Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Pc byts mot G4???

ake

Recommended Posts

Jag skall köpa ny burk...fet PC eller en G4!

Jag står i valet och kvalet - detta gäller:

1. Jag har kört PC tidigare och aldrig jobbat i MAC miljö.

2. Jag skall i dagarna börja jobba som Interface designer, dvs jobba som webbdesigner och ta fram sajternas design och look. Programmen blir Photoshop och Macromedias webbprogram. 90% av jobbet blir att jobba grafiskt.

3. Kommer arbeta med ASP programmering då och då.

4. Spelar nästan aldrig, men det händer

5. Arbetar även som webbutvecklare i projekt, dvs gör kompletta ASP och webbsidor till mindre företag.

Skall jag köpa mig en G4 400mhz eller en motsvarande PC? Vilket skulle passa min profil och vilken skulle jag ha mest för pengarna för??? Nån som vet och kan svara? Kan jag lösa mitt ASP kodande på en MAC? Vilken PC matchar en G4 i mitt arbete?

/Tacksam för alla råd...

ake

• Replies 53
  • Created
  • Last Reply
Henrik K Olofgörs

Om 90% är grafiskt så vinner G4:an "hands down". Den prestanda man kan kräma ur en G4 i photoshop är minst sagt respektingivande, så du får mycket bra valuta för pengarna.

För övrigt är Adobe urkassa på att porta sina program till Windows, något som alla som jobbat i en integrerad grafikmiljö på båda plattformarna kan intyga. Att exempelvis använda Illustrator och Photoshop i tandem (vilket väl är den vanligaste kombinationen för publishing och webb) på en Mac är mycket elegant och transparent, att göra det på en PC är att släppa in en djävul i burken.

Jag är f.ö inte särskilt prejudicerad för någon plattform. För mig passar Macen bäst, men hade du exempelvis bett om råd för en 3D-station, db-hanterare eller annat så råder jag dig att köra NT/W2K på Dual P3.

ASP på Mac vet jag inte mycket om, så jag passar på den. Går väl alltid att köra i Virtual PC antar jag.

Om du övervägande arbetar med grafik (Photoshop) så motsvarar en G4 400 något i stil med en P3 800 eller motsvarande K7. Någon gjorde ett test för ett tag sedan (barefeats?) där en G4 500 krossade en Dual P3 600. Det säger en del om kombinationen G4 och Photoshop.

Dobroslaw Krawczynski

Svårt att säga, men G4:an är ju bättre på Photoshop så du bör nog skaffa dig en sådan.

Magnus Gladh

Om du skall hålla på med ASP så är väl valet inte speciellt svårt!

Läste någonstans att MS hade släppt någon nerbantad version av ASP till MAC, skulle dock tänka mig att den är så snabb.

Sen när det gällde photoshop så har jag ingen anning hur bra G4 skulle vara i det, men om den skulle vara jämförbara med en PIII 800 (som någon skrev) så kostar ju maskinerna ungefär lika mycket, sitter du sedan på ett kontor med andra maskiner, så är det ju bara att välja va de kör brukar bli minst problem då.

Annars så får du väl välja efter ditt eget tycke och smak. Diskussionen vilken plattform som är bäst kommer nog överleva både dig och mig!

- Magnus

Dobroslaw Krawczynski

Ok, jag blev lite nyfiken och kollade upp priser på Athlon och G4. Med stor förvåning så insåg jag att man får en 1 GHz Athlon för samma pris som g4 modell "snabbare" dvs 450. Priserna kommer från www.spc.se respektive www.apple.se Detta gör det hela lite mer intressant och ännu mer svårbedömt.

Nu vet jag inte om jag kan rekommendera en G4 lika lätt.

Erik Gustavsson1

När det gäller grafik och grafiska tillämpningar så sällar jag mig till G4an hyllningskör. Jag har jobbat med webbdesign och grafik på äldre macar och programmen och systemet har en integration som är oslagbar på PC'n. Det känns lite som om man bytt skalpell mot trubbig machete ibland nu när jag sitter på PC.

När det gäller ASP vet jag inte hur det är på mac-sidan, men genom att köpa en PC så kan du ju lägga ASP-sidorna på PC'n och köra PersonalWebServer (PWS) eller Internet Information Server (IIS) (man kan säkerligen köra andra webbservrar som t.ex apache, men då måste man ju lägga till asp-stödet) och därigenom testa dina asp sidor.

Koda sidorna kan du ju göra i "teach text" i värsta fall.. (mac motsv till notepad/wordpad).

Det är ju även bra att ha en PC att testa sin layout på då det skiljer sig lite i utseende mellan mac o pc (och mellan alla olika browsers)

Det blir dyrt med två maskiner, I know.. men se det så här:

Antingen köper du en dyr PC, och kör den som en server (NT/2000 och IIS), då har du igen det om du "expanderar" då både mac o pc användare kan dela filer via servern.

Eller så köper du en billig PC med Win98 och PWS, du får lite mer strul med att koppla i hop den med macen (du får FTPa filerna till PC'n), men med ett sjysst grafikkort i den så har du en duglig spelmaskin, samt att du har en "normalsetup" som majoriteten av internetsurfarna sitter på, vilket är bra för att testa dina sidor på.

Just my tips...

mvh

ErikG

Jonas Wikström

Hejsan AKE!

Jag jobbar själv som programmerare på ett välkänt Svenskt IT företag. Jobbar inte mycket med grafik kanske någon gång då jag utvecklar administrativa sidor, annars har vi professionella AD för detta, även dessa sitter däremot med PC, ingen klagar tro mig.

Skall du däremot utveckla ASP sidor skulle jag avråda dig för att sita på en MAC. Det absolut bästa utvecklingsmiljön för detta idag är en PC bestyckad med Windows 2000 och Visual Interdev. Eftersom W2k har den fullvuxna versionen av IIS kan du utveckla mycket bra ASP lösningar. Genom Visual Interdev har du ett komplett gränssnitt mot ditt WEB projekt din databas och övrigt. Tro mig det finns inget annat verktyg för utveckling av ASP sidor som bräcker det.

Såklart att du kan använda en MAC men vad skall du driva och testa din ASP kod på för WebServer? Vilken ODBC/ADO kompatibel databas skall du använda? Tro mig utvecklar du ASP eller dynamiska serverlösningar på en MAC får du problem när du skall distrubiera din kod, om du nu kommer att göra detta!

En dator som skulle passa dig till fullo är:

Pentium III 600 MHz 256 Mb ram. En stor hårddisk ett bra grafikkort och en trevlig skärm är ju inte heller det fel ;-)

Windows 2000 är en stor fördel idag iochmed ASP 3.0 som är mycket intressant.

Har du inte råd med en Visual Interdev 6.0 så finns det ett otal editorer som är gratis som är mycket bra. Dock saknar ju dessa oftast autocompletion, inbyggd databasstruktur och mer generellt stöd för ASP.

Lite bra länkar för dig som ASP kodare är:

http://www.microsoft.com/catalog/display.asp?site=663&subid=22&pg=1

http://msdn.microsoft.com

http://www.4guysfromrolla.com

http://www.aspsweden.com

Vill du ha lite mer tips så kan du maila mig:

Jonas.Wikstrom@framfab.se

>> Jonas

Henrik K Olofgörs

Det där var väl för all del intressant men han har redan sagt att det är grafik som gäller "90%".

Och en sak bara; jag vill inte förolämpa dina arbetskompisar, men en professionell grafiker som sitter med en PC och inte klagar är det närmaste en självemotsägelse man kan komma i datorvärlden.

Henrik K Olofgörs

Nej nej nej, du kan inte jämföra rakt av. Macen har Ethernet, DVD, Zip och IEEE-1394, vilket PC:n saknar.

Och det absolut viktigaste för alla sådana här inköp är att få en så väl integrerad plattform som möjligt; det räcker inte bara med bra hårdvara. Om kassa appar drar ned tempot tappar man en hel del i "prestanda". Det finns några områden där Macen verkligen glänser, och det här är ett av dem. Givetvis kan man bygga en grafisk produktionsmiljö med x86 och W2K, precis som man kan koda asp på en Mac, men frågan är VARFÖR. Varför utsätta sig för det?

Jonas Wikström

Hmm tydligen tycker vissa av dem att det är bättre! Det är inte bara ADOBES produkter som gäller.

För övrigt får dom rätta in sig i ledet, vi har flera MACCAR men eftersom dom är underlägsna i vårt nätverkssyetm med tex Outlook. Det är ju en sak att jobba i en (med risk för att förolämpa dig kanske) insnöad reklamfirma där det inte finns andra att ta hänsyn till.

>> Jonas

Erik Gustavsson1

Näe inte bara adobe, men Macromedias produkter är lika kassa på PC de med, eller t.o.m kassare..

Nämn EN stor grafiskt tillämpning som inte är Macromedia eller Adobe!!!

Vad gäller de "underlägsna" macarna i ert nätverk, jag skulle kunna sätta upp ett företag med bara Mac och mac baserade system, sätt in en PC där och försök få den att funka på ett "överlägset" sätt.

Vi har på vårt kontor en mediaavdelning med mac, resten är i stort sätt PC, vi har väldigt få integrationsproblem då vi alla kör Notes (och inte sållet Outlook)

Var vi däremot har är småproblem hela tiden då jag som webdesigner ska jobba mot mediaavdelningen då mac/pc utbytet inte funkar till 100% (småsaker som filändelser och typsnitt)

Sen tror jag inte att dina AD´s har suttit på väl fungerande macar och arbetat.

Jag sitter på en W2K bestyckad PC och jag måste säga att min åsikt är att för grafiskt arbete där regerar macen med sin bättre integration av typsnitt, behandling av EPS filer, bättre färgantering mm.

Självklart är det inte bara MacOS som står för dessa fördelar, utan tillämpningarna, och dessa har ju "pliktskyldigast" portats till PC de flesta av dem.

Ytteligare en fördel med att välja Mac när man jobbar grafiskt är att många företag man kommer vara i kontakt med sitter med mac, bildbyråer, mediaavdelningar mm. Får man en logga på Mac diskett och har PC så är det bara till att be om en ny. Får man loggan på PC diskett är det ju bara att köra.

De flesta RIKTIGA reklambyråer (Framfab är ju faktiskt inte en sådan.. gör istället ett besök på Forsman & Bodenfors) kör ju fortfarande Mac, och att kalla hela den branchen för insnöad pga sitt val av plattform är lika idiotiskt som att kalla alla programmerare som sitter på Windows för insnöade (det finns ju solaris...typ).

mvh

Erik G (som jobbat med grafik på dator i över 7år)

Jonas Wikström

Vad får du detta uttalande ifrån, PC saknar inte detta utan ger det valfriheten.

Du har på PC istället möjligheten att välja bort detta om du inte behöver det! Vill du ha det så får du det.

Får jag fråga vad du vet om ASP kodning Henrik? Du uttalar dig gärna i ämnet även om du inte vet något, för mig är det bara att fråga grabben bakom mig som hävdar att du har fel. den enda skillnaden mellan Photoshop på PC och MAC är skillnaden i gränssnitt i övrigt mycket små. Den stora skillnaden är att det är STOR skillnad i att utveckla ASP kod på MAC i jämförelse med PC. Kan någon ge mig ett exempel på någon utvecklingsmiljö en bra databas där detta funkar. Jag vill ha ett konkret exempel och inte något ryckt ur luften.

>> Jonas

Henrik K Olofgörs

Vad använder de då? Paintshop i par med PageMaker 6.5, eller? Jag har för all del stött på en del människor som sysslar med grafik och föredrar PC, men det brukar alltid krypa fram att *egentligen* så är det ju inte grafiker de är...

Att ni inte klarar att integrera Macar med ett PC-nätverk säger mer om din arbetsplats än Macens lämplighet i nätverk, annars gissar jag att så gott som samtliga universitet och i princip alla företag med intern grafisk avdelning är nippriga idioter som inte har fattat något.

Jonas Wikström

Som sagt!

Jag har aldrig sagt att Framfab är en reklambyrå gudbevare mig, det är ett IT företag. Skillanden är ju väldigt stor. Jag vet att en reklambyrå inte byter bort sina Maccar eftersom dom ännu inte riktigt behöver det.

Hos andra företag behövs just lite mer mångfald och till detta är Maccen intye det givna valet. Hade det varit så hade de flesta företag just valt den istället för PC'n.

Hos oss liksom IFHW, Icon, Ericsson U name it sitter det inte bara grafiker. Vi har inga problem med portning mellan PC och Mac eftersom vi inte har behov av det, inte andra företag heller. Beställer tex Ericsson material av en reklambyrå vill dom i 90% av fallet ha det i PC format eftersom det är deras SOE, kunden har alltid rätt du vet.

>> Jonas

Henrik K Olofgörs

Just den PC:n som refereras saknar just detta. Vilket av dem skulle du välja bort om du ska syssla med grafik? DVD kanske är diskutabelt, men det är ju närmast standard nu för tiden. De andra är givna.

Var någonstans uttalar jag mig som att jag skulle veta något om asp? Läs mina inlägg för guds skull, du framstår som om du går på syra med sådana påhopp. Helt ogrundat. Chockerande.

Om du tror att det bara är gränssnittet som skiljer Photoshop PC från Photoshop Mac så har du knappast tillbringat tid framför appen på båda plattformarna (jag gör det dagligen). PC-versionen är slöare på jämförbar hårdvara, den har mycket mer buggar, och den är inte alls lika "omvärldsmedveten" som Mac-versionen. Det här är inte ryckt ur luften, kolla med olika grafikforum så lär du få höra tandagnisslet från de som använder PC-versionen. Adobe är inte direkt populärt i PC-kretsar som pysslar med grafik. På ArsForum är det ett evigt gnäll om hur onda Adobe är och hur de egentligen borde lägga sig ned och dö.

I övrigt så för du en skendebatt. Vad krävs det för hårdvara för att koda asp? Jämför med hårdvara för PS5.5, där blott himlen är tak. Och han ska dessutom enligt utsago tillbringa 90% med grafik och nämner explicit Photoshop. Jag fattar inte vad du tjafsar om. Det är en sak att ha plattformspreferenser, men det är något helt annat att mot bättre (?) vetande uppmana folk att använda fel verktyg för uppgiften. Puh.

Erik Gustavsson1

Visst.. Min flickvän arbetade ett tag som inhyrd konsult på ett Ericssonföretag och deras mediaansvarig hade det inte lätt, han satt på en PC, men all kommunikation externt skedde med mac-byråer.. ett evigt strulande med filformat och konverteringas, postscriptproblem etc..

När Ericsson får sitt material från byråerna som "PC format" är jag säker på att det kommer i form av PDF filer, som ju är framtagna för att lösa just denna typ av problem.

Precis som Henrik säger i en post är frågan i denna tråd inte vilken plattform är bäst, eller vilken plattform är billigast, utan vilken plattform lämpar sig bäst då man skall sitta till 90% med grafik. Min lilla erfarenhet av PC och mac säger ialla fall att Macen är (som) gjord för grafiska tillämpningar och dtp, medans PC´n känns mer som en hyfsad nödlösning. Man kan helt enkelt inte vara bäst på allt.

Hade PC´n och Windows varit den absolut bästa miljön för grafisk illustration och design så hade nog macen varit död och borta vid det här laget då apple, tvärt emot vad vår käre Victor hävdar inte har varit några änglar på kundsupport.

"Hos andra företag behövs just lite mer mångfald och till detta är Maccen intye det givna valet. "

Så, har jag fattat det här rätt nu då, att bara köra Win (NT, 9x, 2k) är lika med mångfald?

Det betyder inte mer mångfald att ha olika platformar där de är bäst lämpade? Att t.ex ha en mac som grafisk arb stn, en Win2K som server och en linux kanske som webserver om man vill?

Att välja arbetsstation (för de som har den lyxen att kunna välja) är ju dessutom som att prova kläder eller vad som helst.. smaken avgör.

mvh

ErikG

Henrik K Olofgörs

En sak som slår mig i det här är hur snedvriden erfarenhetsbilden är.

I den här tråden har tre "PC-förespråkare" och två "Mac-förespråkare" deltagit hitintills.

Av dessa så vet jag att både jag och Erik har erfarenhet av grafiskt arbete på Mac *och* PC (jag har aldrig haft det som lönearbete, men det har blivit en hel del genom åren, jag har t.ex personlig licens för Photoshop, Illustrator etc). Vi vet alltså vad vi talar om, om vi bortser från eventuella fördomar.

Varken Gladh, Dobroslaw eller Wikström (PC-gänget) har erfarenhet från båda plattformarna, och jag tvekar på att någon av dem har särskilt ingående erfarenhet av grafiskt arbete över huvud taget (jag har åtminstone gjort småjobb på reklambyrå ;). Rätta mig om jag har fel. Har ni förresten någon erfarenhet av Mac över huvud taget? (Detta är en ärlig fråga, har för mig att Gladh antytt det men jag kanske minns fel. Vore intressant att veta hur som helst.)

Nu försöker jag inte påstå att PC-förespråkarna skulle vara automatiskt diskvalificerade, men obalansen är ganska tydlig, och om vi sedan kollar hur många PC-användare på forumet som jobbar professionellt med grafik kontra antalet Mac-användare... det är lätt avgjort var tyngden finns.

Jag har inga problem med att säga åt någon att köpa en PC. Om det är vad som lämpar sig, köp det. Jag gör det själv. Min nästa dator blir en PC.

I det här fallet, för "ake", är en G4 uppenbart bäst lämpad. Köp det. Ska vi behöva tramsa så förbannat över det? Fast det är ju å andra sidan rätt kul ;)

Erik Gustavsson1

Håller med..

Min "nästa" dator blev en PC, efter att ha haft Mac sen -93, varför? Jo, eftersom jag jobbar 8 timmar om dagen med grafisk design och webbsnickeri så är jag inte så jättesugen på att sitta och pula framför datorn. Sitter jag framför datorn så är det mestadels spel som hägrar, därför valde jag en PC, den ger mer spel-"bang for the buck". Hade jag velat syssla mestadels med grafik hemma hade valet varit solklart, mac.

Väntar fortfarande på att få höra ett exempel på ett stort grafiskt design/illustrationsverktyg som inte är Adobe eller Macromedia.. skulle vara Quark då.. eller Corel Draw.. använder någn det?

/E

Henrik K Olofgörs

Håller med jag med (med dig alltså ;)

Är det inte någonstans här det plötsligt ska komma inrusande en Pingvinista (=Linuxälskare) och hävda att man *måste* använda The Gimp för den är minsann open source... :)

Verktyg utanför Adobe/Macromedia;

Quarken är ju given, men den är ju å andra sidan apdålig på PC. När det gäller "content creation" mer åt ren illustration / fine arts så har vi ju Deneba Canvas och Painter förstås, men det är ju små marginalprogram hur man än räknar. Jag vet nästan inget om Corel Draw, men det är något skumt där, för den brukar få rätt bra recensioner (senaste versionerna) men samtidigt tas den ju inte direkt på allvar. Hur gick det för resten med Macromedias XRes? Är den nedlagd? Den hade förbannat häftiga gradientverktyg kommer jag ihåg. Själv använder jag nästan uteslutande Illustrator och Photoshop på 2d-sidan, med workflow och management i GKON och några egna småverktyg. Känner jag mig tillräckligt expressionistisk dabblar jag i painter, rätt kul faktiskt.

Men nej, du har väl i övrigt rätt antar jag, utanför Adobe/MacroM finns det knappast några större apps.

Dobroslaw Krawczynski

Räcker det om vi säger prepress? Jag har tom fått betalt för en del saker :-)

Photo, quark och freehand i första hand

När det gäller det grafiska så var det under den glada system 7.5.x-tiden och powermac, jag har även pysslat lite då det fanns Rocket-kort med 040, fast då var det endast freehand och loggor och dylikt, och det var verkligen länge sedan.

Det kan vara så lätt att anta saker hehe

Mitt inlägg var inte direkt menat att avskräcka någon, men för fanken 1 GHz Athlon går ju inte av för hackor. Tänk om han vil pyssla med lite 3d på fritiden? OpenGL rullar på rätt bra på ett GEForce.

Erik Gustavsson1

Painter.. *suck*

Det var det första seriösa grafiska verktyg jag hade (innan var det Claris Works....) på min gamla LC..

Graphic Converter har jag inte använt på år och dag.. vid det här laget måste gkon klara precis ALLA bildformat o lite till.. eller?

xRes var en lovande utmanare på grafiksidan, men föll nog på att Photoshop var alldeles för etablerat. xRes hade ju som sin "grej" att man vid arbete med högupplösta bilder i själva verket jobbade lågupplöst, sedan gjorde man en "rendering" över lunchen/natten/fikapausen.. Antagligen föll det på att i de flesta fall så ska jobbet vara klart INNAN lunchen/natten/fikapausen.. och ökningen i datorprestanda har gjort högupplösta bilder lite mindre jobbiga att arbeta med..

Corel Draw fick jag lära mig på en multimediakurs jag gick på för snart 4 år sedan (oj vad tiden går).. eftersom jag hållit på med freehand innan kändes Corel helt bakochfram. Dessutom hade Corel då ingen vidare bra integration med resten av publishing världen, Bildfiler gick inte att direkt plocka in i freehand eller quark.. iallafall lyckades aldrig vi göra det utan mycket besvär...

Painter och en Wacom är en i mitt tycke fantastisk kombination.. synd bara att jag inte kan plugga in min gamla i min PC (inte i nån ny mac heller för den delen..) och att en ny kostar 3500:-

Själv använder jag Photoshop + imageready och Dreamweaver och freehand.

Varför?

För att det är de program jag lärt mig...

Det spelar ju ingen roll om t.ex illustrator är något bättre.. kan jag inte programmet tillräckligt bra för att göra det jag ska kan det ju kvitta.. detta faktum glöms tyvärr bort ibland i diskussionerna. Det gäller ju faktiskt även vår vän Ake som står inför valet mellan Mac o PC. Han borde testa en Mac, verkar den alldeles "fel" för honom så får det nog bli PC ändå...

mvh

ErikG

Erik Gustavsson1

Kan tänka mig att OpenGL går rätt bra på GeForce korten.. men betänk att dessa även kommer (finns?) på Mac.. dessutom så kommer ju ett RIKTIGT 3D program till MacOS X, namelich Alias Maya...om han nu skulle vilja betala ohemult mkt pengar för att dabbla med 3d på fritiden ;-)

"Den glada 7.5.x tiden" är vi väl rätt så glada över att den är över :-)

mvh

ErikG

Henrik K Olofgörs

Åh herrejisses 7.5.5 (antar jag, eller ännu värre, 7.5.2?). Om det är din erfarenhet av gfx på Mac så kan jag förstå om du är skeptisk. Det har hänt en hel del sedan "the-three-fingered-salute" var snabbkommando nummer 1...

Jag missade din erfarenhet, mycket riktigt, och det beror på att du är så ärlig att du inte framställer dessa antikverade Mac-erfarenheter som en nutida generell kunskap om Mac. En eloge för det, (fanfar) det är minsann inte alla här som gör det... Jag har iofs också tjänat stålar på grafiken, men jag har aldrig haft det som fast jobb.

Angående Athlon 1GHz så är det ju en maskin som är svår att inte frestas av, men då är vi där igen: den är framför allt bra på något som inte ingår explicit i profilen för just det här köpet. Är det 90% grafik som gäller så är det en G4 grabben ska ha ;) Och vi pratar fortfarande bara om processorn, som bara är en del i ekvationen.

(Förresten, är det bara jag som har en känsla av att K7 egentligen är en spel-processor? Adaptionsgraden inom CGI allmänt och 3D-content-creation i synnerhet förefaller vara väldigt liten. Kommentarer?)

Lightwave är f.ö mkt imponerande på en G4, bra demonstration av vad AltiVec-enheten klarar av, så 3d på en Mac (så länge vi låter bli high-end, men då duger knappast en K7 heller) funkar fint. Har för mig att C4D och Infini-D är på väg med AV-optimering.

Förresten, det vore lite kul med feedback, så om någon känner sig manad kan de väl följa den här länken:

http://www.hash.com/ftp/pub/gallery/0317.jpg

Det är en direktlänk till en rendering av en spline-modell knåpad i A:M99. Jag hade ingen aning om att de plockat in den i sitt feature-gallery, en dag var den bara där när jag bläddrade igenom. Bu eller bä?

Erik Gustavsson1

Vad heter hon, vad har hon för nummer... skämt å sido.. det blir ett Bä med bifall (jag antar att bä var det positiva alternativet)

Såg riktigt naturlig ut, och skrek varken Poser eller Lara Croft.. :-)

Blir riktigt sugen på att göra nåt grafiskt icke jobbrelaterat.. kanske skulle köpa en såndäringa Wacom med USB....

/E

PS Var det inte "buggfixen" 7.5.3 som var den riktiga dräparen (inte buggdräpare då altså)? DS

Henrik K Olofgörs

GKON klarar mycket riktigt så förbannat mycket att man nästan funderar på om Torsten Lemke uppfinner en del av dem själv ;)

Själv har jag gått från FreeHand till Illustrator och det var onekligen träligt, men integrationen Illustrator/Photoshop är fantastisk. Väl värt mödan.

Det där med övergång Mac/PC vet jag inte riktigt om jag köper. De är ju så lika hur som helst, navigations och strukturbiten får man ju i ryggmärgen på någon vecka, och shortcuts är ju samma oberoende av plattform i Adobes apps (Macromedia?). En tvåknappars mus är dock antagligen ett måste, det är där PC-användarna brukar få krupp, och det är ju för all del förståeligt. Men det är klart, känner man att det verkligen inte funkar så är det väl bäst att gå den trygga vägen och köra på det man känner bäst till.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...