mail till alla i min adressbok, där flera är personer jag egentligen inte känner utan bara haft tillfällig mail-kontakt med, där jag frågar dem om de vill hjälpa mej med min c-uppsats genom att svara på en enkät som finns upplagd på nätet. Skulle det räknas som spam?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog dels på hur du gör mailet (sätt inte alla på CC-raden) och på vad mottagaren tycker, fråga dig själv varför någon du egentligen inte känner skulle vilja spendera tid på att hjälpa dig med en c-uppsats.

 

Du skulle förmodligen inte sätta dig och ringa folk ur en skolkatalog bara för att du hade en vag aning om vilka de var och råkade ha deras telefonnummer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Beror på vad personerna tycker men ur laglig mening så ar det bara kommersiell SPAM som kan bli åtalbar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju OK att fråga okända på stan

Inte om du tvingar dig på dem och inte accepterar att de bara går förbi.

 

Om du går omkring på stan och säger "Ursäkta, skulle jag kunna få ställa ett par frågor?" så kan folk gå förbi innan du ens hunnit säga "ursäkta", svara nej, kanske svära åt dig eller nåt annat. Om du istället ringer på deras dörr så måste de släppa uppmärksamheten från vad de höll på med, lyssna på vad du har att säga och sen säga "nej tack".

 

Ungefär på samma sätt förhåller det sig med anslagstavlor (eller motsv) vs. mail. Om du skriver något på Eforum eller något annat större forum så är det lite upp till var och en att bry sig eller inte. Om du däremot skickar ett mail så känner de flesta ett betydligt större tvång att läsa mailet och ta reda på om du vill ha svar, därefter kommer de att undra varför du skickade det till just dem samt eventuellt bli sura eftersom de tycker att du missbrukar det faktum att du råkat komma över deras mailadress.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är OK för sifo och liknande och skicka enkäter per post till fok, och om man inte svarar så skickar de flera påminnelser.

En enkät för en c-uppsats är en vetenskaplig undersökning, inte något man gör för att det är kul eller för att tjäna pengar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är OK för sifo och liknande och skicka enkäter per post till fok, och om man inte svarar så skickar de flera påminnelser.

Det är stor skillnad, framförallt för att de flesta vet vilka SIFO och TEMO är, ingen behöver ifrågasätta om det finns några dolda motiv bakom frågorna och oftast så får man någon form av kompensation (t.ex en blomstercheck eller ett par biobiljetter om man ställer upp). Dessutom tror jag inte alls att alla tycker att det är ok.

 

En enkät för en c-uppsats är en vetenskaplig undersökning, inte något man gör för att det är kul eller för att tjäna pengar.

Vad har det med saken att göra?

Jag skulle inte tycka att det var ok om cancerfonden ringde hem och ville intervjua mig om attityder, däremot skulle jag förmodligen tycka att det var kul om Rolex ringde mig och gjorde en marknadsundersökning. Varför skulle något vara bättre eller sämre för att någon försöker tjäna pengar?

 

Vidare undrar jag varför du formulerar dina frågor som påståenden?

Om du redan har bestämt dig för att det är ok så finns det väl ingen anledning att fråga här om det är ok, om du är osäker på om det är ok så är det ett rätt underligt beteende att säga emot folk som försöker vara hjälpsamma och ge sin syn på det du frågade om.

 

Varför inte maila dina vänner och fråga om de vill hjälpa dig med din C-uppsats, rimligtvis borde de flesta vara intresserade av att hjälpa en vän. Att skicka mail till folk du inte känner kommer varken att ge ett speciellt bra underlag (om det är en enkät) eller se speciellt bra ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte att säga emot, det var bara funderingar som dök upp när jag läste dina svar. Ahh, nu vet jag varför man ska använda dessa figurer

:)

Jag är tacksam för din hjälp.:thumbsup:

Dessa okända kontakter gör ingen större skillnad för mig, det var bara en fråga som dök upp när jag gick igenom adressboken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att komma ihåg att spam har en omvänd kostnadsstruktur. Folk betalar för att ladda hem mailen, dvs det kostar folk pengar och resurser att ta emot nåt de inte bett om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur laglig synpunkt tror jag inte att det kan klassas som SPAM en din e-postleverantör kan mycket väl göra det. Dvs om det helt plötsligt börjar komma en massa utgående mail från ditt konto (dessutom med samma innehåll) så kan ISPn mycket väl ha ett filter installerat som anser att det är SPAM. I bästa fall stoppas bara mailen från att skickas ut men jag ser det inte som otänkbart att någon nitisk ISP skulle få för sig att stänga ditt konto.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har redan fått många bra svar, men som tillägg till dem:

Du frågade: "Skulle det räknas som spam?"

 

Det beror på vem du frågar. Jag skulle göra det, för min definition av spam är "massutskickad obeställd epost", med ett mycket lågt värde för "mass".

Spam från vänner och släktingar anmäler jag inte även om det tekniskt sett är spam. Det hindrar mig inte från att surna till på dem i vissa lägen även om jag inte anmäler dem.

 

 

Det betyder att om någon i din adressbok skulle ha samma åsikt som jag så skulle de kunna anmäla ditt utskick till din isp.

 

Om sedan din isp skulle anse det vara spam vet jag inte, än mindre om de skulle göra något åt det (är det bara en som anmäler dig så lär det inte hända något). Men det gör det inte acceptabelt att skicka det enligt min uppfattning.

 

Juridiskt sett i Sverige är det (som Alexander Lund skriver) hur som helst inte olagligt, eftersom det inte är spam som är olagligt här, bara en del kommersiell obeställd epost:

1 enda unikt kommersiellt obeställt epostmeddelande är olagligt om det skickas till en fysisk person.

100000 likalydande epostmeddelanden med ett religiöst budskap är det sannolikt inte förutsatt att ingen av de 100000 kontaktat avsändaren och avsagt sig spam,

100000 likalydande kommersiella meddelanden skickade till info@ ett aktiebolag är det definitivt inte förutsatt att ingen ansvarig för ett aktiebolag på listan kontaktat just avsändaren och sagt att de inte vill ha epostreklam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...