Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera win 98 tillsammans med win XP


T2

Rekommendera Poster

Sitter nu på en burk med winXP vilket jag är nöjd med. Har dock ett problem. Ett program jag vill använda, ProTools Free, fungerar inte under några som helst omständigheter under winXP och den enda lösningen verkar vara att installera win98 eller winME.

 

Frågan är nu hur jag utan att samtidigt måsta ta bort winXP installerar win98. Jag vill alltså ha kvar min nuvarande installation men lägga till en ny partition med win98 på. Eller nåt. Jag är inte så high på sånt här. Nån som kan ge mig en utförlig beskrivning?

 

Tackar för alla hjälp jag kan tänkas få

/Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med guiden programvarukompatibilitet? (Start->Alla program->Tillbehör).

Vill man ha dualboot med XP, så är grundregeln att installera det äldsta operativet först. Alltså i ditt fall 98 och sedan XP. Då skapar XP en bootloader och du kan välja med vilket operativsystem du vill starta.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;306559

 

Emellertid går det att göra tvärtom, men bara under vissa förutsättningar. Dougknox sida innehåller info om detta:

 

http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första jag gjorde var att testa med programvarukompabilitet, men med resultatet att det gick att installera och börja köra programmet, men under uppstart krashade det illa kvivkt med ett konstigt medelande, så det ledde ingen stans. Diverse sökningar på nätet har gett mig informationen att det är omöjligt att få igång det under winXP. Dessvärre :(

 

Hmm, verkar inte gå att fixa för mig eftersom jag varken har FAT16 eller FAT32 på disken. Synd. Får försöka hitta någon annan lösning till problemet om ingen har något annat förslag. Att köpa ett program för att fixa det känns lite overkill...

 

Men tack i alla fall!

/Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...