Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två frågor om Ghost och Partitioner


Matte O

Rekommendera Poster

I min nuvarande dator så har jag en hårddisk som är uppdelad i tre partitioner C: = 30 gb D: = 80 gb E: = 30 gb jag har en 160 gigs hårddisk men kommer alltså bara åt 140 gb. Är det så i större hårddiskar eller vad kan det bero på? Har provat att ändra i diskhanteraren.

 

Fråga 2 gäller GHOST. Läser att många har problem med programmet på diverse forum. Själv tänkte jag använda Ghost när jag får min nya dator i veckan och installera Windows, antivirus, office och sen göra en ghostfil o lägga den på en stor partition på D: Låter det vettigt och vilket Ghost bör man köpa??? Nortons eller finns det nåt annat bra liknande program?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Äldre BIOS kan vara orsaken. Sök upp en uppdatering, är din burk för gammal så är det brutala svaret helt enkelt: skaffa ny (sorry)

 

2) Norton Ghost (det är ett varumärke, alltså den enda Ghosten som finns) funkar perfa för mig och otaliga andra. Tänk på att ta hem de senaste uppdateringarna, bara. Viktigt när det gäller XP.

 

Dom probs jag har sett har bara varit användarsvårigheter. Man kan t.ex inte Ghosta en hel disk till en partition på sagda disk. Eller flytta runt en XP systempartition hur som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack för det. Tvivlar på att burken är för gammal när det gäller problemet med outnyttjat hårddiskutrymme men strunt samma för jag ska rensa den nu när jag får min nya.

 

En fundering till! När det gäller Ghost kan det vara rimligt att jag partinerar min nya dators hårddisk med en C: på ca 30-40 gigabyte och resten på D: och sen installerar man Windows, Office, andra program o spel på C: och gör en Ghost fil på C: när jag installerat Windows och lägger den "imagen" på D?

 

[inlägget ändrat 2004-11-30 08:28:43 av Matte O]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det låter bra, har själv liknande fast då på hårddiskar, det kommer att underlätta när systemet blir ohanterbart, så är det bara att köra över med ghosten du skapat.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min nuvarande dator så har jag en hårddisk som är uppdelad i tre partitioner C: = 30 gb D: = 80 gb E: = 30 gb jag har en 160 gigs hårddisk men kommer alltså bara åt 140 gb. Är det så i större hårddiskar eller vad kan det bero på? Har provat att ändra i diskhanteraren.

 

Det beror på att en 160 gigs hårddisk inte är större än typ 140 gig, enligt hårddisktillverkaren så är 1 kb 1000 b medans resten av världen anser att det är 1024 b därför blir det så.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får det till att bli ganska exakt 149 GB, så 9 GB saknas.

 

Det är möjligt, jag räknade inte bara förutsatte att det var så. Då kanske allt utrymme inte är partitionerat eller så är inte sp1 installerat så det inte finns stöd för hårddiskar större än 136 gig eller så beror det på biosen som nån annan skrev tidigare, kan finnas en miljon orsaker, men knappast nåt att bekymmra sig speciellt mycket över när det bara gäller 9 gig

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...