Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pc byts mot G4???


ake

Rekommendera Poster

Henrik K Olofgörs

Poser...<fnys spott harkel> ;)

 

Tack för beröm. Hon heter faktiskt Claire. (Och det finns en supernördig förklaring; jag namnger avatarprojekt i alfabetisk ordning, och det här var nummer tre, efter Aaron och Brecht så kom Claire. Är inne på Devon i nuläget, det är länge sedan jag hade tid....)

Kläderna var ett helvete, det är geometri alltihopa, håret var också himla struligt, fick använda cirka 70 partikelsystem för att det skulle se ok ut. Men det gick, och hon är fullt animerbar med ett semi-avancerat skelettsystem och en del speciella deformeringsregler.

 

7.5.3 kanske stämmer, kommer bara ihåg att det var någon version innan 7.5.5 som var riktigt elak. Därmed inte sagt att 7.5.5s karaktär var av den godartade typen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Skapad
  • Senaste svar
Erik Gustavsson1

Jo, visst är Mac o PC rätt lika, men man vet ju aldrig, jag har varit med om stackars PC användare som bara inte KAN svälja det faktum att man måste kasta grejor i papperskorgen som man vill få bort från datorn, ex CD-skivor och disketter... (Då brukar jag göra ett papperskorgsalias och döpa om det till "Utmataren" och byta ikon... :-)

Mus (och tangentbord) bör man nog byta hursomhelst.. finns det nån (förutom Victor.. om ens han) som tycker den medföljande musen är speciellt mysig? Om man ändå byter är det ju lika bra att köra tvåknappars eller mer..

 

Kortkommandona är som du säger lika bara man håller reda på att skilja mellan cmd och ctrl :-)

(Låter som om det skulle vara jättesvårt va?)

 

Nej, är man inte helt handikappad så är det inget svårt att gå från den ena till den andra och tvärt om...

 

/E (som tydligen inte har annat att göra idag än att vara här)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Hår är hårigt.. Jag gjorde en 3d bild med en tjej från Poser, en version innan Poser kunde hår.. så jag ritade dit håret i efterhand.. fusk? Njae.. det är ju resultatet som räknas.. men den tjejen skriker annars poser lång väg.. :-)

 

Jag hade 7.5.5 på min 7100a.. kommer ihåg vad säljaren sade när jag lämnade butiken.. "-är det 7.5.3 på CD'n så kom tillbaka så får du en ny CD med 7.5.5 på.."

Jag behövde som tur var inte komma tillbaka och byta. men när jag fick tag i en MacOS 8 beta så blev min dator ett under av stabilitet och ett prestandamonster i jämförelse (Ok, jag överdriver lite, men bara lite)

 

Kan kläderna på Claire skrynkla sig å sånt?

Du har ingen liten demoanimation liggandes nånstans?

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Ja, jag minns också hur trevligt OS8 kändes. Gick du alltså direkt från 7.5.5 till 8, inget 7.6?

 

Skrynkel & sånt;

Ja, det finns constraintsystem och skeletal koordinering för att det ska skrynkla lite, men det ser inte särskilt bra ut (begränsat till midja och armveck och inte interpolerat). I A:M2000 (Claire är från A:M99) har de byggt in en speciell "cloth"-arkitektur som jag använder för Devon. Helt otrolig faktisk, enormt övertygande.

Om du har lust att titta lite på Animation: Master

som appen heter så finns den på http://www.hash.com

 

Det ska finnas en flyby med Claire på en backup någonstans, men jag har för mig att hon bara typ vrider kroppen, och kanske sträcker fram en arm eller nåt, minns inte så noga. Jag kan ta en titt, hade ändå tänkt sortera cd-samlingen ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Hej Olofgörs?!?

 

Nej som jag skrev är min erfarenhet av grafik inte speciellt stor. Jag använder Adobe Photoshop lite då och då men är absolut ingen stjärna kanske eftersom jag inte har någon fallenhet för det.

 

Det närmaste jag designar grafik på mitt arbete är administrationsverktyg och applikationer. Detta eftersom några grafiker inte hal lika stor fallenhet och såklart ingen kunskap inom det.

 

Det må hända att du tycker att Maccen överglänser PC'n vad gällande grafik men jag lovar att eftersom jag inte vet vem du är så tror jag inte lika mycket på dig som mina kollegor.

 

Vad beträffar miljön på Maccen så vill jag påstå att jag är någorlunda hemma. Däremot undviker jag denn så mycket jag bara kan eftersom det känns som om man är berövad sin frihet. Det känns som det är gjort för 4:åringar eller skall jag säga för grafiker. 99% av fallen då jag själv använder en MAC är då jag skall testa något jag (vi) gjort. I alla fall hittills har det handlat om gränssnitt i Netscape och Explorer.

 

Jag anser att Maccen är vida underlägsen PC'n och ja jag vet jag är en Microsoftförepråkare. Apple har det suveränt enkelt, för det första har dom en mycket hängiven skara som vägrar släppa greppet om det. Men som sagt det kan jag ju förstå sådant är religion.

 

För det andra är det hur enkelt som hellst för dem att utveckla sitt system jag menar det finns ju bara en enda dator och det är Apple. Jämför bredden på Windows som skall fungera för hur många kloner och hårdvara som hellst.

 

Det konstiga är däremot att Apple fortfarande kör sitt gamla rejs med ett operativ som är URGAMMALT och har samma underlägsna teknik som Windows 3.11. Det är skrattretande att läsa deras reklam om MACOs X. Nu äntligen har man förstått att något måste göras, ungefär 7 år försent men ändå. Förresten blev ju hela projektet förskjutet ett år frammåt i tiden, låt oss säga 8 år försent.

 

Det finns mer en dator används till än att bara skapa grafik, tro mig!

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Betänk det här :)

 

Geforce kommer till Mac (RSN)

Macosx kommer (RSN)

MP maccar kommer(RSN)

Maya kommer till Mac (RSN)

 

En hel del RSN där.

 

Geforce finns (till PC)

Win2k/NT finns (Till PC)

MP burkar finns (Intel)

Maya finns (för PC)

 

Svårt val, eller hur?

 

Och iom detta så lägger jag ner 3d-spåret hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

hehe, då förstår min skepsis när det gäller Mac. Jag fick ju höra hur bra den var och hur kasst allt annat var redan då :-) Jag var faktiskt tvungen att använda skiten 8 timmar om dagen och det var inte ett dugg kreativt.

 

Det är ju det att photoshop är såpass optimerad för g4 som gör att g4 kan anses vara ett alternativ. Man kan ju inte direkt påstå att OS:et eller resten av hårdvaran skulle väga till macens fördel.

 

Athlon finns inte i MP-konfiguration, och AFAIK så finns det ingen renderfarm-lösning för den så det är nog inte särskilt konstigt att den inte har gjort väsen av sig. Jag tycker iofs inte att man bör kalla K7 en spelprocessor då den är bra mycket snabbare än g4, men det är en bedömningsfråga.

 

För RSN se mitt tidigare inlägg :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ake, Personligen tycker jag du ska satsa på en Macintosh i detta fall. När det gäller APS som många tydligen hävdar bara funkar på PC är det inte riktigt sant. Program som till exempel Adobe GoLive har APS-stöd. När det gäller DreamWeaver vet jag inte, men jag tror också den har stöd för APS.

 

Behöver du någon gång köra Windows så finns det ju program som Virtual PC och SoftWindows (den tidigare har stöd för Windows 2000).

 

Jag jobbar med just det du håller på med, förutom med APS. Jag anser att en G4 är det bästa du kan få idag när det gäller att jobba med grafik. Mycket beroende på att Apple har alltid haft en genomgående tanke med sina produkter och du får äkta WYSIWYG.

 

Lycka till med ditt val!

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

ASP Petra ASP :-)

 

WYSIWYG är en myt, jag har lite erfarenhet av tryckbranschen och talar av egen erfarenhet :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Hallå Petra!

 

ASP(Active Server Pages) eller skall man säga COM object för generering av dynamisk HTML.

 

Skall jag i närmare detalj förklara vad COM är för dig får du gärna gå en kurs!!!

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Men Jon, hur kan du påstå att WIN OS är överlägset MAC OS när du själv skriver att den erfarenhet du har från MAC burkar mest är från användning av Netscape & Internet Ex. ........

Ditt snack om att du saknar frihet i MAC OS är ju också löjeväckande ,det enda man saknar är ju friheten att totalkrascha systemet.................................

 

Visst finns det mer att använda en dator till än att skapa grafik på , och MAC'ar är ju grymma även på musik,video,dtp,programmering,databaser,internet,kalkyler,CAD,m.m. och till skillnad mot PC's så kan man ju faktiskt fylla maskinen med olika program, utan större risk för allvarliga systemklascher till skillnad mot WinPCs..................................................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Dobroslaw om man mest kör grafik på sin dator så är ju G4/400 med ALTIVEC snabbare än ATHLON 1000 , men priset på en motsvarande G4/450 (från APPLE-store men finns ju billigare) är ju runt 5000:- under Athlon 1000 och då får man ändå med 2 separata firewirekanaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Jag kom att tänka på en sak. Du nämner att du ska syssla med webbgrafik. Varför skulle du isf behöva en g4 eller fet pc?

 

G3 eller celeron räcker bra till för den behandlingen. Jag tror att vi blev lite för vilda i diskussionen här. Så jag tror inte att du ska behöva lägga ut mer än 10-12 papp för rubb och stubb (ex. skärm). Satsa på en stor disk (20+) och schysst med minne (256 MB) bara så fixar det sig.

 

G4/P3/Athlon förefaller vara något av overkill i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oooooops... tavfel.. ;)

 

Dobroslaw, Jag har jobbat med Macintosh, Desktop Publishing sedan 1986. Jag VET vad WYSIWYG är och nåt sånt har aldrig PC lyckats komma i närheten av... sorry.

 

Har dessutom jobbat i den grafiska branschen sedan 1980.... det blir 20 år nu. JÖSSES, jag är GAMMAL!!!!

 

Nåja, nu var det inte min ålder vi skulle diskutera, men viktigt är. PC/Windows har aldrig upplevt WYSIWYG, men däremot klarar Mac det.

 

Kolla bara ett 12 punkters typsnitt på en Mac, jämför detta med storleken på en Wintel-maskin och sen jämför med 12 punkter i tryck. Vilken kommer närmast? Jo, Macen. Det kan skilja en halv till en punkt mellan tryck och en 12 punkter times på en Macskärm medan en 12 punkter Times på en Wintel-maskin är typ 30% större än i verkligheten!

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Det är iofs rätt intressant då jag antog att det normala var att man gjorde filmerna i postscript? Och att postscripttypsnitt var rätt så "standardiserade"? Och att filmprintrarna har egna postscripttypsnitt på sina egna hårddiskar?Men jag har självklart fel, eller hur?

När jag talar tryck så menar jag tryck och inte Apple Laserjet. Det är nog där som vi missförstod varandra.

 

Färgkalibreringen är lättare på mac men det blir aldrig WYSIWYG. Det blir alltid avvikelser när det gäller färgmättnad. Det är det som ligger till grund till att folk som ska ha saker tryckta åker ut till tryckerierna och kollar läget. Det är också därför som det finns folk i tryckerierna, de är inte bara där för att fylla på papper :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo lite overkill kan det vara kanske, men tanken var att om jag nu skall köpa mig en Mac och "konvertera" från PC'n i och med mitt nya jobb så tycker jag inte att det finns någon anledning att gå ner ett hack när jag vill ha bra prestanda. Det är ju lite därför jag vill ha en G4:a - ursnabb i de program jag använder, problemfri och anpassad för webb och grafikbehandling. Är det inte så?!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Om du använder photoshop så är det sant, G4 kör den snabbt. Det finns dock inget som heter problemfri dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Å andra sidan så kanske det inte är meningen att vi 4 åringar ska sitta o knåpa med såna saker som du måste älska, typ hacka i registryn å sånt. Fär oss räcker det att man pluggar in sladden o sen kan leka med den..

Vi får helt enkelt vänta tills vi också är 6år gamla och får intresse av att pilla på allt!

 

Jag fattar inte vad det är för "frihet" du vill ha.. är du en sån som köper Volvo 242 bara för att kunna meka med bilen också?

 

Jag håller dock med om att MacOS8 är gammalt som gatan under sitt glänsande platinum skal. Men det ska ju som sagt var ändras. Apple har ju sen -94 hållit på att pula med sitt "nästa OS" som har hetat gershwin, copeland och en massa annat.. en del av funktionerna dök upp i 8'an.. Sen 94 har ju Apple varit med om ganska stora omvälvningar som naturligtvis påverkat utvecklingsarbetet. De har ju mer eller mindre startat från schratch vid ett par tillfällen..

 

Nu är det inte apple i sig jag försvarar, utan mig själv (Tror du jag gillar att bli kallad fyraåring eller?) och min önskan att datorer skall mogna från "Volvo 242 stadiet" där man MÅSTE meka med dem, till att bli slimmade och användbara.

 

Jag tror inte du verkar ha förstått att dina och mina krav på vad en dator skall kunna är diametralt åtskillda. Dina krav verkar i mina ögon vara full acess till vareda liten process som maskinen företar sig.. vilket är självklart om man håller på att utvecklar..

Mina krav är att maskinen startar upp på morgonen, hittar nätverket (UTAN att jag måste hjälpa den på traven). Att de program jag vill köra startar utan problem så att jag kan göra mitt jobb.. Mitt jobb är INTE att sitta meka med datorn och dess olika systemfunktioner..

Lika lite som en snickare vill bli tvingad att skruva isär sin borrmaskin varje dag för att kunna använda den, den ska borra när han vill, punkt slut.

 

Personligen tvivlar jag på att du är vidare bra på att designa gränssnitt då du tydligen hyser förakt för alla simpla användare.. och kallar oss för 4-åringar.. jag antar att dina gränssnitt liknar "Fisher Price" då eller?

 

/ErikG 4år (+21)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Jaha.. då vet vi det.. trodde de var typ tomtenissar som gav heidelbergarna hö och papper...

 

Tyvärr är det nog så att WYSIWYG aldrig är WYSIWYG på riktigt..

För tryck får man ju ialla fall en hyfsad blick för hur det blir på skärm på mac (quark) om vi bortser från färger...

Inte ens digitalt provtryck är rättvisande, det enda som hjälper är att trycka en "förserie" om man verkligen vill ha en 100% korrekt förhandstitt..

För webb spelar det nog ingen roll vad man sitter i för verktyg då NS och IE visar olika resultat..sen ska vi inte tala om färgmatchning...

Även här är det enda sättet att få en bra titt på hur användarna ser sidan att titta på den genom de medium användarna använder (dvs testa skiten i alla browsers på alla plattformar med olika skärmupplösningar...)..

 

Vad gäller stödet för att lägga in enklare ASP funktionalitet på en webbsida så finns det i dreamweaver en funktion för denna i form av ett litet fönster där man skriver in koden, men jag tycker det verkar smidigare att skriva in koden direkt i HTML vyn..

Ska man utveckla stora grejor så finns det, som Jonas kan berätta för dig i sömnen, andra verktyg.. men dom måste du säkerligen vara programmerar guru för att använda, och inte 4-åring som vi..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Jodå!!

 

Lite MAC vana har man men den lämnades med MAC OS 7.5 då vi slängde ut vår MAC webserver mot PC serverar.

 

Sen har man byggt upp nätverk med MAC:ar i, dock inga större nätverk, där kan jag ju bara tacka MS för att de lagt in fina funktioner som gör det möjligt för MAC användare att logga in på en NT burk, hittade inget omvänt på MACen men det var ju ett tag sen.

 

Att MAC:en alltid har varit stora på den grafiska biten har jag aldrig förnekat, men jag hävdar bestämt att PC har kommit närmare även om den inte har kommit ifatt.

 

och som jag skrev i inlägget ovan så har jag ingen erfarenhet av G4:an men eftersom du kan få en lika snabb PC-burk för samma mängd pengar och eftersom han skall syssla med asp så är valet inte speciellt svårt.

 

Fast det kommer ju MAC:gänget (Viktor, Erik och Henrik) aldrig att erkänna.

 

- Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Själklart ska han välja PC om han ska utveckla mycket ASP... men handlar det m att klistra in små kodsnuttar i ett annars rent html dokument så kan han lika gärna göra det på macen..

Det lilla jag gjort i ASP är gjort i typ..notepad.. men så gör jag inte anspråk på att kunna asp heller...

 

Notera att jag rekommenderade TVÅ datorer, en mac o en PC..

 

:-)

 

 

/ErikG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Dobroslaw,

postscript på en PC är ju ett skämt, och om du dissar gfx på 7.5.5 så visst, men på vilken nivå låg PC då? En PC har aldrig vid ett jämförbart historiskt ögonblick varit bättre för gfx än en Mac, och det är ju det som spelar roll. Att sedan komma med "men det är ju webb och destinationen mindre än 100dpi" visar bara den urholkning av gfx som verkar obrottsligt förbundet med att förespråka PC som grafikstation; det är inte bara destination som räknas, ska dest. bli bra måste originalen vara bra, högupplösta scans är bättre att jobba med än lågupplösta, digitalfotografi, ev. video etc.

 

Ake,

det finns en anledning till att mellan 60 och 80% av den grafiska industrin (beroende på bransch) använder Mac trots att den bara ligger på c:a 10% totalt. Det handlar inte bara om att systemet är mer anpassat, att programmen är bättre etc, det handlar om kulturen på plattformen, erfarenhetsbasen, de forum som existerar osv. Allt är Macimpregnerat, om vi bortser från självutnämnda grafiker som just lärt sig hur man gör en dropshadow i deras piratkopierade PhotoshopPC ;)

Att arbeta med grafik är till mindre del beroende av hårdvara; det handlar mer om hur hela paketet, från hårdvara till program till system, anpassar sig till varandra och användaren, hur smidigt arbetet inom olika grafikmiljöer integreras och så vidare. Och sedan ska vi bara inte tala om OS X med Quartz: stjärtsparkning i diametrala dimensioner.

 

Jonas,

du är så prejudicerad bortom sans och vett att det är irrelevant att föra diskusssionen med dig vidare. Det är sorgligt, för du kan en hel del och är säkerligen kompetent inom dina områden. Men medan exempelvis jag helt uppriktigt kan identifiera vilken plattform som är bäst ur min synpunkt för olika behov, och för många rekommenderar jag PC, tragglar du på ur samma svart-vita syn som Victor. Det är synd, men om det nu är på det sättet har jag inget intresse av att försöka tränga igenom dina fördomar.

Angående dina medarbetare; ryck tag i någon av dem som förespråkar PC framför Mac (och jag förutsätter givetvis att de har likvärdiga erfarenheter på resp. plattform) och be dem posta anledningarna här. Alternativt låt någon lista skälen och posta dem du.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Ok för mig sluta svara på mina inlägg isåfall!

 

Kan erkänna att jag inte uppfattade siffran 90% i det AKE skrev. Jag skulle vilja trycka på att enligt dina utsagor behöver AKE köpa både en Mac och en PC. Kan försäkra dig om att använda en Mac för att skapa dynamiska HTML sidor vare sig det handlar om ASP eller JSP, så kommer det inte göras i en handvänning. Du uttrycker dig som om man överhuvudtaget inte kan behandla grafik på en PC. Konstigt att det funkar fint här.....

 

Men men 90% var det ju så vi låter AKE göra valet.

 

Fällde en fråga direkt och fick direkt bla svaren datorsäkerhet, snabbhet och tillbehör. Skillnaderna i grafiska funktioner tycker han inte är speciellt stora, det som går att göra på Maccen går även att göra på PC. Däremot enligt utsago är systemet snabbare, bättre skärm och ASUS6600 gör tydligen sitt också. Vad beträffar miljön är Maccen inte lika bra anpassad för nätverksmiljö som PC. Säkerhetsmässigt är systemet undermåligt NT, inga av våra bärbara får exempelvis ha Windows 9x pga detta. Våra stationära Maccar har vi som jag redan uttryckt det till test och är inlåsta.

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Ake behöver inte köpa både Mac och PC så länge han inte är tvingad att köra PC:n som server för då blir det problem. Annars ska Virtual PC fungera utmärkt. Jag skulle *rekommendera* t.ex en begagnad celeron eller K6-2 med 15" för ett par tusenlappar som referensmaskin, men det är inte ett *krav*.

 

Sluta säga att det "funkar fint här", jag har bett dig om källor med specifika åsikter. Låt oss se dem. Givetvis kan man köra gfx på en PC, jag är inte korkad, men som du mycket väl vet handlar det inte om *kan*, det handlar om vad som är *bäst*.

 

Enligt vems utsago är "systemet snabbare, bättre skärm och ASUS6600 [=bra]"? Ake? Dig?

Du fortsätter att hävda att Mac inte är lika bra för nät som PC. Varför? Som Erik redan sagt, kopplar du in en Mac i ett NW designat för PC så blir det antagligen problem. Är det så svårt att begripa? Det säger inget om plattformens kvaliteter vad gäller NW, bara en del om implimentationen i just det fallet.

Ake ska ha systemet som en workstation för c/c så hur viktigt är NT:s minst sagt dubiösa säkerhetskvalitet? Att jämföra NT med Win9x hör ju ONEKLIGEN inte riktigt hit, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...