Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Resursbehörighet & NTFS behörighet


Solen

Rekommendera Poster

Om jag har förstått rätt så gäller:

 

1. Resursbehörighet: styr vilka användare som ska kunna ansluta till resursen. Begränsar vilka användare som skall komma åt resursen över nätverket.

NTFS behörighet: styr vilka användare och grupper som skall få tillgång till olika filer och kataloger lokalt och via nätverket.

 

Har jag rätt?

 

2. I win 2000 ligger ju Everyone - Full control som default när man delar ut en resurs. Är detta verkligen vettigt? Ska man då styra mha NTFS behörighet istället? Jag tycker det vore bättre att ta bort everyone och endast ge de användare som överhuvudtaget behöver komma åt resursen berhörighet.

 

 

/Solen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt!

Dock leder ditt sätt mest till extra administration och ger ingenting, har du inte NTFS-rättigheter spelar det ingen roll vilka resursbehögigheter du har.

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men jag förstår inte riktigt.

Om jag gör såhär:

Delar ut en katalogen ekonomi, gruppen ekonomi får behörighet till denna. Jag sätter sedan mha NTFS behörighet vad de får göra med katalogen.

Då kan väl ingen annan grupp komma åt denna utdelade katalog? Menar du att om jag inte har satt några NTFS-behörigheter kan vem som helst komma åt katalogen?

 

Mvh

Solen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte använder NTFS-rättigheter har du väldigt begränsade möjligheter att sätta rättigheter, med NTFS kan du göra betydligt mer finmaskiga behörigheter, det är helt klart "Best Practice" att endast administrera NFTS men vill du göra ett dubbelt jobb så är det självklart inget som hindrar dig från det.

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...