Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Databas med uträkningar


edvin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag sitter och funderar en del på att bygga en databas hemma med en speciell funktion. Det är bara det att jag inte riktigt fått klart för mig hur det ska fungera och hur jag ska få det att fungera som jag vill.

 

Följande vill jag utföra.

 

Jag vill skapa ett lager över ett antal artiklar och sedan en tabell där man lägger ordrar.

 

Lagret som består av artiklar som tillverkats för att sedan monteras ihop till en produk.

 

Det jag vill kunna utföra är att om en kund beställer 2 st Produkt A som består av 4 st detalj 1, 3 st detalj 2 och 5 skruvar.

 

Hur får jag då databasen att fungera på så sätt att när jag beställer 2 st Produkt A så minkas lager saldot för detalj 1 med 4 st, detalj 2 med 3 st och skruva med 5 st?

 

Hur bär man sig åt för att skapa detta? Någon som har en ide?

Vad behöver jag för tabeller??

 

//edvin

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur mycket de olika detaljerna skiljer sig åt så jag ger ett exempel där en detalj oavsett typ beskrivs med endast en tabell. Jag vet inte heller hur du prissätter, om pris ska anges för varje ingående detalj eller för den färdiga produkten. Jag utelämnar därför sådana data i mitt exempel.

 

=====================================

Detail (En post för varje unik detalj)

-------

DetailID

DetailName ;

StockAmount ; Antal i lager av denna detalj

 

Product (En post för varje unik produkt)

--------

ProductID

 

Assemble (En post för varje detalj i en produkt)

---------

ProductID

DetailID

 

För varje detalj som ingår i en produkt skapas alltså en ny post i tabellen Assemble. Förslagsvis läggs en Insert-trigger i Assemble, som minskar StockAmount för aktuell Detail.

 

En post i Product skapas vid beställningstillfället, varvid korrekt antal Assemble:s skapas (Detta enligt exempelvis mall-tabeller, som beskriver vilja detaljer som bygger upp en produkt). Naturligtvis måste detta steg kontrollera tillgängligheten av detaljer i lagret.

=====================================

Det här var bara ett exempel, jag kan tänka mig flera andra sätt att göra det på.

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

[inlägget ändrat 2004-11-30 08:48:31 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var bara ett exempel, jag kan tänka mig flera andra sätt att göra det på.
Det går faktiskt att tänka sig att Produkt A som består av delarna 1 och 2 faktiskt kan ingå i en större Produkt B.

 

Halvbra exempel:

Kunden köper en bil (produkt B). I bilen finns en motor (produkt A). Motorn består av delarna 1 och 2. Det går att köpa motorn som en fristående produkt eller i en bil.

 

Jag vet dock inte om sådant är relevant i detta fall.

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...