Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pizza Hut blir Taco Bell


TicoRoman

Rekommendera Poster

I filmen Demolition Man (som just nu går på ZTV) översätts "Pizza Hut" till "Taco Bell". Warum?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vissa versioner av demolition man så har dom digitalt ändrat och dubbat om alla referenser till taco bell till Pizza hut. Vet inte säkert varför men har hört att det berodde på att Taco bell inte var så känt i europa.

Så antagligen så har översättningen gjorts på orginalfilmen och sedan inte ändrats när dom gjorde ändringarna i filmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt, jag antar att det stämmer. Det lät faktiskt lite "fel" när de sa Pizza Hut, så ändringen kanske inte blev så bra.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det hade med sponsorpengar att göra. De var även tvungna att lägga en Pizza Hut logotype över Taco Bell diton i efterhand. Nu såg jag inte filmen på ZTV i går mer än att jag zappade förbi... Hur såg loggan ut då?

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna miss fanns på Avigsidan.com nyligen. Här är förklaringen: Produktplacering.

 

"For some non-American releases, references to Taco Bell were changed to Pizza Hut. This includes dubbing, plus changing the logos during post-production. Taco Bell remains in the closing credits."

 

Översättaren måste antagligen bara haft tillgång till den amerikanska versionen.

 

G-2-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trivia:

In the strange attempt to entirely replace the Taco Bell name with Pizza Hut (the name was dubbed over and computer generated images of the logo were pasted over), the editors missed a spot. At the start of the battle outside the restaurant, when everyone is flocking to the window, one pane still holds the logo for Taco Bell and the Taco Bell sign is visible in the first shot of the van (in the background when people are running) on the door.

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...