Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stänga av XP via en genväg på skrivbordet


vertpre

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kanske någon tycker att det här kan vara bra att ha.

 

I stället för att gå till "Start" för att stäng av datorn kan man lägga en genväg på skrivbordet.

Ladda först ner det här programmet.

 

http://www.budja.com/shutdown/

 

Spara det till t.ex. C:\

 

Högerklicka på skrivbordet och välj ny genväg, bläddra till platsen där Shutdown.exe finns. Namnge genvägen och slutför. Högerklicka på genvägen, välj Egenskaper. I rutan "Mål" lägg till -u efter shutdown.exe.

Det måste vara ett mellanrum mellan .exe -u. Verkställ och OK.

Nu räcker det med att dubbelklicka på genvägen och Windows stängs av.

 

Vill man "starta om Windows" gör man en till genväg och lägger till -r efter shutdown.exe.

 

Programmet har fler alternativ. Klicka Start/Kör skriv cmd.exe och OK. Skriv platsen där Shutdown finns t.ex. C:\Shutdown.exe och "Enter" och alternativen kommer upp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar onödigt att ladda hem ett program när det redan finns på datorn. Det här är hjälpfilen till den shutdown som finns i XP:

Syntax: shutdown [-i | -l | -s | -r | -a] [-f] [-m \\datornamn] [-t xx] [-c "kommentar"] [-d up:xx:yy]

       Inga argument   Den här dialogrutan visas (samma som -?)
       -i                      Visa användargränssnitt. Detta måste vara första
alternativ.
       -l                      Logga ut (kan ej användas med alternativet \m)
       -s                      Stäng av datorn
       -r                      Stäng av och starta om datorn
       -a                      Avbryt avstängning
       -m \\datornamn          Namnet på en fjärrdator som ska stängas av/startas om eller där åtgärden ska avbrytas
       -t xx                   Timeout för avstängning, uttryckt i sekunder
       -c "kommentar"          Kommentar för nedstängningen (högst 127 tecken)
       -f                      Avslutar progam som körs utan varning
       -d [u][p]:xx:yy  Orsakskod för avstängningen
                               u anger användarkod
                               p anger planerad nedstängning
                               xx är övre orsakskod (positivt heltal som är mindre än 256)
                               yy är nedre orsakskod (positivt heltal som är större än 65536)

 

Så shutdown -s för att stänga av osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hakar på denna tråd, då jag har en fråga om Stänga av XP.

Mitt tangentbord har programmerbara knappar, t.ex. Log off. Trycker jag på den får jag alternativen Växla användare och Logga ut. Skulle vilja programmera knappen för att få Stäng av-funktionerna. Alltså Vänteläge, Stäng av och Starta om. Men var hittar jag genväg till Stäng av-funktionerna så att jag kan koppla till knappen?

 

[bild bifogad 2004-12-02 17:31:27 av Maratonmannen]

[bild raderad 12/3/2004 9:59:10 PM av Maratonmannen]

[bild bifogad 2004-12-03 22:01:43 av Maratonmannen]

650431_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade i min Microsoft XP utan och innan (bok från microsoft press) med den följde en CD-ROM med lite "Author Extras" där det finns en fil med där det står "Shutdown.exe - A program that expands on the built-in Shutdown.exe command by allowing you to put your system in standby or hibernation."

 

Shutdown.exe finns i Windows/system32 men den som följer med boken är tydligen en modifierad version av den filen.

 

I boken står att "Shutdown.exe (originalet i windows XP) är ett kommandoradsverktyg som låter dig logga ut, stänga av eller starta om datorn".

 

Hur man skall använda den filen är jag inte säker på men det kanske finns något att Googla fram om det?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så svårt att trycka på Windowstangenten, sen på Ä och till sist på Ä igen?

Nej, det var inte svårt. Bara det att jag inte kände till det.

Sista trycket på Ä, är det för att starta om eller stänga av? Om det är för stäng av, vad är det då för bokstav för starta om? Jag har inte testat ännu mer än fram till sista Ä.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar onödigt att ladda hem ett program när det redan finns på datorn. Det här är hjälpfilen till den shutdown som finns i XP

 

Kanske man kan tycka om man vet att det finns i XP, vilket inte jag gjorde.

 

Tittade i min Microsoft XP utan och innan (bok från microsoft press) med den följde en CD-ROM med lite "Author Extras" där det finns en fil med där det står "Shutdown.exe - A program that expands on the built-in Shutdown.exe command by allowing you to put your system in standby or hibernation."

 

Den filen är nog samma som jag har hämtat på nätet. Med de utökade alternativen "stand by", "force the action" och "hibernate". Kollade i lexikon vad hibernate är för något. Hibernate betyder "ligga i ide".

Vill du använda filen så testa det som jag skrev i mitt första inlägg.

[inlägget ändrat 2004-12-02 21:05:18 av vertpre]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...