Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Blanda IDE och SATA diskar

eesven

Recommended Posts

Jag har en dator som jag har byggt med två stycken IDE-diskar, undrar om jag kan koppla upp 2 SATA diskar till min befintliga konfiguration ? Jag har ett ASUS-moderkort med 2 SATA anslutningar.

/eesven

Det tror jag säkert att det går. Men det kan vara lite problem med SATA diskarna, att få igång dem så de fungerar parallelt med de andra.

Jag har ett Abit S8 moderkort och kör med två IDE och en SAta. Har köpt en till Sata och skall försöka få dem att fungera tillsammans nu. Sata diskarna vill alltid "bestäma" och de går inte att bygla så det gäller att ha tålamod med dem.......

Daniel

Om moderkortet stödjer SATA så går det alldeles utmärkt.

Dock kan(måste) man göra inställningar i BIOS beroende på operativsystem.

Vilka inställningar som finns kan skilja mellan olika BIOS.

Själv har jag "Only SATA", "Combined Mode", "Compatibel Mode" och "SATA Disabled"(tror det var så dom hette).

"Combined Mode" är till för XP som gör det möjligt att ha 4 st PATA och 2 st SATA.

"Compatibel Mode" är för äldre OS, och då kan man ha " st PATA och 2 st SATA.

Vidare kan jag ställa in om jag vill ha SATA som Primary IDE eller Secondary IDE, samt vilken av diskarna som skall vara Master och Slave.

Men som sagt så kan inställningsmöjligheterna skilja mellan olika BIOS...

• 1 year later...

Jag har ett problem med en nyinköprt SATA-disk, Kan nämligen inte hitta den efter att ha kopplat in den. Kan även detta ha något att göra med BIOS? ;

Om moderkortet stödjer SATA så går det alldeles utmärkt.

Dock kan(måste) man göra inställningar i BIOS beroende på operativsystem.

Vilka inställningar som finns kan skilja mellan olika BIOS.

Själv har jag "Only SATA", "Combined Mode", "Compatibel Mode" och "SATA Disabled"(tror det var så dom hette).

"Combined Mode" är till för XP som gör det möjligt att ha 4 st PATA och 2 st SATA.

"Compatibel Mode" är för äldre OS, och då kan man ha " st PATA och 2 st SATA.

Vidare kan jag ställa in om jag vill ha SATA som Primary IDE eller Secondary IDE, samt vilken av diskarna som skall vara Master och Slave.

Men som sagt så kan inställningsmöjligheterna skilja mellan olika BIOS...

Om det är så att SATA-kontrollern är moderkortsmonterad, alltså om kontakterna sitter på moderkortet, ja.

Först och främst så måste SATA i det fallet vara aktiverat i BIOS, sedan måste en eller flera partitioner skapas och formateras, annars syns inte disken i Utforskaren.

Om du klickar på Start -> Kör, och skriver "diskmgmt.msc", utan fnuttar, och klickar på OK, så öppnas diskhanteraren.

Där bör du, om SATA är aktiverat i BIOS, se din nya disk.

Där kan du skapa den eller de partitioner du vill, samt förmatera.

Sedan är det bara att använda utrymmet.....

Jag har kollat i diskhanteraren, den finns inte där.

Jag har även kört en "HDD"-detector som inte hittade hårddisken och jag har lyssnat och kommit fram till att HDD roterar när jag startar datorn. Vad finns det att göra?

I BIOS har jag gått in och satt SATA på enabled.

Don´t Panic//:marvin

Då återstår det att installera drivrutinerna för SATA-kontrollern...

Dessa finns antingen på skivan du bör ha fått med, med drivrutiner till moderkortet, eller så kan du ladda ner det från tillverkarens hemsida.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...