Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mer minnen, vilken typ vilken storlek?


cibbe

Rekommendera Poster

Jag undrar lite över vilket minne jag ska välja om jag ska lägga till lite mera...

 

jag har en epox ep8rda+ och kör nu med 2*256 ddr333 i dual channel.

Men får en känsla av att mitt grafikkort och cpu blir strypta utav mängden minne. (3000+ och 6800gt)

 

*Så jag undrar om jag utan problem kan köpa ett 512 mb eller om jag bör hålla mig på ett 256 mb till.

 

*Om det gör någon skillnad om jag väljer:

Kingmax 256Mb PC2700/DDR333 CL2.5 184p SuperRAM

De jag har just nu är vanliga standard minnen. (kingmax är något billigare)

 

* Och om jag väljer ett 512 mb, spelar det någon roll om jag har den i den första dimm porten eller ska jag ha den i den mellersta? Och kör moderkortet fortfarande med dual channel på dem två yttersta minnena, eller på alla, eller inte alls?

 

- Har aldrig satt mig in på minnena, för mycket flux med alla cl standarderna och allt vad det finns...

 

/Tackar för svaren på förhand / Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Det borde gå bra så länge du har en av dina 256:or i den yttersta sloten.

 

*Här var det lite trixigare... därför att frågan om hur man kan blanda olika minnesmärken skiljer sig mycket från mobo till mobo.

 

*Om du använder en 512:a borde det inte spela någon roll ifall den är i första eller mellersta sloten. Det viktiga är att du som sagt använder en 256:a i den yttersta och din andra 256:a i någon av de närmaste slotarna.

 

Placerar man minnesmodulerna enligt mitt antagande i sista punkten så tror jag att du fortfarande kommer ha dualchannel (128 bit i stället för 64). Men jag kan naturligtvis ha fel. Kolla efter själv i din intstruktionbok och se ifall du får en annan tolkning:

http://www.epox.nl/manuals/mu-8rda&%2B11.pdf

 

Och ja, ditt system bromsas helt klart av din nuvarande mängd internminne. 512MB är utan tvekan för lite för nya spel.

 

Apropå Cas Latency (CL) så är detta minnets svarstid. Har man CL 2.5 så går det 2.5 klockcykler i tidsåtgång innan minnet kan svara på en förfrågan ifrån minneskontrollern, vilken normalt sitter i northbridgekretsen men hos Athlon 64 är inbyggd i processorn. Man kan blanda minnen med olika CL men i så fall anpassar sig alla moduler efter den som är långsammast.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, bra svar. Det blir nog garanterat mer minne om det bli 256 eller 512 det får plånboken bestämma. Och jag tycker faktiskt att det laggar lite väl, i vissa spel. Tex Rome: total war, där jag nu kör på 10*7 och maxar med antialising istället, flyter "nästan" lika väl på min brors dator med en xp2000 fx5900.

 

CL är alltså "svarstiden" på minnet, med bortsett från cl2,5 så står det en massa annat i BIOSen också, typ 4-7-7-7, och när jag "klockade", lite, och bara höjde fsb från 166 till 170 höjdes siffrorna med 1 på nästan alla delarna. Jag undrar om jag rentav försämrade prestandan när jag gjorde detta ?

 

Det får nog bli de lite dyrare standard minnena också, fall i fall det uppstår problem.

 

Nu ska Stema ladda igen... först står det färdig och sedan ska den ladda 1 timme igen..... steam

/C

 

[inlägget ändrat 2004-12-03 18:53:40 av cibbe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tex Rome: total war, där jag nu kör på 10*7 och maxar med antialising istället, flyter "nästan" lika väl på min brors dator med en xp2000 fx5900.

 

Menar du att även din brors dator med sitt FX5900 körs med maxad antialiasing o s v.?! Längre ned på den här sidan kan man se att 8x-antialiasing är otroligt prestandakrävande t o m för ett 6800 Ultra, jämfört med 4x-

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20040414/geforce_6800-43.html

Som man kan utläsa från texten, så använder 6800 då en kombination av super- och multisampling, vilket tydligen ger högsta möjliga bildkvalité men som även kräver oerhört mycket prestanda av kortet. Därför brukar jag själv nöja mig med 4x-antialiasing (samt 8x-anisotropisk filtrering) med mitt 6800 GT. Som jag har förstått det så används endast multisampling vid 4x-läget (vilket även Ati använder). Jag vill gärna ha en kombination av högsta möjliga bildkvalité, och hög fps. Och som man kan se i tabellen så stjäl 4x-läget nästan ingen prestanda alls jämfört med att köra helt utan antialiasing.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Var länge sedan jag skrev något i ämnet men nu har man råd:-)

 

*Har nu bestämt att mer minne är vad man skulle behöva. Frågan blir då hur mycket "behöver" jag och vilket minne är det jag ska ha?

 

*Det var länge sedan jag köpte mitt nuvarande minne och har egentligen glömt om jag köpte vanlig standardminnen, original eller samsung. (Jag har en känsla att det första namnet är original namnets efterträdare?)

 

Jag har kollat med sisoft sandra och om minnet står följande:

 

(Vet inte om det är av vikt men det står även följande:

256 mb ddr-sdram 2.5-3-3-7cl 2cmd)

 

Memory Module(s)

Memory Module 1 : Samsung M3 68L3223DTL-CB3 0C615800 256MB 8x(32Mx8) DDR-SDRAM PC2700U-2533-700 (CL2.5 up to 167MHz) (CL2 up to 133MHz)

 

 

Här är var jag blev osäker. De flesta minnena är väl från samsung och är kanske inte representativt gällande vilket märke jag faktiskt har?

 

*Om det faktiskt är samsung undrar jag om man kan ha andra märken också? Ska köpa från datorbutiken och där kostar 512 av standard 695 kr, medans Samsungs kostar 850 kr.

 

* Jag undrar även om jag faktiskt behöver 512 till? Jag har 2*256 i dual channel (3000 barton och 6800gt, 3 dim portar) Eller om det gör lika stor skillnad med bara 256 i mer minne, det skulle bara kosta 355 kr.

 

* När det gäller rome total war håller jag med om att 8x antialising är ganska onödigt, har i regel 4x samt 8* i 12*10, det brukar funka ganska väl. Men när det gäller det här spelet har jag fått för mig att det nog kräver mer av minnet och cpu:n. Och minnet i synnerhet. Jag har haft två pers här och spelat rome och om man bara ska gå på laddningstiden blev den personen med en p4 på1,8 med 512 i ram klar före den med en barton 2800+ och 256 i ram. Så mer kan nog inte skada. Men efter ca 20 min brukar det nästan kvitta vem som sitter på vilken dator, det blir ospelbart i vilket fall som, jag antar att det är severn som skulle tjäna mest på mer minne där?

 

Tackar för hjälpen jag har fått förresten om jag inte gjort det redan.

 

PS Jag har letat efter någon from av tabbel som visar fördelarna med mer i minne men har inte hittat något, någon som vet något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...